Gå til innhold

Hva må gjøres for å bedre forumet?


Anbefalte innlegg

I denne tråden ønsker jeg en saklig tone hvor man nokså konkrete meniger/forslag for hva som kan gjøre for dette forumet. Alle må vel være enig at forumet nå ikke fungerer som det skal.Tingene som blir sagt her vil ikke automatisk gjøre med tilværelsen på forumet, men jeg håper Admin/moderatorer leser i gjennom å finner noen gode råd forslag som de eventuelt kan videreutvikle.

 

Mine meniger og forslag:

 

1.Taknemmeligheten på dette forumet er nokså bånn i bøtta, medlemmer bruker gjerne en masse tid på å hjelpe andre og da er det kjekt å få litt lønn for strevet i form av en "tusen takk for hjelpen". Dette er noe alle kan gjøre noe med, gå inn i dere selv å prøv å være litt mer taknemmelig. Jeg er ikke så veldig flink til dette selv, men jeg prøver å huske det så godt jeg kan.

 

2.Rettningslinjene og nettikettene er noen flotte greier,men ligger litt skjult. Det er i mange sammenhenger at bruker først oppdager dem etter han fått en sur advarsel. Det er somregel de nye brukerene det gjelder så hva med å lage en slags "tvang" til lesing av rettningslinjene. Få dem til å forstå at animerte avatarer ikke er lov før dere sender dem en en sur advarsel som velkomsthilsen til det nye forumet.

 

Hold tråden ren!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min personlige mening nå er at Forumet har blitt preget av alt for mye diskusjonsspalter med masse usaklige kommentarer og uthenging av enkeltpersoner.

 

Dette med hardware er kommet litt i skyggen.

 

Årsaken til dette er at vi i utgangspunktet har for få moderatorer som følger rettningslinjene. Det jeg mener er at moderatorene må stoppe umiddelbart alt som ikke er iht retningslinjene. Se bare på signaturen til enkelte, de er ikke iht pkt 11 i retningslinjene.

 

Nå har det vært en del usaklige kommentarer til moderatorene, min mening er at de gjør generelt en fantastisk jobb. Alt er jo på frivillig basis.

 

Men når det er sagt så har jo moderatorene til hovedoppgave å modurere innleggene iht retningslinjene. Om en moderator har inngående datakunnskap eller ikke er av mindre betydning. Jeg synes at det er litt galt at enkelte moderatorer hiver seg ut i super diskusjoner om tekniske løsninger. Det har vi gode medlemmer som kan gjøre.

 

Etter min mening så burde alle som ikke har folkeskikk og kan holde en saklig og høflig tone ikke har noe i dette forumet å gjøre. Dette må følges opp.

 

Stå på - få bort alle de sure trådene. :thumbup:

 

Ha fortsatt en fin arbeidsdag.

Lenke til kommentar

QUOTE (jokki @ 03/02/2004 : 08:24)
2.Rettningslinjene og nettikettene er noen flotte greier,men ligger litt skjult. Det er i mange sammenhenger at bruker først oppdager dem etter han fått en sur advarsel. Det er somregel de nye brukerene det gjelder så hva med å lage en slags "tvang" til lesing av rettningslinjene. Få dem til å forstå at animerte avatarer ikke er lov før dere sender dem en en sur advarsel som velkomsthilsen til det nye forumet.

Der har jeg et lite forslag.

Hva med å lage et skjema der dem må svare på forskjellige spørsmål om retningslinjene/nettetikette for å kunne registrere seg. Da er dem nødt til å lese retningslinjene for å kunne svare på spørsmål.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hva du mener med "forumet fungerer ikke like bra lenger"... Fordi vi har hatt et par diskusjoner rundt brukermoderatorer er det ikke noen grunn til å surve.

Jeg synes forumet blir bedre og bedre, og litt hissige diskusjoner vil jeg si bare er sunt for forumet. Man kan ikke regne med at så mange brukere har samme mening. Derimot kunne kanskje moderatorene (de opprinnelige) kanskje ha stoppet visse diskusjoner før de tar helt av og går på person-flaming...

 

Retningslinjene er så altfor omfattende for et forum som består av alt fra 7-åringer til pensjonister. Vanlig sunn fornuft og oppførsel burde holde.

 

Keep up the good work...

Lenke til kommentar

Har ett forslag, hiv off topic delen av forumet på dør. Har en følelse den er roten til mye vondt her, trekker folk som egentlig ikke har noe her å gjøre men som liker å gjøre h***lvette

Det finnes en mengde forum som har den funksjonen for de som ikke liker data. Dette er ett forum som handler om data og rundtomliggende ting, ikke om søppel og dritt.

