CSSSK Skrevet 14. mars 2002 Del Skrevet 14. mars 2002 Hei Har nettopp fått installert en ny harddisk etter at den forrige krasja. Det er en Maxtor 40gb 7200 rpm ATA-133. Jeg kjører WinXP, og prøvde i dag PCMark-testen (ja, jeg vet den er buggy og ikke no særlig å bry seg om) og fikk bare 380 poeng på disken. Greit nok det, programmet er vel fullt av buggs allikevel tenkte jeg. Men etter å ha installert Sisoft Sandra kunne det fortelle meg at ytelsen på disken lå på omtrent samme høyde som en ATA 33 disk! Jeg fikk 8860 poeng på disk testen der når jeg kjørte den på windows-partisjonen (5gb). Jeg testet den på en større partisjon på samme disken, og fikk da 12000 poeng, fortsatt bare halvparten av poengene jeg skulle ha fått ifølge programmet. (Jeg oppnådde ganske akkurat dobbelt så mange poeng med den gamle disken, Barracuda IV). Noe må være galt, eller skal jeg bare overse disse testene? Alt ser ut til å funke greit, men såklart vil jeg ha bedre ytlese hvis det er mulig! Resten av min hardware er: T-bird 1200@1633 Abit KT7A Maxtor 40gb 7200 rpm (som sagt) Asus gf2pro + masse annet Harddisken står alene som master på IDE1-porten, og UDMA er på. Jeg vet at KT7A ikke støtter ATA-133, men da skal det vel kjøre på ATA-100? Burde jeg kjøpe en ATA-133 kontroller? Nyeste bios og VIA-drivere er installert, uten at det hjalp... Jeg kommer ikke på noe mer jeg kan gjøre, setter stor pris på hjelp her! Lenke til kommentar
PIIIpower Skrevet 14. mars 2002 Del Skrevet 14. mars 2002 sikker på at du har en 80 leders kable? de gammle ide kablenen transporterer ikke over 33 mb/s Lenke til kommentar
CSSSK Skrevet 14. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2002 Quote: PIIIpower skrev (2002-03-14 15:40):sikker på at du har en 80 leders kable? de gammle ide kablenen transporterer ikke over 33 mb/s Jepp, bruker 80-leders kabler på både harddisk, dvd og brenner. Bruker forresten samme kabel som på forrige disken, og da funka jo alt greit... Når jeg booter så står det at disken kjører PIO4. Vet ikke om det er riktig eller har noe med saken å gjøre i det hele tatt, men... Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 14. mars 2002 Del Skrevet 14. mars 2002 Gå inn i device manager -> IDE ATA/ATAPI controllers -> velg controller -> advanced -> og sjekk hvilken mode den kjører i. Jeg har IBM 30GB 7200 ATA100 disk som nekter å kjøre i noe annet enn PIO mode. Den funker normalt i andre PC'er. I sisoft sandra fikk den 3000 index, mens normale disker skal ha ca 30 000->40 000 index. Forstår ikke hvorfor den ikke vil funke normalt. Jeg tror den har funket tidligere... Lenke til kommentar
knut Skrevet 15. mars 2002 Del Skrevet 15. mars 2002 pio 4 vil gi ganske dårlig ytelse ja. Pass på at den blå kontakten på ide ledningen er koblet i hovedkortet. Også kan du se om alt står på auto i biosen, om pio, udma osv. Lenke til kommentar
pkalle Skrevet 15. mars 2002 Del Skrevet 15. mars 2002 Quote: On 2002-03-14 15:33, CSSSK skrev:HeiHar nettopp fått installert en ny harddisk etter at den forrige krasja. Det er en Maxtor 40gb 7200 rpm ATA-133. Jeg kjører WinXP, og prøvde i dag PCMark-testen (ja, jeg vet den er buggy og ikke no særlig å bry seg om) og fikk bare 380 poeng på disken. Greit nok det, programmet er vel fullt av buggs allikevel tenkte jeg. Men etter å ha installert Sisoft Sandra kunne det fortelle meg at ytelsen på disken lå på omtrent samme høyde som en ATA 33 disk! Jeg fikk 8860 poeng på disk testen der når jeg kjørte den på windows-partisjonen (5gb). Jeg testet den på en større partisjon på samme disken, og fikk da 12000 poeng, fortsatt bare halvparten av poengene jeg skulle ha fått ifølge programmet. (Jeg oppnådde ganske akkurat dobbelt så mange poeng med den gamle disken, Barracuda IV). Noe må være galt, eller skal jeg bare overse disse testene? Alt ser ut til å funke greit, men såklart vil jeg ha bedre ytlese hvis det er mulig! Resten av min hardware er:T-bird 1200@1633Abit KT7AMaxtor 40gb 7200 rpm (som sagt)Asus gf2pro+ masse annetHarddisken står alene som master på IDE1-porten, og UDMA er på. Jeg vet at KT7A ikke støtter ATA-133, men da skal det vel kjøre på ATA-100? Burde jeg kjøpe en ATA-133 kontroller? Nyeste bios og VIA-drivere er installert, uten at det hjalp...Jeg kommer ikke på noe mer jeg kan gjøre, setter stor pris på hjelp her! Hvilke resultater får foruten index? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå