Gå til innhold

Hvilket Band har den feteste VOKALEN?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Å herre, jeg brukte søkefunksjonen. Og hva fant jeg ut? Jo, det var at en av vår tids største vokalister/stemmekunstnere har blitt oversett. Jeg snakker selvsagt om Bobby McFerrin. Har hatt gleden av å ta del i hans lille stemmebåndsirkus mer enn en gang. Intet band/artist inkluderer publikum i så stor grad som Bobby.

:thumbup:

Lenke til kommentar

Mikael Åkerfeldt i Opeth har en sinnsyk vokal, både ren og grim. Fernando Ribeiro i Moonspell er også veldig god, det samme er Matte Andersson i Godgory.

Vokalisten i Camel (husker ikke navnet nå) er veldig flink rent teknisk.

Endret av Janock
Lenke til kommentar

Meat Loaf har rimelig bra stemme.

Roger Waters

Magnum

Toy Dolls har en sær vokal, engelsk punk band :thumbup:

Er egentlig vanskelig og si at ett band har den feteste vokalen, alle har sine særpreg som passer til stilen og resten av bandet.

Endret av Lugmeister
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Lemmy i Motorhead har artig vokal, selv om et helt album med den blir i meste laget. Og så har vi jo selvsagt Freddie Mercury i Queen som nevnt før - Stemmen hans og gitaren til May går hånd i hånd.

2356768[/snapback]

Blir aldri lei av Lemmy! Ace of Spades, Bomber og Orgasmatron er mine favorittalbum med Lemmy (Motorhead) Ellers synes jeg Matthew Bellamy, Beth Gibbons, Bruce Dickinson, Jeff Buckley, Bob Marley, Dot Allison, freddy Mercury, Maynard, Nick Drake, Lisa Gerrard + mange, mange flere som jeg ikke kommerpå i farta. Det er mange band med fete vokalister. Alle vokalister har sine særegenheter, så jeg synes det er vanskelig å stille en favoritt..

Lenke til kommentar

Siden alle bare skriver vokalistene i bandene de personlig liker, så gjør jeg nesten det samme:

Opeth - Mikael er konge på både clean og growl

Metallica - James har en spesiell stil som bare fenger til nesten enhver tid.

Machine Head - Robert Flynn har også sin egen diggbare spesielle stil. Samt at han synger nøyaktig like bra på cd som live. Respekt.

Meshuggah - Favoritt-growl. Gjør ikke mye annet, men det gjør ikke meg noe.

Lenke til kommentar

Får poste igjen i denne tråden jeg da, har jo forandret smak litt, det gjør en jo alltid. (Listen er ikke i noen spesiell rekkefølge)

Serj Tankian (System of a Down)

2002_27b.jpg

En litt Mike Patton-inspirert vokal med kraft og en stilig orientalsk vibrato. Fyren kan også growle og dra noen jazza linjer innimellom. Fyren synger nesten like rent/kraftig live som på plate, noe som er ganske imponerende. Kunne sagt mye mer om vedkommende, men skal begrense meg.

Siden det er snakk om band så jeg nevne at jeg liker gitaristens vokal i dette bandet, selv om han er alt annet enn teknisk flink. Tynn, pistrete, ustabil stemme som høres ut som en person som ikke er helt frisk. (Noe Malakian -skal en dømme etter oppførsel på konserter- overhode ikke er). Før sang han så grusomt falskt at det ble stilig(!), men har i det siste begynt å synge rent.

Björk Guðmundsdóttir

Bjoerk.jpg

I motsetning til mange kvinnelige vokalister(utenom de som er trent i Opera) så har denne damen skikkelig "punch" i stemmen sin, denne er dyp som bare det. Dette betyr derimot ikke at hun ikke har evnen til å synge vart og sensuelt. Stemmen hennes er også noe helt annet enn det normale, må være en av de vokalistene som har sterkest særpreg. Stilen hennes er noe helt utenom det vanlige. Kan vel beskrives som ”avantgardejazz-aktig”. Med rare vibratoer og vrier på stemmen. Damen har god rytme. Live så synger hun akkurat like rent, klart og kraftig som på plate, men synger aldri likt så det er likevel spennende å høre på.. Uten tvil verdens beste kvinnelige vokalist.

Mikael Åkerfeldt (Opeth)

opeth2.jpg

Denne fyren startet ut som en rendyrket deathmetal-vokalist. Av disse så er han sannsynligvis en av de med desidert best rytme og dypest stemme, samtidig så behersker han både lys og mørk ”growling”. Etterhvert så har han også begynt med å synge ”rent”(dvs. ikke bare skrike). Denne stemmen er rolig, varm, og forsatt med god rytme. Stemmen kan minne litt om den til Pink Floyd, bare bedre. Vedkommende selv sier at han forsatt er ”novice in singing”, dette er jeg sterkt uenig i. Fyren er ikke annet enn fantastisk!

Maynard James Keenan (Tool / A Perfect Circle)

apc_live_mjk_08.jpg

Kjent for å være vokalisten som “kan holde en tone I en halv evighet”. Svært god vokalist med variasjon. På de tidlige platene som han gjorde med Tool så viser han en rå og røff stemme, senere (særlig med A Perfect Circle) viser vedkommende at han behersker det å synge forsiktig og rolig. Nydelig stemme.

Andre som fortjener å bli nevnt: Devin Townsend(Strapping Young Lad), Mike Patton(Faith No More, Mr Bungle), Monika Edvardsen(Atrox), Cedric Bixler(The Mars Volta)

Endret av TLZ
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...