Gå til innhold

Hva må gjøres for å bedre forumet?

Anbefalte innlegg

QUOTE (DrDoogie @ 03/02/2004 : 14:38)
Mine forslag:
* Ta betalt for medlemsskap (50-100kr for livstid).
* Bli mer konsekvent på å banne folk
* Skift ut flere av moderatorene over tid

EDIT: VVV Jeg forsøker. Forøvrig er jeg enig med flere av dine synspunkter, men da den senere saken tok en noe lei vending + medførte polarisering, blir det litt begrenset hva man kan bidra med av konstruktive ting uten at det blir kampstemning.

Er nå delvis enig med deg på det med banninga... det kreves mer strenge regler syns nå jeg, i det siste har forumet regelrett sklidd helt ut og noe trenges definitivt å gjøres.

-Det faktum at vi faktisk diskuterer dette er jo ganske rart og jeg må si meg enig i GeeZuZz s utsang om at forum.hardware.no ikke er som andre brukere :p

-Det virker for meg at brukerne faktisk ikke klarer å innrette seg etter retningslinjene eller rett og slett å oppføre seg og diskusjonene har en viss tendens til å bli hete her på forumet( tror dere vet noen av de jeg hinter til). Og derfor må moderatorene være strengere rett og slett syns jeg. Det er alt for mye som burde vært slått ned på som ikke blir slått ned på og det som blir slått ned på er som regel slått ned på alt for sent. Dessuten som jeg har ytret før savner jeg fortsatt hyppigere bruk av sletteknapen(om dere har en da :ermm: )

-Der så mange direkte provoserende barnslige innlegg her at jeg har fått litt avsmak for forumet og visse brukere(jeg sikter faktisk ikke til Oivind dahle :p ):cry:

-Personlig syns jeg det var en god ide med bruker mod'ene, selv om jeg ikke helt kan si meg enig i alle moderatorvalgene :no:

Hvor er det forresten du søker om å bli bruker mod?(eller er det dere som sender forespørseler?) :p

Endret av So
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare helt kort: Vi velger selv ut kandidater til moderatorer, og spør så disse om de vil gjøre en jobb for forumet. Vi tar IKKE imot søknader. Grunnen er at vi ikke har spesielt lyst til å bruke tid på "vær så snill'a? Kan'ke jeg få værra moddis'a?" Det blir som på IRC: "Ikke be om å bli OP". ;)

Lenke til kommentar

QUOTE (yummy @ 03/02/2004 : 18:13)
Bare helt kort: Vi velger selv ut kandidater til moderatorer, og spør så disse om de vil gjøre en jobb for forumet. Vi tar IKKE imot søknader. Grunnen er at vi ikke har spesielt lyst til å bruke tid på "vær så snill'a? Kan'ke jeg få værra moddis'a?" Det blir som på IRC: "Ikke be om å bli OP". ;)

Okei, ble jeg litt smartere i dag og :D

-Grei sammenligning :laugh: , skjønner dere godt :roll:

Kan jeg bli moddis'a? ;) (elelr er det en 1000post grense?) :p

Endret av So
Lenke til kommentar

Hva med å lage en bedre FAQ, for er det noe jeg er lei av på dette forumet så er det spørsmål som til stadighet dukker opp igjen og igjen.

M.a.o folk som ikke gidder å søke...

F.eks "hjelp er pcen varm?" - "svart skjerm" - x antall "3dmark score" osv osv.. Hva med å linke faqen opp mot spesifiserte søk fra trådene?

Evt la brukeren skrive inn tittel på tråden først, og så kommer det opp et vindu med x-antall lignende titler fra forumet. Han kan nå velge å se gjennom disse, evt. skippe dem og bare skrive første innlegget.

Det var noen forslag hvertfall...de kan sikkert forbedres de og. ;)

Lenke til kommentar

QUOTE (lodott @ 03/02/2004 : 19:00)
Evt la brukeren skrive inn tittel på tråden først, og så kommer det opp et vindu med x-antall lignende titler fra forumet. Han kan nå velge å se gjennom disse, evt. skippe dem og bare skrive første innlegget.

Det var egentlig genialt, men det kan vel bli en smule vanskelig å lage noe slikt... *rope på Ueland*

Lenke til kommentar

QUOTE (PT @ 03/02/2004 : 19:09)
QUOTE (lodott @ 03/02/2004 : 19:00)

Det var egentlig genialt, men det kan vel bli en smule vanskelig å lage noe slikt... *rope på Ueland*

Tror nok ikke det er noe vi kan få til på en stund enda, noe slikt hadde nok vært best å laget hvis dette hadde vært en egenutviklet forumløsning, noe som det ikke er, og dermed vil det bli for mye jobb å implementere noe slikt..

Lenke til kommentar

* Klarere forståelse moderatorer imellom hvordan regler skal tolkes/utøves.

* En talsmann for forumstyret som har styrets myndighet til å fronte styret utad og som ikke gjemmer seg bak teppet, men er lett å komme i kontakt med og er "synlig" på forumet.

* Fjerne hele OT delen eller legg in en sterk (les streng) modding her.

