Gå til innhold

Dataproblemer...igjen


toasteh

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Jeg har også hatt lignende problemer en gang. Jeg forstår det sånn at du har 2 disker og 2 dvd/cdrom, stemmer det?

 

Løsninga for meg var å sette

 

Pri master disk nummer 1 (system disk)

Pri slave cdrom/dvd nr 1

Sec master disk nummer 2

Sec slave cdrom/dvd nr 2

 

Altså ingen CD/DVDromer som master av noe slag. Ikke bruk cable select heller.

 

Deretter går du inn i bios og sjekker at maskina skal detecte disker og cdrommer automatisk. Det går jo an å sette disse fast i bios, men det blir det noen ganger bare tull av...

 

Ellers skal Stigma ha kred for strålende hjelp og feilsøking :)

 

EDIT: Husk at master alltid skal sitte ytterst på kabelen. Det er jo to tilkoblingspunkter som sitter nærmere hverandre og ett som er plassert lengre fra de to, ytterst er der de to tilkoblingspunktene befinner seg (krøkkete forklaring, men dog...)

Endret av *Tronaldo*
Lenke til kommentar

Jeg satte det slik du sa Tornaldo, og PCen fikk samme problem. Den stopper når den kommer til "Detecting IDE drives". Jeg prøvde meg litt fram, og ungikk å sette de 2 harddiskene på samme IDE kabel, min løsning ble slik:

 

Pri m(dis)aster disk nummer 1 (system disk)

Pri master cdrom/dvd nr 1

Sec slave disk nummer 2

Sec slave cdrom/dvd nr 2

 

Det hjalp, og nå kommer den seg ihvertfall inn på windows med begge harddiskene koblet inn, og CD-rommen forsvinner ikke lenger, selv om CD-brenneren er koblet inn :) *glad*

 

Men i alle dataproblemer som løses, er det et men...

 

D: harddisken vises ikke ( den er ikke ny og trenger ikke å formateres) og CD-brenneren vises ikke. Jeg har gått inn i bios å satt på "autosøk". Når jeg trykket enter fant den Sec slave cd/dvd nr 2, men den vises fortsatt ingenting. Når jeg søkte etter harddisken fant den ingenting. Noen som vet hva jeg kan gjøre? Om dere har en guide, så har jeg windows xp på engelsk så dere vet det :)

 

 

Tusen takk for all hjelp, dette stedet må virkelig anbefales.

mvh mats

Endret av toasteh
Lenke til kommentar

Hei, da skal alle problemene forhåpentig være over når du er inne i windows.

 

Du må aktivere harddisken for systemet uansett om den er ny eller ikke. Bare følg rådet mitt fra den tidligere posten, og simpelten skip over formateringen.

 

Om du derimot ikke skulle finne harddisken på administration tools så er det fremdeles et problem på hardware-nivå.

 

Si ifra om du trenger mer hjelp med aktivasjonen av den nye harddisken.

 

-Stigma

 

EDIT : Du må kunne se alle enhetene i BIOS før du kan aktivere dem (det gjelder bare for harddisker) i windows. Utifra det du skriver er jeg ikke helt sikker på hva du sier vises der. Om du ikke finner dem i BIOS, så er det som regel direkte hardware-relatert, og da er det som oftest slike ting som BIOS-oppgraderinger og jumper-settings som må fikses på.

 

Har du nyeste BIOS for ditt hovedkort? .. om ikke, kan det være at en BIOS flash'ing vil løse problemene.

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Hvordan flasher jeg BIOS? er dette noe som er risikabelt? Om du har tid, kunne du gitt meg en guide på hva jeg må gjøre?

mvh mats

 

p.s

 

Jeg har fulgt guiden din og er inne på disc management. Den nye harddisken og CD-brenneren vises ikke. C: harddisken og CD/dvd rommen vises og er blå

Endret av toasteh
Lenke til kommentar

Ok, da er det fremdeles snakk om et problem på hardware nivå. Så lenge du ikek kan se dem i BIOS eller hardware admin så kan du ikke gjøre noe med det i windows.

