Gå til innhold

Problem med diskoppsett

Anbefalte innlegg

Hei!

ok.. har kjøpt meg en Seagate Barracuda 7200.7 160GB s-ata.

Problemet er at windows finner ikke disken, eller windows finner den, men den kommer ikke opp. det står at ny raid enhet er funnet, men så skjer det ikke mer.

Skal ha disken til å kjøre sammen med en WD 120gig 8mb cache ata/100, og skjønner ikke hvordan jeg skal sette dette opp. Når jeg går inn i bios står WD'en som secondary master og seagate'n som third master(tror jeg)...

Har et asus p4c800 hk..

så det jeg lurer på er: Åssen i huleste skal jeg sette opp diskene for å få de til å funke sammen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tror du må sette dem opp når du skal installere Windows.

I begynnelsen av installasjonen (i "DOS") må du trykke en spesiell tast hvis du skal bruke RAID eller SCSI.

Jaha? åssen tast da? må jeg reinstallere hele greia for å få de til å funke sammen?

EDIT: du mente vel F6?

Hvordan står "pins'ene" bakpå harddisken??

Det må du nesten utdype. snakker du om de jumper greiene? Er litt n00b når det gjelder harddisker :blush:

Det som også skjer er at jeg greier ikke boote med s-ata disken tilkoblet, for å komme inn i windows må jeg plugge ut sata disken.. Og når jeg kobler begge diskene til, så finner bare bios den ene.. Huff hvilke problemer jeg skulle få :cry:

Endret av SupremeX
Lenke til kommentar

satt å tenkte på noe. Hvis jeg reinstallerer windows på sata disken, også setter i wd'n etterpå, tror dere det kunne virke?

EDIT:

Ok, nå har jeg installert Windows på sata disken, og det funker forsåvidt, men WD disken kommer ikke opp nå, det kommer "Autodetecting IDE hd" i bios, og når jeg er i Windows kommer ikke disken opp, men hvis jeg går inn i enhetsbehandling og trykker på Søk etter maskinvareendringer, så kommer den. Noen som har den minste anelse om hvordan det skal settes opp i bios?

Endret av SupremeX
Lenke til kommentar

Fra hovedkortets manual:

4.3.6 IDE Configuration

The items in this menu allow you to set or change the configurations for

the IDE devices installed in the system. Select an item then press Enter if

you wish to configure the item.

Onboard IDE Operate Mode [Enhanced Mode]

Allows selection of the IDE operation mode depending on the operating

system (OS) that you installed. Set to Enhanced Mode if you are using

native OS, such as Windows 2000/XP. Set to Compatible Mode if you are

using legacy OS including MS-DOS, Windows ME/98/NT4.0.

Configuration options: [Compatible Mode] [Enhanced Mode]

4-12 Chapter 4: BIOS Setup

Enhanced Mode Support On [s-ATA]

The default setting S-ATA allows you to use native OS on Serial ATA

and Parallel ATA ports. We recommend that you do not change the

default setting for better OS compatibility. In this setting, you may use

legacy OS on the Parallel ATA ports only if you did not install any

Serial ATA device.

The P-ATA+S-ATA and P-ATA options are for advanced users only. If

you set to any of these options and encounter problems, revert to the

default setting S-ATA.

Configuration options: [P-ATA+S-ATA] [s-ATA] [P-ATA]

The Enhanced Mode Support On appears only when the item

Onboard IDE Operate Mode is set to Enhanced Mode.

Lenke til kommentar

Nei, "jumpere" er bare aktuelt på WD-disken din. Har du sjekket jumper-posisjonen på den?

Det jeg forsto itifra det jeg leste i manualen, er at du i BIOS må bruke Onboard IDE Operate Mode [Enhanced Mode], og evnt. Configuration options: [P-ATA+S-ATA]

Dette for å kunne bruke både P-ATA og S-ATA samtidig.

Når det gjelder WD-disken din: prøv å sette den som Master på Primary Channel.

Husk at det for hver P-ATA(IDE)-channel/kabel kun kan være en som står som Master.

Altså: Primary -> Master + Slave

Secondary -> Master + Slave

Finner du forresten WD-disken i BIOS?

Lenke til kommentar
Finner du forresten WD-disken i BIOS?

satte Configuration options til P-ATA og da funker det, og begge diskene kommer opp i bios. Jeg flyttet forresten på en "jumper" så WD disken er slave nå, og det funker helt fint nå. Men Seagate'n er fourth Ide master nå, hvorfor det?

Men nå har jeg enda et problem.

Tenkte jeg skulle bruke Seagate'n til os disk, og da er jeg nødt til å lage to partisjoner. Så lastet jeg ned en demo versjon av Partition Magic 8.0, men hvis jeg lager en partisjon til, vil jeg da miste det som ligger på disken nå, eller er PM så glupt at det bare deler disken, og ikke sletter?

Jeg tenkte:

149 gb -> 10 gb(OS) + 139 gb(programmer/spill)

Lenke til kommentar

Har du 2 harddisker?? Visst du har det så må du koble fra den disken som ikke skal være Windows på :yes: Deretter setter du i Windows xp cden. Når du er klar til p innstalere så trykker du F6 mange ganger og setter inn den disketen som følgte med hovedkortet ditt ;) Når du er ferdig med å innstalere Windows så slår du maskina av og kobler til den andre disken igjen. Før dette så må du inn i bios og velge at dne skal starte opp fra s-ata disk :yes:

Håper dette hjalp!

EDIT; Så at du fikk svar på dette litt ovenfor :blush: Men når du har greid å innstalere Windows osv, så må du gå i kontrollpanel-->Legg til maskinvar og deretter følger du instruksene :thumbup:

Mvh

Ostebu :w00t:

Endret av OSTEBU
Lenke til kommentar

Med Partition Magic er det i 99% av tilfellene ikke noe problem å endre størrelse/legge til /fjerne partisjoner uten å miste data. Ihvertfall i fullversjonen. Men hvis demoversjonen har begrensninger her, finnes det flere gratis alternativer til PM. Er ikke sikker på hvordan støtten for NTFS er i disse men...

Lenke til kommentar

Ok folkens. Fikk alt sammen til nå, og det funker! Det jeg gjorde var å flytte den jumperen fra Master+Slave til Slave, og da virket det, sto hvordan det skulle være på harddisken. Hele denne tråden har vært litt n00bish av meg, skjønner ikke hvorfor, det var jo ganske enkelt egentlig :blush:

Takk til de som har prøvd å hjelpe meg :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...