Gå til innhold

Hvilket kamera ?

Anbefalte innlegg

Har lenge tenkt på å kjøpe meg et Digitalt kamera. Det jeg hadde planer om å kjøpe helt til nå var Olympus C-750, har hørt mye bra om det.

Men nå har det seg slik at onkelen min, som jobber i en elektrobutikk kan skaffe meg Panasonic DMC-LC43 for ca 3 000 kr ( er visst et bra tilbud. )

Det jeg lurer på er om noen har noen erfaringer med dette Panasonic kameraet, finner ingen norske tester av det. Burde jeg gå for dette kameraet, eller er Olympus mye bedre ? Prisen har egentlig ikke noe å si, vil bare ha det beste kameraet.

Så hvilket bør jeg velge ?

Takker for alle fornuftige svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ulike kameraer:

Olympus C-750 og Pansonic DMC LC-43 er temmelig ulike i spesifikasjonene.

Zoomen på Olympus C-750 er 10X, zoom på Panasonicen LC43 =3X (begge = optisk zoom).

digresjon

DIGITAL ZOOM ? -glem det! (kan gjøres på hvilkensomhelst PC i ettertid, det eneste dig.zoom gjør, er å forstørre opp de samme prikkene som bildet er bygd opp av ! M.a.o: jo mer du zoomer digitalt, jo mer forstørrer du feilene ! Og jo grovere og dårligere billedkvalitet på samme størrelse utskrift !

OPTISK ZOOM ? -Det er tingen, så sant linsa er av bra kvalitet, -og det er de fleste, Olympus C-750 har vel fått stort sett flotte kritikker der !

-Hrm, vi fortsetter :

Siden du har tilgang på Panasonic fra "insider":

Et alternativ som ligner mye mer på Olympusen (men som kanskje vil koste mer), er: Panasonic Lumix DMC-FZ10

12X zoom, optisk bildestabilisator (kan ta bilde på full tele, på frihånd!), bedre videomulighet enn Olympusen etc. Kommer på markedet i Norge etter all sannsynlighet 1. halvår (Komplett.no antyder slutten av februar).

(undertegnede har et på veg fra USA nå)

Håper dette var av interesse....

Sjekk test på: Steve's Digicams

Lenke til kommentar

3000? Ikkje noko problem å få fatt i Panasonic DMC-LC43 billeg. 2999,- på Elgiganten og 2790,- Coop Bygg Raglamyr(veke 7), der eg kjøpte mitt. Ok omtale på Steve's Digicams, men har diverre ikkje fått testa ut sjølv enno. Litt synd at Akamera har fjerna modellen frå produktguiden. :(

Panasonicen har jo Leica optikk, men er dessverre litt usikker på kor mykje det har å seie. (Casio nyttar jo andresorterings Pentaxlinser, veit ikkje korleis det er med Panasonic). Olympus optikken er heilt ok etter det eg har høyrt. Eg vurderte 740-modellen sjølv, men xD trekk noko ned. Men skulle gjerne hatt den zoomen :)

Endret av arbjo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...