EiSvIn Skrevet 2. februar 2004 Del Skrevet 2. februar 2004 Hjelp! Jeg vil ha linux på maskinen, men cd-driven har tatt kvelden. Slik jeg har skjønt det skal det være mulig å instalere en eller annen linux distro direkte fra nett, bare med noen bootdisker som setter det hele i gang? Men jeg har Telenor ADSL, og jeg har skjønt det på et parr forumposter at dette ikke fungerer spesielt godt med linux sånn helt uten videre? Men finnes det noen muligher for å få instalert linux fra nett med telenor ADSL eller er dette dødt løp? Lenke til kommentar
moesen Skrevet 2. februar 2004 Del Skrevet 2. februar 2004 Hjelp! Jeg vil ha linux på maskinen, men cd-driven har tatt kvelden. Slik jeg har skjønt det skal det være mulig å instalere en eller annen linux distro direkte fra nett, bare med noen bootdisker som setter det hele i gang? Men jeg har Telenor ADSL, og jeg har skjønt det på et parr forumposter at dette ikke fungerer spesielt godt med linux sånn helt uten videre? Men finnes det noen muligher for å få instalert linux fra nett med telenor ADSL eller er dette dødt løp? Til Telenor ADSL-brukere: Direkte FTP-installering vil ikke funke med Telenor ADSL, på grunn av at de bruker en annen tilkoblingsprotokol (PPPoE) enn vanlige ISP'er. For å installere med Telenor må du følge disse trinnene (Installasjon via harddisk): 1. Last ned et bra FTP-program (Det nytter ikke å bruke Internet Explorer til denne jobben). WS_FTP er er bra for Windoze, KBear (Grafisk) eller ftp (kommandolinja) er bra for Linux... 2. Lag mappa X:\suse82\ på en ntfs, eller fat32 partisjon (Windoze), eller mappa /home/ <brukernavn>/suse82 på en ext2/3 eller reiserfs-partisjon (Linux) (burde ha 6GB ledig). Husk at det er viktig om du bruker små eller store bokstaver i mappenavnet Kopier hele ftp://ftp.sunet.se/pub/os/Linux/distribut...e/suse/i386/8.2 mappa til X:\suse82 eller /home/<brukernavn>/suse82/ med det FTP programmet du lastet ned. Vent leeenge til nedlastingen er ferdig. (lurt å gjøre dette over natta...) 3. Brenn X:\suse82\8.2\boot\boot.iso eller /home/<brukernavn>/suse82/8.2/boot.iso på en CD (husk å brenne som image), sett den i CD-Rom'en og restart maskina. Husk at CDROM- stasjonen må være bootbar (boot-device)... 4. Velg "Manual Installation" fra boot Cd'en. Kernelen loades og du velger språk og keyboard map for installasjonen. 5. Hvis du lastet ned til en fat32, ext2/3 eller reiserfs partitjon kan du gå direkte til punkt 6. Nå må du laste ntfs driveren, slik at du kan installere fra ntfs. gå inn i menyen "Kernel modules" og velg "load harddisk modules". Marker ntfs driveren og trykk enter. "Module sucsessfully loaded " vil komme opp på skjermen og du blir bedt om å skrive parametere for driveren. Her skriver du ingenting og trykker på enter. Nå kan du installere fra en ntfs partisjon. Gå tilbake til hovedmenyen. 6. Velg "Start Installation/system" og "Start Installation/update". Deretter velger du "harddisk" som kilden for installasjon. Du får nå beskjed om å velge hvilken partisjon du vil installere fra. Vær sikker på at du velger den rette. Nå må du si hvilken mappe du vil installere fra. Her skriver du /suse82/8.2 eller /home/<brukernavn>/suse82/8.2 fordi det var hit vi lastet ned fra FTP serveren. Husk at slashen skal være den riktige veien, altsa "/". Installasjonsprogrammet vil lastes og installasjonen startes... Les SuSE guidene... Lenke til kommentar
sonic boy Skrevet 3. februar 2004 Del Skrevet 3. februar 2004 (endret) kanskje dette kan være av interesse : freebsd pppoe install har ikke testet det, men det kan da hende det funker... freebsd er ikke det samme som linux, men om du leter litt rundt på forumet, så finner du masse poster som diskuterer og forklarer forskjellene og likhetene. mvh soniX Endret 3. februar 2004 av sonic boy Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå