toasteh Skrevet 3. februar 2004 Del Skrevet 3. februar 2004 Det virker som om det ikke er noen der ute som vet hva som feiler maskinen min. Er det ingen der ute som kan hjelpe, da jeg virkelig begynner å bli desperat. Jeg har en AMD Athlon 1,8ghz, og kjører windows xp. Kobler jeg i CD-brenneren min og starter PCen fjerner den både CD-brenner og den valige D: cd rom`en. De blir begge funnet men vises ikke. Hvorfor?! Kobler jeg i min harddisk nr 2, nekter PCen å starte i det hele tatt. Den bare står stille når den "detecting IDE-drivers". Hvorfor?! Kan noen værsåsnill å hjelpe meg med dette problemet? det er som om PCen nekter og godta annen maskinvare en kun EN harddisk og EN Cd-spiller. mvh Mats Rørvik "-Computers, cant live with em, cant live without em." Lenke til kommentar
Traxco Skrevet 3. februar 2004 Del Skrevet 3. februar 2004 (endret) kan virke som du har lite watt på strømforsyningen din(bør ha 300watt eller mere) har du bare 250 watt er det sikker vanskelig og på strøm til alle disker&cd-rom. vel,kansje litt snar her,ikke finner disk eller cd-rom..! er ide-kabler og strøm koblet på og jumpere er riktig satt i..(master,slave) Endret 3. februar 2004 av Traxco Lenke til kommentar
Thorvald Skrevet 3. februar 2004 Del Skrevet 3. februar 2004 Tror du må sjekke jumpere og kabler. Lenke til kommentar
arthoz Skrevet 3. februar 2004 Del Skrevet 3. februar 2004 jumpere og kabelproblem høres riktig ut ja, har selv hatt samme "problemet" cable select og master (på samme kabel) fungerer heller dårlig om master sitter på slave, og cable select sitter på master Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 3. februar 2004 Del Skrevet 3. februar 2004 (endret) Hei, ta det med ro, det er 95% sannsynlig at dette er jumper/cabel relatert, og da er det forsovidt enkelt å fikse. Trenger svar på et par spørsmål så jeg kan hjelpe bedre: 1) Husker du når disse problememe oppsto? Bare ble det slik en dag, uten at du gjorde noe spesielt? Kjøpte du ny brenner, og nå har du problemer med å bruke den? Eller, var du inne i maskinen og flyttet på ting før dette skjedde? 2) Ved du hva jumpers er, og har du tatt hensyn til settings av disse da du satte inn ekstra enheter i systemet? 3) Bruker Du noe form for IDE kontroler kort eller ekstra slots på hovedkortet (alt utenom de to standard IDE-kabel kontaktene) til å koble til noen av enhetene? 4) Om mulig, vennligst ta deg tid til å lage et enkelt "kart" for oss over hvordan dine enheter står i systemet nå. I brukermanualen står det om det er den høyre eller venstre porten som er primary og secondary. Om du ved hvordan jumpers fungerer, så inkluder denne informasjonen. Hvis ikke, så bare si hvilke to som står på primary, og hvilke to som står på secondary. Rekkefølge på kabelen er ikke relevant i 99,9% av tilfeller, så den informasjonen er ikke så viktig. Eksempel på "kart": Primary master: WD120gig HD Primary slave: DVD-rom Secondary master: ingen-enhet Secondary master: CD-brenner Om du samler oss denne info'en, så skal vi nok finne ut hva som er galt Don't worry. -Stigma EDIT: Jeg tror neppe det har noe med for liten stømforsyning å gjøre... ved mindre du i utgangspunktet har for liten PSU for et AMD system (vesentlig mindre enn 300W). Tips: Du kan sjekke ditt max watt-output på siden av PSU om du tar av PC-coveret. Endret 3. februar 2004 av Stigma Lenke til kommentar
toasteh Skrevet 3. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2004 Takk for alle svarene Og her er dine svar Stigma : 1)Problemene oppstod med engang jeg satte inn ny maskinvare. Jumperne på CD-brenneren og harddisken står korrekt i. Jeg har satt de 2 harddiskene på samme kabel og DVD og cd-brenner på samme kabel, men det går ikke. har prøvd å bytte om men fungere ikke. 2) Vet hva jumpers er og har tatt hensyn til dette 3)IDE kontroller kort? har aldri hørt om det, men de eneste kortene jeg har er et AGP 3dkort, et nettverkskort og lydkort. 4)Min nye harddisk står på Master, og min gamle harddisk (som jeg har mye jeg trenger på) har jeg satt til slave. Trengte ny C: harddisk da den gamle gikk til he*****. DVD rommen min har alltid stått på master og bruker IDE kabel nr 2. CD brenneren er konfigurert til slave. Enda forsvinner begge dvd/cd stasjonene når jeg setter ide kabelen til brenneren i brenneren. tusen takk for all hjelp og svar så langt mvh Mats Rørvik Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 3. februar 2004 Del Skrevet 3. februar 2004 forsvinner disse i BIOS, eller bare i windows? -Stigma Lenke til kommentar
