Goebbels Skrevet 3. februar 2004 Del Skrevet 3. februar 2004 Heisann. Har satt opp mange nettverk før fra forskjellige isp'er. men aldri hatt noen problemer før nå. tingen er den at jeg skal sette opp et nettverk hjemme hos en kamerat med upc/chello. den pakken hvor man bare får en ip, og han vil dele internet tilkoblingen sin til flere maskiner, trådløst.. tenkte da å prøve med min trådløse smc ruter. det som er problemet her er at sånn den tilkoblingen er nå, så kobler den opp igjennom en proxy server proxy.chello.no.. og dette går ikke når jeg kobler til ruteren. ruteren har kontakt med inet, får tildelt ip av modemet, og klient maskinene får ip av ruteren. sålangt alt vel men så er problemet det; at når jeg har på at IE skal koble opp igjennom en proxy, så får jeg ikke kontakt med ruteren, selv om jeg huker av for at den ikke skal gjøre det lokalt.. når jeg ikke kobler opp med proxy, så kommer jeg inn på ruteren.. i tillegg så kommer jeg ikke på nett uten proxy, når jeg ikke har ruter, eller med for den sakens skyld. dermed så står jeg der: proxy greiene fucker opp alt.. noen som har noe forslag på hvordan dette kan løses? mvh Ktulu Lenke til kommentar
Goebbels Skrevet 3. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2004 Hørte forresten med en annen kopis av meg som også har upc/chello.. og han kobler vistnok ikke opp via en proxy server.. skjønner ikke helt systemet her.. noen med upc/chello her som kan bekrefte/avkrefte bruk av proxy, evt hvordan omgå den? Lenke til kommentar
Hawkie Skrevet 3. februar 2004 Del Skrevet 3. februar 2004 Problemet er ikke proxy i det hele tatt. Du må nemlig ikke bruke proxyen til UPC/Chello. Jeg tipper kameraten din har den billige pakka til Chello hvor du bare får koble til med 1 PC. UPC tildeler en IP mot mac addressen til nettverkskortet hans. Når du kobler opp routeren så er det en ny mac addresse som vil ha IP og det godtas ikke. Så da har du 2 alternativer: 1. Dersom din router har mulighet for å sette ny mac addresse så setter du den som hans opprinnelige maskin hadde. (du finner den med ipconfig (w2k/XP) eller i winipcfg (95/98/me) 2. Du må frigjøre mac addressen. det gjøres slik: Du går inn i et dos prompt skriver: ipconfig release (eller går inn i egenskaper på TCP/IP innstillingene og trykker frigjør). Deretter slår du av UPC's kabel modem og lar det være av i ca 30 sekunder. Når du da kobler det på skal alt funke med det nye oppsettet. PS: Jeg jobber ikke hos UPC, bare er kunde med flere maskiner selv Lenke til kommentar
the_lynx Skrevet 3. februar 2004 Del Skrevet 3. februar 2004 Problemet er ikke proxy i det hele tatt. Du må nemlig ikke bruke proxyen til UPC/Chello. Det er et problem med proxy når man bruker router. Det har ikke noe med UPC/chello å gjøre. Når du bruker en proxy-server så sier du at du skal koble deg først mot proxy-en før noe annet, og siden en proxy-server ikke får tilgang til din router i ditt nettverk så går det ikke. Lenke til kommentar
Hawkie Skrevet 3. februar 2004 Del Skrevet 3. februar 2004 (endret) Må korrigere deg der, for du kobler deg ikke først mot proxy serveren før noe annet. Du kan godt bruke en ekstern proxy hvor som helst i verden (om den er åpen for deg da). En proxy er bare en hurtig cache for deg, som oftest er plassert inne i et raskt LAN. Lær mer om proxy ved å google litt for her svarer gamelfar med fartstid siden 1984 Edit: Måtte redigere litt for jeg hørtes litt arrogant ut, og emnet trenger en liten utdypning. Webleser kan kontakte proxy hvor som helst uavhengig av om den er innenfor ditt LAN eller ikke. Proxy serveren er bare e erstatning for å gå direkte til den webaddressen du skal til, og du overlater derved jobben til denne. Denne kan så igjen lagre kopier av ofte brukte websider slik at du kan få disse fra mellom lageret (proxyen) istedet for å gå direkte. Proxyer er også mye brukt for å anonymisere surfingen, slik at du ikke etterlater deg dine egne spor der du besøker, men proxyens. ( her finner du en listing av slike, så kan du jo teste noen selv og lære litt: Listing av åpne proxy servere ) Endret 3. februar 2004 av Hawkie Lenke til kommentar
Goebbels Skrevet 3. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2004 men på smc ruteren så har jeg jo muligheten til å clone mac adressen, hvilket jeg gjorde.. så det med at proxy ikke er problemet har jeg litt vanskelig for å tro, ihvertfall proxy kombinert med ruter.. det må da være mulighet til å omgå dette? Lenke til kommentar
