Gå til innhold

Skjermkorttabell 4.01


L03VIk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
info hentet fra :

 

http://www6.tomshardware.com/graphic/20031229/index.html

 

...men det finnes tydeligvis en del motstridende opplysninger når det gjelder dette.

Jeg stoler mer på Beyond3D og fillrate tester enn Tomshardware og som Beyond3D sier så har nVidia innrømmet at det er et 4x2 oppsett.

Det er vanskelig å bestemme seg for om man skal si at GeforceFX kortene har 4 pipelines eller 8... såvidt jeg vet så fordeler det seg slik:

 

GeforceFX har 4pipelines og 2 TMU's, som kan pumpe ut 8 textures pr. klokkesyklus. men bare i mulitexture applikasjoner (noe som er meget vanlig nå tildags)

 

Men i specielle tilfeller kan pipelinen kjøre på 8 pixler pr. klokkesyklus. og dette gjelder for:

z-rendering

stencil operasjoner

texture operasjoner

shader operasjoner

 

Kun color+z-rendering er gjort på 4 pixler pr. clock

og siden alle spill i dag bruker color+z-rendering så blir det feil og referere GFFX kort som 8x1 kort....

 

trådstarter: du har glemt og oppdatere 8500 serien og 7000... jeg minner om posten jeg kom med tidligere:thumbup:

 

edit: skriveleifer, og satte på en liten smily etter påminnelsen min, så det ikke ser ut som om jeg kommer med et krav, for det var virkelig ikke intensjonelt :dribble:

Endret av apollox
Lenke til kommentar
trådstarter: du har glemt og oppdatere 8500 serien og 7000... jeg minner om posten jeg kom med tidligere

Vet, vet.... ikke lett å huske alle meldinger:-)

 

Skal prøve etter beste evne å huske det til neste update....

Kommer sikkert i løpet av morgendagen...

 

Når det gjelder diskusjonen rundt pipelines på GeForceFX, er det som flere nevner i enkelte tilfeller det funker som 4x2, og enkelte i 8x1. Når det gjelder ytelse har vel dette minimal betydning, og jeg lar ting stå som det står... skal heller vurdere en liten '*' etter de kortene det gjelder, hvis jeg får tid en gang:-)

 

Takker for all hjelp så langt....

Lenke til kommentar
Hva med integrerte kort da og dem som går til laptop.

Kommer nok om en stund det ja....

Hvis du har noen specs er det bare å poste...

I første omgang konsentrerer jeg meg om AGP-kort, men om noen har specs til integrerte, kan jeg alltids slenge de med...

Lenke til kommentar
Meget bra! :)

 

Men du må ikke glemme den gamle helten, Ti4600  :thumbup:

Regner med det kommer med i morgen... En liten glipp at det ikke kom med sist...

Veldig bra hittil :)

 

Så riktignog en liten trykkleif... Det skal være Matrox Parhelia og ikke Parphelia...

 

Ellers vil jeg også referere til B3D som MistaPi som har de fleste kortene lagt inn her...

 

Den har også specsene til Volari serien fra XGI... Volari Duo V8 256Mb

(Ikke at kortet er så bra, men men,...)

Lenke til kommentar

Ang. Radeon7000: Dette er et kort som kjører på 166/166, uten en TnL motor. Riktig det med 2x3 løsning med pipes og TMUs med hele 7x00 serien. Radeon7000 er et Dx7.0 kort, riktig det. Men en annen ting er at Radeon7200 kortene er en hybrid mellom Dx7.0 og 8.0.

 

Radeon8500: Stemmer det med en 275/550 utgave av 128MB versjonen (Med BGA minne). Har den selv =)

 

Ellers er dette en topp liste for de som er ute etter litt fakta om de forskjellige kortene! Fortsett det gode arbeidet! =)

Lenke til kommentar
...

Radeon7000: Dette kortet er ikke i listen enda... Derimot er 7000/VE der, og dette kortet har noe høyere klokkefrekvens.

 

Radeon7200: "Hybrid" er kanskje et drøyt uttrykk, men går ut fra du mener at 7200 støtter DX7, men også endel DX8. Dette gjelder også Matrox Parhelia(som nå er riktig stavet??:-)) som støtter DX8.1, men også endel DX9. I listen min har jeg likevel valgt å oppgi den DX-standarden som støttes fullt ut.

.....

.....

Så noe annet...

Har vært dårlig med oppdateringer i det siste, beklager dette, men har vært hektisk programmeringsvirksomhet siste uken, så jeg har ikke hatt tid...

Men kommer snart med en større oppdatering :thumbs:

Endret av L03VIk
Lenke til kommentar

L03VIk: Det jeg mente om "hybrid"-egenskapene til Radeon7200 var at den har en egen PixelShading pipe. Dog til den versjonen som blir henvist til PixelShading v0.5. Er ikke Radeon7200 en 2. utgave av originale Radeon?

 

Den støtter også noen blurringteknikker i hardware, slik som Motion Bluring, som var en egen instruks fra Dx8.0. Det er en del andre ting også som jeg ikke husker her og nå.

 

Ang. Radeon7000/VE: Hvis du sjekker ut ati.com så står den oppført som en Dx7.0 og Dx8.0 løsning. Både under Overview og Features. Lurer egentlig litt på dette, men, men... Og ifølge Tomshardware så har den en 1x3 løsning på pipes & TMUs...

 

Max båndbredde er 3.4GB/s.

Lenke til kommentar
L03VIk: Det jeg mente om "hybrid"-egenskapene til Radeon7200 var at den har  en egen PixelShading pipe. Dog til den versjonen som blir henvist til PixelShading v0.5. Er ikke Radeon7200 en 2. utgave av originale Radeon?

 

Den støtter også noen blurringteknikker i hardware, slik som Motion Bluring, som var en egen instruks fra Dx8.0. Det er en del andre ting også som jeg ikke husker her og nå.

R100 har fixed-function pipelines. MS hadde vel planer om legge til funksjonalitet fra både Radeon og GF2 til pixel shader interface, men dem ville vært veldig veldig begrenset - noe fleksibelt fixed function hardware.

GF2 har også enkelte DX8 funkjoner, det hadde selv også Voodoo4/5, men jeg ville ikke ha kalt det for en "DX6/8 hybrid"

Lenke til kommentar

MistaPi: Støtten ligger i Dx8.0 for Fixed Fuctions. Har selv kjørt en snutt av PS på et Radeon64MB DDR kort.

 

Har aldri hørt om GF2 sin PS pipe. Skjønner ikke helt hvorfor de har den der, når de f.eks ikke hadde lagt til EMBM (I hardware) som er en Dx7.0 funksjon, men, men...

 

Kanskje ordet hybrid ble feil å bruke, derfor med "" ;)

Lenke til kommentar

Den hadde vel muligheter for 3 PS instruksjoner per pass (mener jeg å huske), men PS0.5 finnes ikke i noen eksterne DX releaser så vidt jeg vet, så sånn sett er den egentlig ikke i stand til pixel shading.

 

Hva mener du egentlig med "egen PixelShading pipe? PS er funksjonalitet som ligger i pixel pipelinene og ikke som en egen enhet, hvis det da ikke var noe spesielt med R100?. GeForce2 hadde også noe mulighet for PS.

EMBM er en DX6 funksjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...