LA8464 Skrevet 3. februar 2004 Del Skrevet 3. februar 2004 Kontrolleren får problemer med detektering når 2 ide enheter står i samme innstilling, så her må du nok inn i kabinettet igjen med nok lys. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 4. februar 2004 Del Skrevet 4. februar 2004 (endret) LA8464: Ja dette er jo den "åpenbare" løsningen, men når denne persnonen sier han allerede har tatt hensyn til jumper settings, så må jeg liksom stole på den informasjonen. Selvfølgelig... å dobbeltsjekke at du har gjort alt riktig er jo absolutt en god ide i dette tilfellet. Jeg ville ikke ha skrudd noe som helst sammen før det er i orden, slik at det er lett å flytte rundt enheter, og sjekke jumpers ect. Det er lett å ta feil av jumper instillinger om du ikke er dreven på området. Vær også obs på at forskjellige enheter som regel har forskjellige stillinger for jumpers. Det er ikke universalstillinger. Jge hadde en kompis som trodde det en gang, så jeg synest det bør nevnes i tillfelle Venter ellers på svar på det forrige spørsmålet før jeg går videre. -Stigma Endret 4. februar 2004 av Stigma Lenke til kommentar
toasteh Skrevet 7. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2004 Kun i windows. PCen sier "New hardware located", men ddet nytter ikke å installere dem. de bare synes ikke i windows. -mvh mats Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 7. februar 2004 Del Skrevet 7. februar 2004 (endret) aaaaaahaaaaaaaaaaah! Men da er det jo et helt annet problem hehe =) Sansynligvis ikke noe problem i det hele tatt faktisk. Du må aktivere diskene før de vil vise i windows (om du bruker windows NT ME 2000 el. XP) Dette gjør du slik: gå til START - kontrollpanelL - administrasjonsverktøy - "computer management". Jeg er ikke 100% sikker hva det står på den siste på norsk (jeg har engelsk versjon). sansynligvis noe som "datamaskin administrasjon" Du finner det nok ut. Du vil få opp et kontrollpanel. På venste siden, gå til disk management. Du vil få en liste (på høyre side) over alle harddisker i systemet. Diskene som du allerede har skal ha gul eller blå farge (dynamic eller basic disk type). De nye harddiskene dine skal forhåpentligvis liggge der også, men er grå (ikke aktivert) høyreklikk på venstre-delen av disse boksene som er grå (den delen av boksen der det står offline eller online på). Der skal du kunne velge "activate disk". Enten vil du bli spurt automatisk, ellers så vil du måtte manuelt legge inn hvilken bokstav du skal ha harddisken liggende på. Dette kan du ihvertfall gjøre enkelt ved å høyreklikke på den høyre delen av boksen (halvparten med farge) og velge dette fra menyen. Detaljene rundt akkurat dette anntar jeg du vil forstå selv uten nermere forklaring, da det er ganske intuitivt. Da skal disken vises i windows under den bokstaven du valgte. Men du kan kke bruke den enda. Du må formatere den først. Dette kan du gjøre same sted som du har gjort alt det andre. Høyreklikk på høyredelen av boksen og velg "formater". VÆR 100% SIKKER AT DU GJØR DETTE PÅ RIKTIG DISK!! fordi alt data på disken vil gå tapt. Detaljene rundt dette er sansynligvis unødvendige å forklare, da du sansynligvis har formatert en harddisk før. Jeg vil dog annbefale deg å ikke bruke quick-format siden dette er første gangen du formaterer disken. Når formateringen er ferdig (etter 10-30 min avhengig av størrelse) er disken klar til bruk normalt i windows. Håper dette var det som var problemer. Om ikke, så raporter tilbake, så fortsetter vi feilsøkingen. -Stigma EDIT: Når jeg leser problemene dine igjen, så kan dette neppe forklare alle problemene du har hatt, men det kan være en del-løsning. La meg få vite om du klarer å gjennkjenne noen av de nye enhetene i systemet før vi går videre i feilsøkingen. Endret 7. februar 2004 av Stigma Lenke til kommentar