Lenke til kommentar

Mine forslag:

* Ta betalt for medlemsskap (50-100kr for livstid).

* Bli mer konsekvent på å banne folk

* Skift ut flere av moderatorene over tid

 

EDIT: VVV Jeg forsøker. Forøvrig er jeg enig med flere av dine synspunkter, men da den senere saken tok en noe lei vending + medførte polarisering, blir det litt begrenset hva man kan bidra med av konstruktive ting uten at det blir kampstemning.

Endret av DrDoogie
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om jeg støter forslaget om å ta seg betalt.

 

1. forumet har ikke noe økonomisk drivkraft og trenger derfor ingen økonomiske midler for å opprettholde driften (regner ikke med at dette var motivet bak forslaget ditt heller)

 

2. en engangssum i form av et lavt innskudd vil ikke hjlepe stort til å filtrere ut uønskede elementer da alle har råd til å betale 50 kroner. Hvis dette er motivet for forslaget ditt vil jeg heller se en fast abbonementsordning som virkemiddel. Problemene begynner da å stille seg i kø

 

a. Løpende abbonement vil virke avskrekkende på mange fler enn kun de få uønskede.

 

b. Det er ikke garantert at det luker vekk alle uønskede. Går vinninga opp i spinninga (ref punkt a)?

 

c. Intensjonene bak forumet er en gratis tjeneste til folk flest, ikke primært å være et community for oss forum dogs (rergner med at det er vi som er mest tilbøyelige til å betale for tilgang)

 

d. Den tekniske løsningen er et kapittel for seg

 

 

Jeg kan sikkert liste opp flere argumenter, men du skjønner poenget mitt? Fra ditt og mitt ståsted som faste, seriøse brukere, som tilogmed er glad i forumet, kan dette virke som en god løsning, men sett deg selv i deres situasjon og se på det.

Lenke til kommentar

QUOTE (enden @ 03/02/2004 : 14:57)
Jeg vet ikke om jeg støter forslaget om å ta seg betalt.

Penga vil kunne brukes til å lønne moderatorer => muligens bedre moderering, hvis bare moderatorene også kan bli byttet ut når dem feiler.

 

Plus vil det, med mer konsekvent banning, bli mindre aktuelt for folk å lage bråk. Og lager dem bråk, blir det mer penger i kassen.

Lenke til kommentar

QUOTE (DrDoogie @ 03/02/2004 : 15:36)
QUOTE (enden @ 03/02/2004 : 14:57)
Jeg vet ikke om jeg støter forslaget om å ta seg betalt.

Penga vil kunne brukes til å lønne moderatorer => muligens bedre moderering, hvis bare moderatorene også kan bli byttet ut når dem feiler.

 

Plus vil det, med mer konsekvent banning, bli mindre aktuelt for folk å lage bråk. Og lager dem bråk, blir det mer penger i kassen.

Å ta seg betalt for å bruke ett forum er for dumt, regner med at jeg driter i forumet av prinsipp om noe slikt skulle skje, og nye brukere vil vel ikke akkurat fosse inn heller.

 

AtW

Lenke til kommentar

QUOTE (Patience @ 03/02/2004 : 07:38)
Hva med at alle og ikke minst du selv og jeg feier for egen dør?

Synes ikke å være perfekt selv, skal være noe krav for å komme med konstruktive forslag til hvordan andre kan forbedre seg, da hadde jo konstruktiv kritikk vært en saga blott.

 

AtW

Lenke til kommentar

QUOTE (ATWindsor @ 03/02/2004 : 16:44)
Å ta seg betalt for å bruke ett forum er for dumt, regner med at jeg driter i forumet av prinsipp om noe slikt skulle skje, og nye brukere vil vel ikke akkurat fosse inn heller.

Da setter du jo ikke pris på forumet - ihvertfall bokstavelig talt.

 

Og det kan også være en fordel at nye brukere ikke kommer fossende inn, men at dem heller leser innlegg en god stund før dem eventuellt bestemmer seg for å bidra / stille spørsmål.

 

Da slipper man blant annet all feilpostingen (eller, den kan tenkes å bli redusert), og opplysning om retningslinjene blir mer overflødig, da folk som "lurker" ser at ting og tang blir håndhevet slik og slik.

Lenke til kommentar

QUOTE (jokki @ 03/02/2004 : 07:24)

1.Taknemmeligheten på dette forumet er nokså bånn i bøtta, medlemmer bruker gjerne en masse tid på å hjelpe andre og da er det kjekt å få litt lønn for strevet i form av en "tusen takk for hjelpen". Dette er noe alle kan gjøre noe med, gå inn i dere selv å prøv å være litt mer taknemmelig. Jeg er ikke så veldig flink til dette selv, men jeg prøver å huske det så godt jeg kan.