* Sett krav til moderatorer mht. til språk, livserfaring og ikke minst forum-erfaring.

Personlig så synes jeg at vedkommenes datakunnskap er underordnet. Sosiale "skills" er MYE viktigere.

* Krav til nye medlemmer om at regler er lest og forstått. Det er tidligere foreslått en enkel test, dette støtter jeg fullt ut.

* Jeg er usikker på om en kontigent vil være riktig. Det er synd om dette skulle være til hinder for at noen bruker forumet. En mellom løsning kan jo være at innbet. kontigent gir noe større tilgang i forumet ved at feks. tester eller prisguide evt. annet gjøres utilgjengelig for medlemmer uten innbet. kontigent.

*Stor fokus på faq'er / how too's slik at endel basic spørsmål i forumet kan unngås. Disse MÅ være lette å finne og å bruke.

......... kommer nok på noe mer ;)

Edit: Noen leie Leifs

Endret av TheMatrix
Lenke til kommentar

QUOTE (StrongBad @ 03/02/2004 : 09:03)
QUOTE (jokki @ 03/02/2004 : 08:24)
2.Rettningslinjene og nettikettene er noen flotte greier,men ligger litt skjult. Det er i mange sammenhenger at bruker først oppdager dem etter han fått en sur advarsel. Det er somregel de nye brukerene det gjelder så hva med å lage en slags "tvang" til lesing av rettningslinjene. Få dem til å forstå at animerte avatarer ikke er lov før dere sender dem en en sur advarsel som velkomsthilsen til det nye forumet.

Der har jeg et lite forslag.

Hva med å lage et skjema der dem må svare på forskjellige spørsmål om retningslinjene/nettetikette for å kunne registrere seg. Da er dem nødt til å lese retningslinjene for å kunne svare på spørsmål.

Men det vil jo ikke gjelde for de som allerede er medlemmer siden de allerede er registrert. Hvis de som registrerte seg måtte svare på spørsmål, ville det ikke løst "problemene" med de tidligere registrerte medlemmene men kun de nye. Men jeg støtter forslaget ditt. :)

Lenke til kommentar

Jeg er uenig i å få i gang å betale for å bruke dette forumet, som en slags abbonentstjeneste. Skal ikke dette forumet være et gratistilbud? Hvis betaling blir inngått vil forumet da i stedet for å være et flott tilbud til datainnterisserte i stedet bli et krav for noen siden de har betalt for å bruke det, tror jeg!

betaling :thumbdown:

Endret av T.F.T
Lenke til kommentar

QUOTE (DrDoogie @ 03/02/2004 : 15:54)
QUOTE (ATWindsor @ 03/02/2004 : 16:44)
Å ta seg betalt for å bruke ett forum er for dumt, regner med at jeg driter i forumet av prinsipp om noe slikt skulle skje, og nye brukere vil vel ikke akkurat fosse inn heller.

Da setter du jo ikke pris på forumet - ihvertfall bokstavelig talt.

Og det kan også være en fordel at nye brukere ikke kommer fossende inn, men at dem heller leser innlegg en god stund før dem eventuellt bestemmer seg for å bidra / stille spørsmål.

Da slipper man blant annet all feilpostingen (eller, den kan tenkes å bli redusert), og opplysning om retningslinjene blir mer overflødig, da folk som "lurker" ser at ting og tang blir håndhevet slik og slik.

Jeg setter pris på forumet jo, dvs jeg setter pris på brukerene av forumet, det kunen like gjerne ha vært ett forum på news for den saks skyld, forumet, eller et liknende forum er ikke avhengig av hw.no's eksistens. Det er nettop fordi jeg er glad i forumet at jeg misliker en slik løsning, jeg tror at forumet er dødt innen 1-2 år om de begynner å ta penger for det.

AtW

Lenke til kommentar

QUOTE (ATWindsor @ 03/02/2004 : 19:43)
Jeg setter pris på forumet jo, dvs jeg setter pris på brukerene av forumet, det kunen like gjerne ha vært ett forum på news for den saks skyld, forumet, eller et liknende forum er ikke avhengig av hw.no's eksistens. Det er nettop fordi jeg er glad i forumet at jeg misliker en slik løsning, jeg tror at forumet er dødt innen 1-2 år om de begynner å ta penger for det.

Ja...

I det aller minste vil man da være nødt til å se i øynene hva det er som får folk til å sky forumet.

Selv anser jeg ikke det å bli servert feilaktige uttalelser (nok en gang et lite tilspark, ja) som å være noe verdt å bruke penger på, men på sikt kan det bidra til at folk som har en sterk interesse for hw investerer i å bli værende etc.

Vi snakker tross alt om problemstillingen kvalitet versus kvantitet her, og i den forbindelse må det være tillatt å komme med innsparket om at "hw.no har 40K brukere" er på trynet.

Lenke til kommentar

Burde vært slik at trådstarter kunne slette hele tråden (eller er det slik allerede?), da kunne man bare fjerne den selv når tråden kom ut av kontroll.

Ellers lurer jeg på hva som har skjedd med forumet siden mars i fjor (det var vel den 12. vi satt innloggingsrekord). For et år siden var dette et fullt seriøst forum uten det tullet vi har nå.

BTW: Om folk hadde sluttet å poste ATI vs nVIDIA, svart skjerm ol. hadde de virkelige posten også kommet fram i lyset. De fleste leser jo bare de "Ti siste".

Lenke til kommentar

QUOTE (bosannes @ 03/02/2004 : 20:02)
Burde vært slik at trådstarter kunne slette hele tråden (eller er det slik allerede?), da kunne man bare fjerne den selv når tråden kom ut av kontroll.
Ellers lurer jeg på hva som har skjedd med forumet siden mars i fjor (det var vel den 12. vi satt innloggingsrekord). For et år siden var dette et fullt seriøst forum uten det tullet vi har nå.

BTW: Om folk hadde sluttet å poste ATI vs nVIDIA, svart skjerm ol. hadde de virkelige posten også kommet fram i lyset. De fleste leser jo bare de "Ti siste".

Det var mulig før men når brukerene startet å slette flere populære tråder ble denne funksjonen fjernet, og den funksjonen vil nok forbli avskrudd da den ikke fører særlig mye bra med seg. Det er ingen grunn til at man skal trenge slette hele tråder.

Lenke til kommentar

For det første:

La det bli klart at moderators ord er lov. Dersom noen er uenige i en avgjørelse må en ta den pr. PM, eller e-post. Offentlig kverulering i form av innlegg i samme tråd eller ny tråd bør automatisk gi en viss ferie. La det bli rutine, og vi vil lære etter en stund. :)

2. Dere som er admins/moderatorer bør samarbeide mer. Bli enige om hvordan grensene skal settes, slik at alle følger samme praksis. Det må være klare skiller på hva som tillates og ikke.

3. Behandle alle likt. Dersom noen føler seg forskjellsbehandlet er dette en meget sikker kilde til bråk.

4. "Ansett" flere moderatorer. Dere er altfor få i forhold til megden brukere, og slik det er idag kan dere umulig greie å håndheve de punktene jeg allerede har satt opp. At dere innførte bruker-moderatorer var i utgangspunktet en god ide. Det burde bare være bedre opplyst om det på forhånd. Tror mye bråk ville vært unngått da, og det som evt. hadde kommet likevel, faller under første punkt ;)

Det er mange gode moderator-emner av de som vanker her til daglig, og selv om mange ikke har noen relevans til nettverket ellers, betyr ikke det at de vil gjøre en dårlig jobb.

La de få avgrensede områder å moderere, fortrinnsvis der de "oppholder" seg mest. Da er sjansen stor for at jobben blir godt utført.

Jeg syns forøvrig at dere gjør en meget solid og god jobb alle sammen. Det skal dere ha kredit for. :thumbs:

Ellers vil jeg føye meg til de andre gode forslagene som er kommet frem. Som bedre og flere FAQ, mer synlige retningslinjer osv.

Takk for et fint forum (som kan bli bedre) og en grei avkoblingsplass. :)

Lenke til kommentar

For å bryte helt med diskusjoner om oppførsel og sånne ting(noe som i seg selv er litt dårlig oppførsel kanskej) har jeg en knakende god ide som vil revolusjonere forumet....

Hva med å få tilbake neste knappen nederst på siden? Så slipper jeg å bruke hjernekraft og verdifulle ms på å tolke meg fram til hvilken side jeg skal til å trykke på riktig nummer.....

Kjempelurt :)

Ellers er jeg forøvrig enig i at moderatørene på dette forumet stort sett gjør en kjempeinnsats, og at det er rimelig sivilisert her, selv om enkelte ting vel fort glir over i flames og navnekalling ---- men det er da litt artig det å :=)

Hva med en ide ala slashdot med modpoints for folk som får positiv score?

Uansett - ikke glem nesteknappen.... (Og forrigeknapp kanskje, for symmetriens skyld)

Lenke til kommentar

Det beste hadde jo vært om folk faktisk kunne respektere andres meninger og synspunkt og moderatorenes agjørelser uten å starte tråder på tråder som stiller spørsmål ved agjørelser osv. og at folk rett og slett viste litt generellt bedre oppførsel. Og hvis noen ikke finner opp en lur måte å "temme" tusner av "engasjerte" medlemmer trengs det radikale endringer for at forumet ikke skal skli heelt ut :cry:

Lenke til kommentar

QUOTE (Abel29A @ 03/02/2004 : 22:45)
...Hva med å få tilbake neste knappen nederst på siden? Så slipper jeg å bruke hjernekraft og verdifulle ms på å tolke meg fram til hvilken side jeg skal til å trykke på riktig nummer.....

:yes:

Denne har jeg også savnet helt siden det "nye" forumet kom på plass. Går det an å få til?

Lenke til kommentar

QUOTE (bosannes @ 03/02/2004 : 21:27)
...eller kansje hatt en egen spalte med 10 siste uten svar

Var jo en "Vis ubesvarte innlegg"-funksjon i PHPBB2-tida, denne er blitt etterlyst av mange men ingenting har skjedd. En funksjon vi absolutt bør ha! Nye innlegg renner fort vekk i de aktive kategoriene.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...