MasterBlaster Skrevet 3. februar 2004 Del Skrevet 3. februar 2004 Hei. Har ikke så mye greie på SMC sine rutere, men kan denne fungere som en DHCP server og dele ut ip adresser til de PC'ne du kobler til på innsiden? Hvis så, har du sjekket at PC'n du prøver med har fått tildelt ip adresse? Har du sjekket at PC'n bruker SMC ruteren sitt interne "bein" som default gateway? Har du sjekket at UPCsine DNS servere blir brukt ? Kikk på konfige'n som SMC ruteren får tildelt så finner du disse. Lenke til kommentar
the_lynx Skrevet 3. februar 2004 Del Skrevet 3. februar 2004 Må korrigere deg der, for du kobler deg ikke først mot proxy serveren før noe annet. Du kan godt bruke en ekstern proxy hvor som helst i verden (om den er åpen for deg da). En proxy er bare en hurtig cache for deg, som oftest er plassert inne i et raskt LAN. Lær mer om proxy ved å google litt for her svarer gamelfar med fartstid siden 1984 Edit: Måtte redigere litt for jeg hørtes litt arrogant ut, og emnet trenger en liten utdypning. Webleser kan kontakte proxy hvor som helst uavhengig av om den er innenfor ditt LAN eller ikke. Proxy serveren er bare e erstatning for å gå direkte til den webaddressen du skal til, og du overlater derved jobben til denne. Denne kan så igjen lagre kopier av ofte brukte websider slik at du kan få disse fra mellom lageret (proxyen) istedet for å gå direkte. Proxyer er også mye brukt for å anonymisere surfingen, slik at du ikke etterlater deg dine egne spor der du besøker, men proxyens. ( her finner du en listing av slike, så kan du jo teste noen selv og lære litt: Listing av åpne proxy servere ) Ser at jeg forklarte meg litt uklart i stad om "...koble deg først mot proxy-en før noe annet". Selvfølgelig går du ikke direkte til proxy-serveren, men innom router og UPC sitt lokale nett deretter til UPC sin server og inet. Og det med at det er UPC/chello sin proxy som er problemet og ikke en hvilken som helst proxy-server stemmer ikke, i hvert fall i følge SMC selv: Sakset fra min routers manual: "Disable Proxy Connection You will also need to verify that the HTTP Proxy feature of your web browser is disabled. This is so that your web browser will be able to view the Barricade™ Router configuration pages." Lenke til kommentar
Hawkie Skrevet 3. februar 2004 Del Skrevet 3. februar 2004 You will also need to verify that the HTTP Proxy feature of yourweb browser is disabled. This is so that your web browser will be able to view the Barricade™ Router configuration pages." Dette er enkelt og greit bare for at ikke du når du skal konfigurere routeren skal gå ut på nettet for så å forsøke å nå konfigurasjons sidene. Enkelt forklart: Med proxy PC --- Ber om http://192.168.1.1 > ------ Gateway-------------- Proxy server (som igjen må snu og komme tilbake og hente siden. Og denne er ikke tilgjengelig fra utsiden der proxyen er) Uten proxy PC --- Ber om http://192.168.1.1 > ------ Gateway svarer på port 80 fra innsiden (Her får du da kontakt med konfigurasjonen) Dette gjelder da KUN når du skal til konfigurasjons siden, noe du sikkert skjønner når du leser litt nøyere. Lenke til kommentar
the_lynx Skrevet 3. februar 2004 Del Skrevet 3. februar 2004 Aha.. Nå skjønner jeg Sorry folks... Lenke til kommentar
Goebbels Skrevet 3. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2004 Masterblaster: om du leser mitt første innlegg i denne tråden så skal jeg ha forklart alt du spør om Men det er jo det jeg fant ut. for å komme inn oog confe ruteren, så må jeg slå av proxy. men kommer heller ikke videre ut på nettet. med proxy så kommer jeg ikke inn på conf, ei heller på nettet når jeg bruker ruter.. men får pinget sånn som www.vg.no.. frustrerende. Lenke til kommentar
Goebbels Skrevet 4. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2004 Og hos upc så sier de selvfølgelig at hvis man vil ha flere pc'er på nett så må man oppgradere abbo for å flere ip'er. dro i gang en diskusjonen med apekatten på kundesenteret der om at det er jo det ruteren er til for og den reglen der. og at det var proxy-møkka som hidret.. han mente på at man kunne komme på nett uten proxy, men mer ville han ikke si for, for å sitere han " det ville være å sparke seg selv i ræva" makan til lite sammarbeidsvilje har jeg sjeldent opplevd.. kun optatt av oppoversalg enn å hjelpe eksisterende kunder.. han har tydeligvis ingen peiling på merkostnaden av å hanke inn en ny konde, kuntra det å bevare et allerede eksisterende kundeforhold.. (godt å få få det ut) men er det virkelig ingen her som har upc og delt internet? evt hvordan få det til å funke uten proxy? Mvh K Lenke til kommentar
