Gå til innhold

Problem med hovedkort/cpu - svart skjerm, "død" ma

mova

Anbefalte innlegg

Har du mulighet til å bytte ut batteriet, kan være det som er dårlig. Ellers så ser det ut som du har fått de fleste forslagene.

Forresten, har du testet med en annen psu(strømforsyningen)

nei har ikke testet med en annen psu.... men viss det kan være løsningen så kan jg prøve det. Batteriet kunne jeg jo knabbe fra en annen data, viss ikke merket har noe og si så lenge DET ER 3v

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis jeg har forstått det rett, booter PC`en opp normalt helt frem til og med bios.(i og med at du kan gå INN i bios)

Deretter skal den finne harddisken din og oppstarts-sektoren.

Det skulle vel ikke være harddisken eller oppstarts-sektoren som er ødelagt?

Sjekk at bios finner HD og at opplysningene stemmer med virkeligheten.

Lenke til kommentar
Har du mulighet til å bytte ut batteriet, kan være det som er dårlig. Ellers så ser det ut som du har fått de fleste forslagene.

Forresten, har du testet med en annen psu(strømforsyningen)

nå som jeg har testet de fleste forslagene hos dere, er siste utvei og sende kortet opp til komplett og la dem teste det? Kortet kosta 450kr (demovare) så det er ikke så mye verdt. Men kortets org pris er 1200 - 1600kr

Foresten kan det være cpu? men det er vel lite utenkelig fordi jeg hadde ikke tatt i datan den kvelden, og da på morgenen da den ikke vilel på.

Jeg sitter mye og grubler på hva som kan ha sjedd, og jeg sitter og håper på at noen av dere har en logisk forklaring.

Lenke til kommentar
Hvis jeg har forstått det rett, booter PC`en opp normalt helt frem til og med bios.(i og med at du kan gå INN i bios)

Deretter skal den finne harddisken din og oppstarts-sektoren.

Det skulle vel ikke være harddisken eller oppstarts-sektoren som er ødelagt?

Sjekk at bios finner HD og at opplysningene stemmer med virkeligheten.

bios finner harsiken (maxtor 80gig) og opplysningene stemmer. det som skjer etter jeg MÅ ta ut inn batteret er at jeg får feil opplysninger om cpu og ram på skjermen, og så må jeg inn i bios står det. viss jeg ikke rører noe i bios og trykker lagre endringer så må jeg inn i bios igjen. viss jeg så forandreer den minste detalj foreks rett cpu speed eller ta på shutdown når cpu er 60grader osv... så vil den ikke startete opp igjen, og jeg må ut\inn med batteriet igjen.

'

?????????????????????? noen som fårstår noe?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvis vi forutsetter at ingenting er ødelagt fysisk, så bør du begynne helt fra skratch...

Ta ut alt du ikke MÅ ha for å få maskinen igang. (nettverkskort, ISDN-kort, lydkort, ekstra kabinettvifter m.m.

Resett den famøse CMOS, enten ved å ta ut batteriet, eller flytte jumperen like ved batteriet. Nå er det viktig at jumperen/batteriet blir ute i minst et par minutter OG at den blir satt riktig tilbake. Har du ikke manualen til hovedkortet lengre, så henter du en ny fra nettsiden til HK-produsenten. Sjekk hvordan jumperene skal stå.

Så tar du en hardware sjekk: se etter kortsluttninger mellom hk og chassis, løse uisolerte ledninger, sjekk at kjøleren til CPU sitter som den skal(vri forsiktig på den), ta ram-brikkene ut og sett dem inn igjen. Faktisk er det en fordel at du tar ut så mange deler som du gidder, for så å sette dem inn igjen, slik at du er sikker på at alt sitter som det skal og at det er god kontakt. Skjerm, tastatur og mus med hardware-feil/kortsluttninger på ledninger eller tilkoblinger kan også gi "fatale" feil.

Sjekk også alle kabler inni og utenfor maskinen. Er de skadet? Sitter de rett vei og godt på plass?

Start opp, gå inn i BIOS og ta for deg steg for steg. Se at bios finner HDD, har du noe som heter "load failsafe-settings" så gjør du det.

Sjekk at CPU står på 166mhz*11 som er standard, alt annet på auto.

Disable alt som har med power-saving å gjøre. Les manual og se om du kan gjøre mer på ditt kort.

Sett i en OS-CD.(windowsXP/w2000 eller hva du nå har) og reboot.

Skulle du komme så langt som til installering av operativsystem, velger du det, og i prosessen får du formatert hele harddisken din. Så gjør du en helt fersk innstallering på maxtoren din.

Hvis det fremdeles ikke vil starte på nytt etter dette, kan du regne med at noe er ødelagt fysisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...