Gå til innhold

Har du tenkt på Shuttle?

Anbefalte innlegg

Jeg og mange andre lurer på hva Shuttle er. Ok, ikke hva det er, men hvordan den fungerer.

Hva følger med en Shuttle-pc og hva må du kjøpe i tillegg?

Kan du bruke vanlige datadeler? Eller må du ha noen små komponenter?

Jeg lager dette topicet fordi jeg har mange spørsmål rundt Shuttle-pc.

Håper dere bruker denne multigheten til å vise deres kunnskaper og gi oss litt svar anngående dette. :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Jeg har nylig kjøpt meg en barebone-pc, og er svært fornøyd med den. Jeg kjøpte riktignok ikke shuttle, men soltek qbic 3401a, da jeg hørte denne var mer stillegående og hadde samtidig plass til 2 5,25" drev.

Jeg er virkelig storfornøyd, og angrer ikke det spor på at jeg ikke kjøpte en "vanlig" pc. Jeg brukte den en stund med det interne skjermkortet, og dette fungerte helt uproblematisk til kontorbruk, men kjøpte et agp-kort for å få meg dual-dvi til skjermene mine. Ellers så måtte ram, harddisk, dvdbrenner og prossessor inn.

Dette er som TopDog sier standarddeler.

Jeg har også dyttet inn en zalman cps7000cu cpukjøler eller hva den heter, og en zalman harddiskramme for å få den enda mer lydløs, og broren min måtte faktisk legge hodet inntil pcen for å forsikre seg om at den faktisk sto på. Jeg derimot irriterer meg fremdeles litt over "all" støyen :)

Lydkortet og nettverkskortet som er innebygd fungerer helt tilfredstillende for meg.

Her er et lite skrytebilde av den.

http://www.vestkant.no/~gaute/bilder/gautes_pc.jpg

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Du må kjøpe:

- CPU (ikke vifte, det følger med)

- RAM

- HD

- CD/DVD-rom

- Floppy (hvis du ønsker)

- Grafikkort (hvis du er en gamer, de fleste modellene har innebygget skjermuttak)

Alle disse delene er vanlige deler. Jeg har skrevet litt om min Shuttle her.

De fleste blir ikke levert med onboard vga, men mange blir det. Mitt oppsett:

Shuttle SN85G4

AMD Athlon 64 3200+

Corsair XMS3200LL 512MB PC3200

Seagate Barracuda 160 GB HDD

GeForce ti4200

Det er en kjapp liten j*vel.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
eneste jeg har å utsette på shuttle er bråket og varmen.. de nye utgavene med ekstern psu høres ut som en bedre variant!

men tror personelig jeg ville gått for en soltek eller no sånt..

En silent psu koster rundt 500,-. Så er det bare å bytte ut cpu-vifta med en stillegående. Voila; stille som fy.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
En silent psu koster rundt 500,-. Så er det bare å bytte ut cpu-vifta med en stillegående. Voila; stille som fy.

Har bytta PSU'en og det ble endel mer stille, men hvilken vifte kan jeg bytte til for å få den enda mer stillegående?

Kom gjerne med artikkelnummer hos Microplex ;)

Du skifter bare ut viften som henger på kjøleribben til prosessoren. Da roer den seg ned litt vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Du skifter bare ut viften som henger på kjøleribben til prosessoren. Da roer den seg ned litt vil jeg tro.

Såpass skjønte jeg, men jeg har aldri skiftet sånne vifter før, og det er så himla masse å velge imellom, tenkte kanskje noen hadde gjort det før og viste akkurat hvilken vifte som passer inn i min Shuttle (SN41G2) og som vil redusere støyen best mulig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Såpass skjønte jeg, men jeg har aldri skiftet sånne vifter før, og det er så himla masse å velge imellom, tenkte kanskje noen hadde gjort det før og viste akkurat hvilken vifte som passer inn i min Shuttle (SN41G2) og som vil redusere støyen best mulig.

Skal gjøre det selv snart. En kamerat har bestillt en vifte fra mpx til sin SN45G, så jeg får se hvordan det går og hva støynivået ligger på.

Lenke til kommentar

Jeg byttet ut viften i min Slix med en Papst 8412N2GML (19db). Det hjalp en del på støyen og temp var uforandret. Men det er derimot fortsatt en del støy, mistenker først og framst strømforsyningen, men den skal byttes ut i nær framtid.

- gordito

Lenke til kommentar
Huff! Dette irriterer meg skikkelig. Har sååååå lyst på Shuttle, men jeg har 6 disker jeg IKKE kan kvitte meg med. :-( Finnes det forresten noe eksternt harddisk kabinett med plass til noen disker? Det kunne evt. vært en løsning.

Du kan kjøpe sånne små kabinetter hvor du kan sette inn 1 eller 2 disker, også plugge dem rett inn i USB-porten :yes:

http://www.microplex.no/rubweb/php/rd.php?grp=4000&toc=4050

QUOTE (gordito @ 04/02/2004 : 23:33)

Papst 8412N2GML (19db) 

Vanskelig å montere inn i en shuttle? Bare å skru?

Tror ikke dette skal medføre noen vanskligheter nei.. Viftene som følger med på kjølesystemet kommer som oftest ikke ferdigmontert, så da går det vell sikkert finfint! :green:

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...