the_lynx Skrevet 4. februar 2004 Del Skrevet 4. februar 2004 Jo da, jeg har UPC med chello classic, delt med en router til to maskiner. Jeg kan både bruke med proxy og uten proxy. Med proxy får jeg ikke opp conf. sida til routeren, men inet funker. Uten proxy funker både conf. sida og inet. Eneste jeg trengte å gjøre var å klone MAC adressen til den første maskina mi som brukte tilkoblingen alene før. Sikker på at du har gjort alt riktig med kloning av MAC og ikke minst kabling? Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 4. februar 2004 Del Skrevet 4. februar 2004 Har snakket med UPC support flere ganger, men har kun truffet mennesker. Aldri hverken apekatter eller andre dyr... Hva forventer du egentlig? Hvis du ringer support og ber om hjelp til å bryte abonnementavtalen, hvilke firmaer tror du er blide og velvillige hvis du sier at du skal gjøre noe som det står i kontrakten at ikke er tillatt? Har Chello Classic selv og har testet å bruke to maskiner med en slik router (gateway) og det funka helt utmerket. Den er riktignok ikke trådløs, men det finnes tilsvarende trådløs også. P.S. Jeg har tidligere blitt anbefalt av Chello support å ikke bruke proxy. Lenke til kommentar
Goebbels Skrevet 4. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2004 (endret) Jo da, jeg har UPC med chello classic, delt med en router til to maskiner. Jeg kan både bruke med proxy og uten proxy. Med proxy får jeg ikke opp conf. sida til routeren, men inet funker. Uten proxy funker både conf. sida og inet. Eneste jeg trengte å gjøre var å klone MAC adressen til den første maskina mi som brukte tilkoblingen alene før. Sikker på at du har gjort alt riktig med kloning av MAC og ikke minst kabling? hmm. får gå over og dobbeltsjekke alt en gang til da, spes mtp mac-adr.. Mr D: nei du har jo et poeng da, men det var mer måten han svarte meg på jeg reagerte på. om jeg ikke husker feil så hadde telenor det i avtalen sin også for en tid tilbake da jeg var kunde der. der var det også ikke helt lov å ha en ftp server gående. men allikevel så fikk jeg hjelp til det.. savnet bare litt fleksibilitet og noenlunde sympatisk kundebahndlig (høfflig sympatisk avslag).. noe dette ikke var. jobber selv på kundecenter, og dette var langt fra noe skoleeksempel. Endret 4. februar 2004 av Ktulu Lenke til kommentar
Hawkie Skrevet 5. februar 2004 Del Skrevet 5. februar 2004 Fikk du pinget www.vg.no sa du ? Da har du internett access og mac addresse er ikke noe problem. Da ville jeg istedet sett på konfigurasjonen av firewall i din router og sett om du kanskje har sperret utgående port 80 trafikk. Eller kanskje ennå verre all utgående trafikk. Hvis du fortsatt sliter med dette så kan du sende meg en melding i min meldingsboks her med kontakt nummer til deg selv, så skal jeg hjelpe deg i gang. Lenke til kommentar
Shimano Skrevet 5. februar 2004 Del Skrevet 5. februar 2004 Mr D: nei du har jo et poeng da, men det var mer måten han svarte meg på jeg reagerte på. om jeg ikke husker feil så hadde telenor det i avtalen sin også for en tid tilbake da jeg var kunde der. der var det også ikke helt lov å ha en ftp server gående. men allikevel så fikk jeg hjelp til det.. Er det rart det er kø på support-telefonen og kundebehandlerne blir sure (det er jo en drittjobb uten like - de skal være glad de i det hele tatt får folk til å jobbe med slikt) når folk ringer og gnåler for å krangle til seg hjelp til ting de ifølge avtalen helt klart ikke har lov til å gjøre... Gå for Chello pluss istedet og du får raskere linje både inn og ut og kan helt problemfritt kjøre 3 maskiner samtidig for en hundrelapp ekstra i måneden uten noen som helst knoting med konfigurering. Lenke til kommentar
Goebbels Skrevet 5. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2004 Fikk du pinget www.vg.no sa du ? Da har du internett access og mac addresse er ikke noe problem. Da ville jeg istedet sett på konfigurasjonen av firewall i din router og sett om du kanskje har sperret utgående port 80 trafikk. Eller kanskje ennå verre all utgående trafikk. Hvis du fortsatt sliter med dette så kan du sende meg en melding i min meldingsboks her med kontakt nummer til deg selv, så skal jeg hjelpe deg i gang. Er for en kompis jeg gjør dette, var der på mandag. og tar meg en tur dit i morgen. regner med at det ordner seg da. ettersom jeg har fått et par tips her. Skal ta og se over skikkelig nøye da, ble litt hast på mandag. takker for tips så langt, spes Hawkie. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå