Gå til innhold

windows tok min nye dvd-brenner for å være cd-rom

Anbefalte innlegg

heisann!

jeg har ett lite problem her, jeg har nettopp kjøpt meg en helt ny dvd-brenner fra komplett, en px-708A retail, satte den inn i maskina å startet maskinen (bios fant den som det den er)

kom inn i windows(win98SE som skal klare å finne den) der kom det ikke opp noen "found new hardware wizard" sjekket i "min datamaskin" der står den oppført som vanlig cd-rom, for å få installert noe som helst av cd'ne som er med brenneren så krever programmvaren at det er en plextor cd/dvd "device" i maskina.

sjekket i "system" der står den ikke listet så jeg får ikke fjernet den uten fysisk å fjerne den fra maskina..

har foretatt noen restarter etter det å når jeg leste litt mer nøye i oppstarten så står det at brenneren bruker samme driverne som den allerede eksisterende cd-rom..

Hva skal jeg gjøre foruten "format c:" og fjerning av de allerede eksisterende driverne?????

om jeg fjerner de allerede eksisterende driverne så er jeg stygt redd for at verken den ene eller andre "cd-rom" vil fungere..

på forhånd takk for hjelpen

Raider

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvis den står listet under min datamaskin, så bør den jo stå i "device manager" også.

Hvis du får den opp der, så fjerner du den, og starter på nytt. Da skal windows finne den på nytt. Får du ikke installert softwaren som følger med brenneren, enda den forsåvidt eksisterer i Min Datamaskin?

bertie

Lenke til kommentar

softwaren som er med brennern "krever" at brennern er i maskina, å den oppfører seg bare som cd-rom

sitter nå med "device manager" oppe å den lister ingen cd-rom devices i det hele og store..

ikke for å virke nedlatende mot deg bertie men om den hadde stått der så hadde jeg nok prøvd det før jeg hadde postet..

Lenke til kommentar

har klart å tvinge inn plextools (som fulgte med brennern) men den sier så at "no aspi layers found" etter at plextools er installert, har prøvd via en venn på irc å oppdatere aspi driverne men det var ikke mye hjelp i, akkurat det samma skjer igjen, han ga meg også beskjed om å prøve firmware upgrade, den vil ikke kjøre fordi det ikke finnes "aspi32" eller hva det nå står

Lenke til kommentar

greit nok at du ville prøvd det før du postet, men jeg pleier å forklare best mulig for folk med få poster, for man vet ikke om kunnskapsnivået er på 0 eller 100 % når det gjelder datakunnskaper :-)

uansett: har du prøvd å innstallere siste Nero. Den burde jo finne brenneren din. 30-dagersversjonen er jo gratis, så det burde jo gjøre at du fikk det opp å gå.

bertie

Lenke til kommentar
Trodde ikke at 98 støtta dvd-brennere jeg :shrug:

OS påkrevd Microsoft Windows 98 Second Edition / Windows ME, Microsoft Windows 2000 / XP

hentet fra komplett.no

og bertie... igjen sorry for å ha virket nedlatende ovenfor deg.. jeg burde kanskje ha skrevet at jeg har litt fartstid med pc`r.. er daglig kontaktperson for it-avdelingen der jeg jobber.. (it-avd er lokalisert på sørlandet, og jeg på østlandet) er ikke mange dagene siden dem ringte å skulle ha meg til å se på servern som står her.. dem lurte på om ikke det var noe galt der..

jeg prøver det jeg kan først, deretter spør jeg..(jeg har IT utdannelse fra it-akademiet, ikke at det er så fryktelig mye å skryte av men men :p)

men problemet løser seg nok, skal oppgradere maskina nå når lønna kommer inn, da blir det annet OS..

Endret av raidernor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...