bruker1ne Skrevet 2. februar 2004 Del Skrevet 2. februar 2004 (endret) Hei. Jeg har nettopp hatt crash på pc,n. Svart skjerm med skriften "Operating system not found ". Hadde windows xp og Opera der. Nå har jeg lastet ned de 3 cd,ene med Mandrake fra nettet fra en annen pc. Kan noen fortelle meg hvordan jeg får maskinen opp og går med mandrake? Prøvde å sette inn cd1 i maskinen. Men ikkenoe skjedde. Har vært innpå biosen og satt cd som nr 1. Endret 2. februar 2004 av bruker1ne Lenke til kommentar
moesen Skrevet 2. februar 2004 Del Skrevet 2. februar 2004 Hei.Jeg har nettopp hatt crash på pc,n. Svart skjerm med skriften "Operating system not found ". Hadde windows xp og Opera der. Nå har jeg lastet ned de 3 cd,ene med Mandrake fra nettet fra en annen pc. Kan noen fortelle meg hvordan jeg får maskinen opp og går med mandrake? Prøvde å sette inn cd1 i maskinen. Men ikkenoe skjedde. Har du brent cd'ene som image? Har du skrudd på slik at i BIOS så søker den etter cdrom først..? Altså boot-device elns Lenke til kommentar
bruker1ne Skrevet 2. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2004 Ja, på begge spørsmålene. Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 3. februar 2004 Del Skrevet 3. februar 2004 du skal ikke trenge å gjøre noe annet. Lenke til kommentar
anderlin Skrevet 3. februar 2004 Del Skrevet 3. februar 2004 Nøyaktig hva er det som skjer? Hører du at den spinner opp cd-en, etc? Har du noe du vil beholde fra XP? "Operation system not found" høres ut som en ødelagt partisjonstabell, og det er ofte ikke så vanskelig å fikse. Lenke til kommentar
bruker1ne Skrevet 3. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2004 (endret) Har nå dobbeltsjekket cd jeg skrev. Viste seg at den ikke lå i img fil likevel. Den er nå skrevet om til rett format. Men jeg vil jo gjerne beholde dataene på pc min. e ligger på c: Vil Mandrake hente de inn om jeg oveskriver, altså legger den inn på c ? Går det an å fikse xp uten å legge inn hele xp på nytt? Fikk beskjed av Hp om at de skulle sende meg cd,er så jeg kunne legge inn xp på nytt? Endret 3. februar 2004 av bruker1ne Lenke til kommentar
TimeTwister Skrevet 3. februar 2004 Del Skrevet 3. februar 2004 Ja du kan beholde C:\. Mdk har en veldig god partition drake som kan resize etc dog jeg har ikke prøvd den selv. Tips vil være å ta turen innom http://mandrakeusers.org/ og se litt rundt om på forumet om hvordan du bør sette opp mandrake systemet ditt etc Om xpen din vil fungere igjen er jo et godt spørsmål, for det kommer jo helt an på hva som er galt? Er det kun at partisjonstabellen er borte, så vil det blir rettet da mdk legger inn en ny partisjonstabell for deg ved installasjon. Lenke til kommentar
anderlin Skrevet 3. februar 2004 Del Skrevet 3. februar 2004 (endret) Hvis du har noe viktig på c:\, ville jeg ikke stolt 100% på å resize. Tror alltid det er anbefalt å ta backup først. Prøv heller følgende: 1. Last ned testdisk-5.1.zip. 2. Pakk ut, kopier testdisk.exe og cwsdpmi.exe (fra katalogen dos/) til en diskett. (evt en oppstartsdiskett hvis det er plass) 3. Start opp med en oppstartsdiskett, og når du kommer til prompten, bytter du diskett og skriver testdisk.exe. Resten husker jeg ikke, men det skal være rimelig intuitivt. Kort sagt scanner du etter gamle partisjonstabeller, som du så gjenoppretter. Hvis du har hatt flere forskjellige, og får flere valg, må du sjekke hvilken av dem som ser riktig ut. Endret 3. februar 2004 av anderlin Lenke til kommentar
moesen Skrevet 3. februar 2004 Del Skrevet 3. februar 2004 Har nå dobbeltsjekket cd jeg skrev. Viste seg at den ikke lå i img fil likevel. Den er nå skrevet om til rett format. Hva mener du? Du må vel brenne som image for å få bootbare cd'er? Lenke til kommentar
bruker1ne Skrevet 3. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2004 Hva mener du? Du må vel brenne som image for å få bootbare cd'er? Jo, jeg har skrevet om til image filer nå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå