Gå til innhold

Harddisker til videoredigering

Anbefalte innlegg

Jeg har brukt en ekstern 250gb 5400rpm maxtor disk i en god stund, men merker etterhvert som prosjektene blir større at dette ikke holder. Dette har jeg forsåvidt ventet på, så det var ingen bombe. Men holder det generelt med 7200rpms disk, eller bør jeg gå for en 10.000rpm eller raskere med en gang.

Siste prosjektet mitt var på underkant av 2 timer, og fikk maskinen til å knele en del ganger. Har en P4 1.8Ghz med 256mb ram (for lite jeg vet...).

Hvilken disk kan anbefales?

Jeg vil også ha backup av råformatet til prosjektene, og lagrer dette på samme disk i dag. Kanskje bedre å legge dette på dvd også?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har jeg aldri redigert på prosjekt såpass lange som 2 timer....

Men jeg kan i hvertfall anbefale Samsungs 7200rpm-disker. Veldig stillegående og generelt voldsomt god ytelse i forhold til pris. Jeg veit også at Seagate er stillegående, men har ikke så gode generelle spesifikasjoner som Samsung. Western og IBM er vel ytelses-kongene da, men støyer fælt. I tillegg går IBM med et rykte på høyere feilfrekvens enn alle de andre.

Nå tilspisser jeg veldig også da. I praksis vil støyproblemer fra en IBM-disk irritere deg VELDIG mye mer enn f.eks en aksesstidforskjell på 0,3 ms.

Men 7200 rpm bør da alvorlig talt holde til det meste?

Hadde jeg vært deg hadde jeg spandert på meg enda en Samsung 160gig og 1 GB kvalitetsRAM. Jeg er motstander av å ha mye RAM, men med prosjekter oppmot 2 timer så trenger du alt du kan få.

lykke til.

Lenke til kommentar

Takker.

Jaja, regner med at jeg bytter ut prossesor, ram og hovedkort med en gang da. Å kjøpe kvalitetsram til en IBM maskin er jo uansett bare tull... Pris/ytelse.

Finnes det noen gode eksterne disker jeg kan benytte? Eller vil dette være et dårlig valg, med tanke på ytelse?

Lenke til kommentar

OOO du har en Aptiva? Det er IKKE bra... Dårlige oppgraderingsmuligheter..... Har hatt flere sånne.... Sikkert disse som fikk meg til å tvinge meg til å lære meg såpass om data at jeg orket å bygge min egen maskin :)

Tror ikke du vil få tilfredsstillende ytelse fra noen eksterne harddisker pga ekstra "ledd" dataene må gå gjennom. Alt kan se OK ut i teorien (eks. firewire har jo 400mbps, mer enn nok) men husk at maskina må signalisere til harddisken når den skal starte osv osv. Dette gir lange forsinkelser... Uansett har du jo 250-giggern din, som du kan frakte prosjekter på? Går forhåpentligvis greit...

lykke til.

Lenke til kommentar

Har søkt hjelp i en annen tråd.

http://forum.akam.no/index.php?act=ST&f=83&t=202311

Kansje en av dere kan svare meg, på tdsperspektivet. PC`s arbeistid.

Kan virke som vi har sammenfallende problem, med ulikt utgangspunkt.

Mulig det er hardisken som er problemet hos meg også. Har bare 30G på maskinen, har kjøpt ekstern HD med USB 2 port. Bruker bare den som mellomlagring av ferdige filer.

Lenke til kommentar

Ikke testet ekstern HD, men burde ikke være veldig mye tregere.

Kjører man med DV-kamera inn til vanlig DV så det blir en AVI så tar dette like lang tid som filmen er. Nå er det masse forskjellig AVI. Så det er viktig at det er DV(AVI) eller vil maskinen konvertere til en annen DVI og da vil den jobbe en god stund. Når du tar filmen inn på HD, og bruker et annet format så den må komprimere milmen. Da kan det gå timer. Har man en 2-3 år gammel PC kan dette ta 6-15 timer.

Lenke til kommentar

Er selv godt fornøyd med Maxtors nye 7200 rpm (8Mb buffer) eksterne disker til videoredigering. Bruker de på firewire. De er litt tregere enn de interne diskene, men mer enn raske nok til redigering. Rangert i hastighet (testet med scenalyzer capture program) på min maskin:

1. Seagate Barracuda 120 Gb - 8 Mb SATA

2. Western Digital 120 Gb - 8 Mb - IDE - uttakbar skuff

3. Maxtor 120 Gb - 8 Mb - IDE - system

4. Maxtor 300 Gb - 8 Mb - Extern Firewire (One Touch)

4. Maxtor 250 Gb - 8 Mb - Extern Firewire (5000 DV)

10000 rpm bråker mer, koster mye og fås ikke med stor kapasitet.

Endret av froggyler
Lenke til kommentar

Normalt ikke lenger enn 20 - 30 min.

Med 2 timers filmer i full kvalitet så må alt gå tregt. Del prosjektet ditt opp i flere mindre og sett de sammen til slutt.

Husk regelmessig defragmentering, stopp all unødig programvare på maskina og fyll ikke diskene for fulle (redigeringsprogrammene lager ofte store temporære filer underveis).

Lykke til.

Lenke til kommentar

SATA holder i massehvis. Hvis du fikkser et par hundre gigs med SATA skulle du klare deg fint på videoredigeringsfronten. Trenger ikke 10k, d er oppskrytt. Men d kan være litt boost for windows hvis du velger en Raptor 10k til boot-disk.

På videoredigering så er d CPUen og RAMen som teller. Lav timing på minne og MYE FSB + rask p4 gjør susen. De fleste programmer for redigering bruker SSE Bicubing engine. Jeg laget en film med en kompis for ikke så lenge siden, startet på min duron 1400, men d kom til at den skulle bruke 8 timer på d!!! Hallo, 8 timer...vem årker vel d. I motsettning til andreas sin (p4 2,8/800fsb, 1024MB ram TwinmosX 2.2.2.8) tok d bare 1 time.

Lenke til kommentar

Unnskyld XmasB for at jeg blandet meg inn i ”strengen” din. :blush:

Jeg har iallfall fått svar på mitt spørsmål og tror nok jeg fortsatt blir amatør på området. Holder meg på nybegynner/amatør stadiet enda en stund til.

For å få video/CD/DVD prosjektene til og rusle i et akseptabelt tempo skjønner jeg lommeboken fort bli tom.

Virker som jeg kan være fornøyd i forhold til flere andre. :thumbup:

Kunne vært artig å høre tips om et bedre redigeringsprogram enn MMM. som er i XP?

Lenke til kommentar
Unnskyld XmasB for at jeg blandet meg inn i ”strengen” din. :blush:

Jeg har iallfall fått svar på mitt spørsmål og tror nok jeg fortsatt blir amatør på området. Holder meg på nybegynner/amatør stadiet enda en stund til.

For å få video/CD/DVD prosjektene til og rusle i et akseptabelt tempo skjønner jeg lommeboken fort bli tom.

Virker som jeg kan være fornøyd i forhold til flere andre. :thumbup:

Kunne vært artig å høre tips om et bedre redigeringsprogram enn MMM. som er i XP?

Helt i orden.

Jeg bruker Pinnacle 8 for tiden selv. Skal se på pinnacle 9 etterhvert. Har også kikket litt på Adobe Premiere. Denne er en del proffere ser det ut som, men vanskeligere å bruke. Pinnacle er proff nok for de fleste, men noe bugs.

Penger spiller jo også litt inn selvfølgelig. Men hvis du først blir hekta på videoredigering, så kan det fort gå mye penger.

Takk for alle svar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...