Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Nå har jeg bytta til nytt sim-kort fra tele2, og da har jeg fått et fiffig lite ikon opperst på skjermen. Ifølge manualen til telefonen min betyr det at roaming er tilgjengelig, men noe mere spesifisert står det ikke om det...

Så det jeg lurer på er hva roaming betyr? det kom fram etter at jeg bytta sim-kort.

(telefonen min er forsåvidt en qtek7070)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Roaming er berre tilgjengeleg i utlandet og då berre med dei operatører som din mobiloperatør har avtale med.

Intern i det landet du har mobilaboet i er det ikkje mulig å roame. (med eit untak: nødtelefoner. Desse samtalene kan gå også uten simkort i)

mvh

JanEirik

Lenke til kommentar
Roaming er berre tilgjengeleg i utlandet og då berre med dei operatører som din mobiloperatør har avtale med.

Intern i det landet du har mobilaboet i er det ikkje mulig å roame. (med eit untak: nødtelefoner. Desse samtalene kan gå også uten simkort i)

mvh

JanEirik

Dette stemmer vel ikke helt, å roame er akkurat det Teletopia kunder kan gjøre etterhvert hvis de beveger seg utenfor tettstedene der de ikke har dekning, akkurat på samme måte som det fungerer i utlandet. Har en liten mistanke om at Tele2 nå gjør det samme da jeg har hørt at de har fått sitt eget nett. Siden Civilix nå har fått dette ikonet så kan det tyde på at de har tegnet en roaming avtale med Telenor eller Netcom.

Lenke til kommentar

Det tele2 gjer og andre virtuelle operatører gjer er ikkje å roame.

Roaming er nå du har eit heimenett og går over i eit anna nett.

Sidan det er berre 3 GSM lisensar utdelt i Norge er det eit lite problem at TELE2 skal ha sitt eige nett.

Det du tenker på er nok UMTS nettet, og det er ikkje aktivt enno.

Ja teletopia har prøvd å få ein roamingavtale med telenor, men eg trur ikkje at den avtalen er i orden enno, og kva som står på nettsidene deira tyder heller ikkje på at den er det.

Man kan jo beholde det kontantkort-abonnementet man allerede har, og viderekoble T3-telefonnummeret dit når man er utenfor Oslo.

Akkurat den diskusjonen om å roame mellom innlandsnett blei ganske heftig debatert når NC sitt nett gjekk ned, grunna vannlekasje. Det er mulig men verken NC eller Telenor er interessert i det.

mvh

JanEirik

Endret av Jankee
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Det er nok en avtale Yankee...Jeg har fått bekreftet at de fleste Tele2 kunder nå roamer på Telenor nettet. (de som har fått tilsendt nytt SIM kort) De har mao ikke bygget sitt eget nett og de er på vei ut som vanlig tjenesteleverandør i TnM nettet. Derfor får du nå dette ikonet i displayet Civilix.

Lenke til kommentar

Roaming er når eit simkort opererer på eit anna nett enn kva original/heime-nettet

Den avtalen som Tele2 og Telenor har er ein virtuell operatør avtale.

At dei har sine egne servere i nettet til telenor har ingenting med roaming å gjere. Men det gjer sikkert ein billigare avtale for tele2 sidan dei leier berre tilgang og kapasitet i Telenors bakkenett.

Og sidan Tele2 ikkje har noko GSM lisens kan dei ikkje sette opp eigne antenner då dei ikkje har frekvenser. Dermed ikkje roame

Forskjellen mellom roaming og leie av mobilnett er i praksis ikkje så stor men det er feil å kalle Tele2, Sense, Chess, Combitel, You o.sv. sine avtaler for roaming når simkortet er heimehørande i det nettverket som det opererer i.

I Sverige har det vore snakk om intern roaming mellom UMTS nett der fleire operatører bruker samme nett i utkant strøk mens i byområder har dei kvar sine nett.

Men tbone har rett det er berre ein avtale som skal til men som eg poengterte trur eg ikkje verken telenor eller netcom er intererssert i ein slik avtale.

Telefoner kan med eller utan simkort ringe nødnummer uavhengig av kva nett som blir brukt. Dermed er teknologien tilgjengeleg også.

mvh

JanEirik

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...