ilpostino Skrevet 2. februar 2004 Del Skrevet 2. februar 2004 hvilken config-fil må jeg endre for å gi 'Privileges' til en bruker slik at vedkommende får sletter/lagt til brukere, lagt til/endret databaser og lignende,,,, tror jeg har bæsjet på leggen.... Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 3. februar 2004 Del Skrevet 3. februar 2004 dette gjøres med GRANT kommandoen, finner den på mysql.com hvis du ser gjennom tabellene i mysql databasen, finner du hvordan dette er strukturert Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 3. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2004 ved hjelp av phpMyAdmin slettet jeg en bruker som hadde rettigheter/privileges til å legge til brukere, lage databaser og slik og når jeg prøver på noe slik nå får jeg bare en feilmelding om at keg ikke har privileges til å lage databaser ol.. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 3. februar 2004 Del Skrevet 3. februar 2004 Webmin er fint for MySQL administrering. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 3. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2004 Webmin er fint for MySQL administrering. ikke hvis en greier å slette den eneste brukeren som har tilgang til å lage nye databaser..... (men ellers er det et bra program) Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 3. februar 2004 Del Skrevet 3. februar 2004 root har vel alltid mulighet? mysql --username=root --password=passord Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 3. februar 2004 Del Skrevet 3. februar 2004 (endret) grant all privileges on *.* to <bruker>@<host>; *.* brukes til å angi rettigheter på toppnivå. Det tok nøyaktig 54 sek å finne i manualen. Endret 3. februar 2004 av MailMan13 Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 4. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2004 det tok nøyaktig 54 sek å finne i manualen. problemet er ikke hvordan det gjøres - det har jeg lest en bråte med manual-sider om... problemet er at jeg ikke har noen brukere igjen som har rettigheter til å gi slike tillatelser.... Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 4. februar 2004 Del Skrevet 4. februar 2004 (endret) Hva med 'root' da? Hvis du har slettet 'root' må du initialisere rettighetstabellene på nytt: 1. Stopp mysqld # /etc/init.d/mysqld stop 2. Fjern de gamle rettighetstabellene: # mv <mysql_data>/mysql <mysql_data>/mysql.old 3. Sett opp nye default tabeller: # mysql_install_db 4. Start mysql # /etc/init.d/mysqld start 5. Logg inn som root uten passord og sett nye rettigheter. Endret 4. februar 2004 av MailMan13 Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 7. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2004 nå vet jeg ikke om det er jeg eller maskinen som er idiot... men får ikke startet serveren igjen.. det hele strander når jeg skal starte sql-serveren igjen. får denne feilmeldingen: error: 'Can't connect to local MySQL server through socket '/var/lib/mysql/mysql.sock' (2)' Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 7. februar 2004 Del Skrevet 7. februar 2004 Får du den feilmeldingen når du prøver å starte mysql ("/etc/init.d/mysql start') ? Eller når du prøver å logge på etterpå? Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 7. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2004 jeg får den feilmeldingen når jeg prøver å logge meg på mysql... når jeg prøver å starte den på nytt (punkt 4) står det bare 'failed'.... prøvd å fjerne mysql helt fra systemet og innstakere det fra skratch igjen, men får de samme feilmeldingene.... Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 7. februar 2004 Del Skrevet 7. februar 2004 hvis du har debian prøv apt-get --purge remove pakkenavn da skulle configene også bli borte. (ta backup!) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå