Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

hjemmenettverket funker ikke!!

Anbefalte innlegg

jeg har en gammel win 95 maskin som jeg har koplet med en krysset kabel mot min laptop, og jeg kan sende filer fra laptopen til PC-en, men kommer ikke inn på laptopen fra PC-en. jeg ser den i utforskeren, men nor jeg prøver å gå inn på laptopen får jeg melding om at jeg må ha et passord, men hvor finner jeg det? er det et administratorpassord på laptopen som jeg ikke vet hvor er?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk først at det grunnleggende, nemelig TCP/IP, er OK. Det gjør du med "ping" kommandoen. Når det virker så vet du at nettverkskort, kabler, og IP addresser er OK.

Deretter må du sjekke oppsettet av NetBios. Dette gjøres noe forskjellig på forskjellige versjoner av Windows.

Du skal gi hver PC et unikt navn, og så skal de begge være medlem av samme WorkGroup.

Når dette er på plass skal det være mulig å finne den andre maskinen i Network Neighborhood.

Lenke til kommentar

Det er nok ikke problemer med nettverket som sådan, men du blir bedt om passord for å lese filene. Dersom du setter opp begge maskinene slik at andre brukere av nettverket kan aksessere maskinen uten å bruke passord, skulle det være i boks.

Du kan ta en titt på "brukere" i kontrollpanelet og se om du finner ut noe der. Kjører du w95 på begge maskinene?

Lenke til kommentar

viss du kjører win 2000 win xp må du gå i kontrollpanelet/Administrative verktøy/Datamaskinbehandling/Lokale brukere og grupper/gjest/egenskaper

der må du se om kontoen er deaktivert eller ikke

viss du har win 2000 eller xp skulle dette fikse problemet ditt.

ikke hør på de noobene der hør dette direkte fra en skikelig nerd som kjører linux red hat 7.2.

mye mer stabilt på nettverk.

Og lykke til med nettverke.

Lenke til kommentar

Hvis du har win2000 og fat filsystem på laptopen din så er det enkelt..

Start opp laptopen med en win95/98 oppstartsdiskett.

gå inn i winntsystem32 katalogen og slett SAM fila.

Da har du slettet alle brukere og passord. På oppstarten av win etter på må du skrive inn nytt pw til administrator...

Enkelt....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...