Det er to sider av den saken der også. Jeg er absolutt for at vi viser takknemliget for den innsatsen våre medmennesker gjør for oss her i forumet -- og jeg prvøer også da hvor det er naturlig å legge inn en takk.

 

Men, hvis vi skal legge inn en takk for alle input som gis, vil det jo unektelig bli mange innlegg som kommer opp på listen uten at de har noe egentlig HW-innhold.

 

Det kan være greit i en del tilfeller å avslutte en tråd som har kommet til et slags naturlig avslutning med en "oppklart" + "takk". Jeg tror i midlertid det er bedre å oppfordre folk til å sende takker i form av e-post når det gjelder de mer vanlige innleggene. Gg så kan det jo følge av dette at dersom folk setter pris på å få en takk -- og det gjør jo de fleste av oss -- så er de oppfordret til å legge inn profil med fungerende e-post adresse. Er det mer omfattende guider og andre sticky-innlegg, så får vi heller ofre litt "spalteplass" til de som har gjort seg ekstra fortjent til ros.

 

En annen mulighet som jeg foreslo for noen år siden, er å gjøre det mulig å gi en som har skrevet et hjelpsomt innlegg en slags synlig credit. Så kan jo innsatvillige personer etterhvert få smykke sine innlegg med en høy takksigelses-rating, og ikke bare som nå med en tuende advarsels-rating.

 

Så da benytter jeg anledningen til å si "Takk!" til alle som ikke har fått en berettiget takk fra meg før -- enten det er folk som har besvart mine spørsmål, moderatorer, artikkelforfattere, driftspersonell og andre. Tusen takk for at hw.no finnes med så mye verdiful støtte og informasjon. Verden hadde vært vanskeligere uten.

Lenke til kommentar

QUOTE (Akelbee @ 03/02/2004 : 17:05)
Men, hvis vi skal legge inn en takk for alle input som gis, vil det jo unektelig bli mange innlegg som kommer opp på listen uten at de har noe egentlig HW-innhold.

Redigere øverste innlegg (sitt eget, hvor man spør om hjelp), si:

"'EDIT': Takker for hjelp, har nå fikset problemet ved å følge X sitt råd.".

Lenke til kommentar

Synest forumet funker utmerket jeg. De (få) gangene jeg svare på noe forventer jeg ikke en takk selv om jeg løser ett problem. Klart koselig er det, men tror ikke det har noe å si for den generelle tonen på forumet.

Det jeg synest man må slå ned på er de "bedre" viterne som får andre som svarer til å føle seg dumme. La oss si at jeg svare på ett spm og får slengt i tryne at jeg har ingen ting her å gjøre, ta å les litt mere før du svarer osv. Alle mener ett svar godt unasett!!

 

Ett forum må ha noen ekstentriske elementer som kan underholde litt og komme med litt oppgulp. Svada kan da være kjekt!

Jeg synest heller ikke det er så dumt at man "prøver" en moderators avgjørelse. Må da være lov og si ifra når man mener at noen har feil.

 

LaRS

Lenke til kommentar

QUOTE (jokki)

retningslinjer og slikt.

 

Vi kan alltids forsøke å få retningslinjene mer frem i lyset, vi holder nå på å diskutere flere ting internt og vi får da se om vi ikke finner på en måte å få dem bedre frem i lyset på :)

 

QUOTE (John Kr)

masse bra

Må huske at dette er ikke kun et hardware forum lenger men et forum for mange nettsteder som omhandler mer en kun hardware. ;)

 

kommentarer på vår moderering er helt greit så lenge det er begrunnet og det stemmer det som blir skrevet. :)

 

QUOTE (enden)

1. forumet har ikke noe økonomisk drivkraft og trenger derfor ingen økonomiske midler for å opprettholde driften

 

Forumet er en gratis tjeneste og vil nok forbli det ;) men det er ikke gratis og drive et forum heller ;)

 

tenk bare på: server (oppgraderinger, mm), båndbredde, serverplass osv..

 

QUOTE (larsr)

Jeg synest heller ikke det er så dumt at man "prøver" en moderators avgjørelse. Må da være lov og si ifra når man mener at noen har feil.

Selvsagt er det greit at vi får beskjed når vi har gjort en feil, slik at vi kan få ryddet opp i det, men selvsagt så skal jo klager og slikt være begrunnet :)

 

meldinger som "din idiot, hvorfor stengte du den #)=(¤)¤" etc vil ikke bli møtt med særlig god tilbakemelding :)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...