 

Å flashe BIOS er ikke noe risikabelt sådann, så lenge du vet hva du driver med, eller følger en guide. Du har dog potensiale for å lage en del krøll om du gjør noe helt på viddene. Jeg kan lage en enkel guide, eller referere deg til en guide når jeg kommer hjem i kveld. Sørg for å skaffe informasjon om hva hovedkort du har, så mye spesifik info som mulig. Modell / produsent / revisjon er viktigst (i den rekkefølgen). Alt utenom (kanskje) revisjonen står garantert i manualen.

 

Så skal vi se hva vi kan gjøre.

-Stigma

Lenke til kommentar

Kom til å tenke på en ting... Har du lagt inn chipset driverene til hovedkortet?

 

At man har glemt dem kan føre til mye rart... Hvilket hovedkort har du ?

 

EDIT: Stikk innom en databutikk eller en kompis og skaff en ny IDE kabel. Kjøp en 80 pins kabel og prøv med den. Kan jo være noe så enkelt som at kabelen er skadet (eller at den ikke sitter i riktig?). Sjekk også kabel/enheter for brekte pinner...

Endret av *Tronaldo*
Lenke til kommentar

Hardiskene dine bør være ... :

1. Alene som master , ingen slave. Aldri slave med optisk enhet som master.

2. I enden på ide-kabelen , med riktig polaritet, farget leder nermest strømtilkobling

3. tilsluttet riktig kabel. 80 leder ide-kabel. dersom udma66 og over. Dersom ata100/133 , tilslutt cd-rom/eldre harddisker til seperat 40 leder kabel+kontroller.

4. Konfigurert/satt til riktig udma transfer mode i bios. Dersom problemer , sett diskene til pio-mode av kompatibilitet/stabilitetshensyn.

5. Autodetekterbare i bios , dersom ikke ,vær sikker på at auto og lba/large model er valgt.

6. Uten operativsystem , dersom bytte av hovedkort. Sørg i allefall for å starte et win32-os i safe mode ved første oppstart etter oppgradering slik at chipsetdriverne blir oppdatert/ evt installert manuelt .

7. Partisjonert og formatert med riktig filsystem. Unngå fat/fat32 dersom NT/XP

8. NAVNGITT , Slik at du ikke roter sammen hardisker/partisjoner/disk0 partisjon0 id 1 osv. blir fort snudd opp ned ved bytte av disk. Boot.ini ntldr ntdetect og hal , lagrer informasjon om oppstartsomgivelsene dine, bytting/skifting av disker , bør gjøres av kyndig person , dersom eksisterende operativsystem skal beholdes.

 

Dette er i alle fall min erfaring.

 

Det er mange gode forslag her , så dersom du sliter fremdeles, dobbeltsjekk.

Lenke til kommentar
Det virker som om det ikke er noen der ute som vet hva som feiler maskinen min. Er det ingen der ute som kan hjelpe, da jeg virkelig begynner å bli desperat.

Jeg har en AMD Athlon 1,8ghz, og kjører windows xp.

Kobler jeg i CD-brenneren min og starter PCen fjerner den både CD-brenner og den valige D: cd rom`en. De blir begge funnet men vises ikke. Hvorfor?!

Kobler jeg i min harddisk nr 2, nekter PCen å starte i det hele tatt. Den bare står stille når den "detecting IDE-drivers". Hvorfor?!

Kan noen værsåsnill å hjelpe meg med dette problemet? det er som om PCen nekter og godta annen maskinvare en kun EN harddisk og EN Cd-spiller.

mvh Mats Rørvik

 

"-Computers, cant live with em, cant live without em."

Har du sjekket den lille greia som bestemmer om det er Master eller Slave, hadde et lignende problem engang. :yes:

Lenke til kommentar
WD disker? og hva betyr cabel select?

PSUen er en AMD Athlon 1,83ghz xp3200+. Watten vet jeg ikke

takk for oppmerksomheten :) mvh mats

Hey. Det du beskriver er nok ikke Psuen din, men Cpuen din :)

Psuen er strømforyningen, den grå boksen inni kabinetttet alle kablene kommer ut fra. Som oftest er det et klistremerke utenpå, dsom forteller merke/modell/watt osv...

 

Pluss at du har nok enten en amd 2500+ eller en amd xp 3200 som kjører på feil innstillinger. En xp3200 skal vel kjøre på noe rundt 2,2 ghz?

Endret av Fragletrollet
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...