Gå til innhold

IDE og S-ATA

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp kjøpt en WD 160 GB IDE harddisk.

Men nå har jeg hørt om S-ATA harddisker som skal være så mye bedre og i tillegg kan kjøre i RAID. Men hvilke fordeler har egentlig en S-ATA harddisk (bortsett fra at ledningene tar mye mindre plass)?

Og er det overhodet ingenting jeg kan gjøre for å kjøre min WD i RAID???

(jeg har Asus A7N8X Deluxe hovedkort)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fordelen med S-ATA er større overføringshastihget.

Ser ikke ut til at hovedkortet ditt har innebygd raid, så du må som andre har nevnt ha et kort. Som andre også har nevnt kan selvsagt både P-ATA og S-ATA kjøres i raid.

Dersom du kjører disker i raid for økt ytelse, tror jeg ytelses økningen ligger på ca 20%. Dersom en av diskene havarerer vil du miste data (Med to disker har du jo dobblet risikoen)

Du kan også kjøre raid for å øke sikkerheten for å tape data, men da vil du tape ytelse, og diskplass.

Du kan få begge deler også (økt hastighet og sikkerhet), men da trenger du fire disker.

Diskene trenger ikke være like store, men da mister du kapasiteten som er over den minste.

Endret av Sigurd2
Lenke til kommentar
Ser ikke ut til at hovedkortet ditt har innebygd raid, så du må som andre har nevnt ha et kort. Som andre også har nevnt kan selvsagt både P-ATA og S-ATA kjøres i raid.

Jeg trodde hovedkortet mitt støttet RAID, siden det er to S-ATA innganger på det. I tillegg fulgte det med 2 SATA kabler...

Lenke til kommentar

Jeg trodde hovedkortet mitt støttet RAID, siden det er to S-ATA innganger på det. I tillegg fulgte det med 2 SATA kabler...

Diskkontroller RAID ( Serial ATA-150 ) - integrert : dette har ditt hovedkort innebygd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...