toasteh Skrevet 8. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2004 Hey stigma: 1. Jeg får ikke gjort dette med Harddisken, for om jeg kobler den andre harddisken inn nekter PCen og starte. Den stopper der det står "Detecting IDE Drives", og nekter å fortsette. Plugger jeg IDE kabelen ut av harddisken jeg vil ha satt inn starter PCen helt fint. 2.Er det virkelig nødvendig å formatere harddisken OM det skulle gått an å starte PCen med harddisken? Har veldig mye jeg trenger på den 3.De 2 stasjonen som ikke vises er CD brenner stasjonen OG CD-rom stasjonen. Disse vises ikke om jeg plugger inn CD-brenneren. Jeg tror heller ikke det går ann å formatere noen av stasjonene, så jeg tror det har blitt en liten missforståelse, om jeg ikke tar feil 4. Det virker jo som om PCen nekter å ta inn flere komponenter enn de vanlige som allerede er i. Kan det være noe som hindrer PCen i å godta ekstra hardware? 5. min windows XP er også på engelsk, noe som kan gjøre det lettere for oss begge Tusen takk for din respons. mvh mats Lenke til kommentar
Bleelekwwl Skrevet 8. februar 2004 Del Skrevet 8. februar 2004 Jeg hadde det samme problemet en gang, fordi jeg hadde begge cd-rom enhetene på master.. Pass på at du ikke har det.. (du har vel kanskje allerede sjekket det) Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 8. februar 2004 Del Skrevet 8. februar 2004 Beklager, det ser ut som jeg har misforstått deler avproblemet. Nei du trenger ikke formatere disken om den ikke er ny. Jeg skal lese gjennom problemet igjen når jeg har tid, og se om jeg kan komme på noe bedre svar du kan prøve. -Stigma Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 9. februar 2004 Del Skrevet 9. februar 2004 toasteh: Du sier du har 2 harddisker, er det to WD disker. Om det er så setter du de til cabel select. Kan du og si noe om psu'en din, merke og hvor mangen watt den har. Lenke til kommentar
toasteh Skrevet 9. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2004 (endret) WD disker? og hva betyr cabel select? PSUen er en AMD Athlon 1,83ghz xp3200+. Watten vet jeg ikke takk for oppmerksomheten mvh mats Endret 9. februar 2004 av toasteh Lenke til kommentar
toasteh Skrevet 9. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2004 (endret) .... Endret 9. februar 2004 av toasteh Lenke til kommentar
Blacki Skrevet 9. februar 2004 Del Skrevet 9. februar 2004 Ville bare si at jeg selv hatt noe lignende problem en gang. 2 Hd'er og 2 cd/dvd enheter. Fikk det aldri til jeg på det hk(abit)!... satt jeg i begge cd spilleren så datt en av diskene vekk! Om jeg nøyde med med 1 cd spiller på IDE 2 og de to hd'ene på IDE 1 så gikk det fint.. Men lykke til da! Lenke til kommentar
jevel Skrevet 9. februar 2004 Del Skrevet 9. februar 2004 Hopp tilbake til strømforsyning igjen. Det høres nemlig unektelig noe mystisk ut, og ligner sterkt på problemene jeg så da mitt 450W power tok kvelden, og jeg prøvde å starte opp maskina med et 300W jeg hadde liggende... Det du også kan sjekke er det en del allerede har foreslått, nemlig at du setter alle enheter på CS (Cable Select) i stedet for Slave eller Master. Dette betyr i praksis at enhetene lengst ut fra hovedkortet (på kablene) inntar Master, og de i "midten" inntar Slave. Western Digital (WD) disker har en tendens til å skurre hvis de ikke får stå i CS modus på enkelte hovedkort. Ellers kan du jo også sjekke at IDE kablene dine er i orden. Dette gjør du enklest ved å bruke en annen IDE kabel og sjekke om problemet fortsatt er der. -KJ Lenke til kommentar
MrMarbles Skrevet 9. februar 2004 Del Skrevet 9. februar 2004 WD disker har også en jumper innstilling for om de er Master (single) eller om de er Master (med slave). Veldig viktig og være obs på forskjellen. Hva om du setter ene disken på Primary kontrollern og den andre på Secondary kontrollern? Altså, ta ut begge de optiske enhetene, og prøv med bare de to harddiskene på hver sin kontroller. Funker dette, kan du jo koble til CD brenneren som slave på Primary kontrolleren for eksempel. Funker dette igjen, så koble på den siste optiske enheten. Og funker så dette, så kan du jo prøve og bytte, sette begge harddiskene på Primary og være 100% at de har riktig jumper innstilling. Hvis maskina di får for lite strøm, så finner du ut det som regel ved å koble ut begge de optiske enhetene, og bare ha harddiskene i. Funker det da, men ikke når de optiske enhetene er koblet til, så trenger du mest sannsynligvis en kraftigere strømforsyning. Prøv alle tenkelige metoder og jobb deg fram til en løsning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå