Gå til innhold

Trenger hjelp til å bli overbevisst.


Anbefalte innlegg

Etter konfirmasjonen, skal jeg kjøpe meg ny PC, men så i hele livet mitt har jeg bare kjøpt "ferdig lagde" PCer, altså sånne som man kjøper fra Dell osv. Så derfor trenger jeg overbevisning på at selvkomponerte PCer er "bedre". Grunnen er at som sagt jeg skal, og vil kjøpe en ny en.

PS. Har tenkt å kjøpe fra Komplett, hvis det skulle være nødvendig informasjon :)

 

Håper dere klarer å overbevise meg :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fordel : Bedre systemer som yter bedre, for de samme pengene (eller mindre). Spesielt kan du spare penger på å installere eget OS osv. Pakkene kommer som regel med OS inkl. Gjør du monteringen selv også er dette enda mer spart

 

Ufordel : Du må jo ha litt peil på hva som er vist å sette sammen. Greit nk at DEll og andre lager dumme konfigurasjoner, men om du ikke har bedre peiling selv, så mister du jo hele poenget... Skal du montere selv så har du jo alltid noen risikoer og noe slit, avhegig av hvor dreven du er i faget. Du kan jo vel og merke kjøpe selvkomponterte maskiner og få butikken til å montere den da, om du ikke tør å bygge den selv.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Det viktigste er nok prisen. Finn en PC på Elkjøp eller Dell som du kan tenke deg, og bygg en tilsvarende (husk at på Elkjøp/Dell PCen får du gjerne ikke f. eks. "merkeminne", noe du må ta i betraktning dersom du kjøper dette!). Er det noen særlig forskjell, så synes jeg at prisen er argument godt nok i seg selv.

 

Samtidig lærer du jo mye av å bygge PC, selv om det ikke trenger å være spesielt vanskelig (du har jo alltid hw.no hvis du ikke får det til da ;) )

Lenke til kommentar
Øvlese gjør mester og hvis du vet foran og bak på et skrujern så skal du nokk klare deg bra tenker jeg. Lykke til :yes:

Må jo satse på at man vet at skrujernet, nei det bruker man ikke til å stoppe vifter, trykke inn i pcen mens den er i gang osv...

 

EDIT: Skriveleif

Endret av fredrikrb
Lenke til kommentar

Min første pc var en 166mmx fra siemens (elkjøp pc) den kosta 15 000,- med en 15" skjerm.den holdt i 6mnd før den begynte å streike.

Etter denne bygde jeg selv, og har aldri hatt problemer med pc'n :)

Når du bygger noe selv, så kjenner du det du har bygd.Det blir lettere og finne ut av feil hvis det skulle oppstå noen ved senere tid.

Lenke til kommentar
Da må du ikke miste kortene i gulvet. :cry:

 

Sier en som snart skal begynne på konfirmasjonskurs pg aldri har bygget en pc, knapt nok sett inn i en. :blush:

Det skal ikke hende :p Er godt "utdannet", vet hva som er hva osv. Så det skal ikke være noen problem.

Forresten, så har jeg plukka fra en PC (Socket 7, relativt gammel) og satt den sammen igjen :) .

Lenke til kommentar
Fordel : Bedre systemer som yter bedre, for de samme pengene (eller mindre). Spesielt kan du spare penger på å installere eget OS osv. Pakkene kommer som regel med OS inkl. Gjør du monteringen selv også er dette enda mer spart
Du for selv velge hva du vil sette inn i kabinettet, du sparer ca 1000kr ved å installere windows selv.
Ufordel : Du må jo ha litt peil på hva som er vist å sette sammen
Nope, du kan gjøre det selv uten å peiling, husk du har en brukermanual.

Satte sammen min første pc uten form for erfaring, eneste du må kunne er å lese engelsk + å ha meget god tid.

PS: Leser du gjennom posten din før du sender den avgårde, er ikke kritikk, bare en opplysning, hehe.

Så derfor trenger jeg overbevisning på at selvkomponerte PCer er "bedre".
Nope, ikke bedre funksjonsmessig, men du får selv velge hva du vil ha i kabinettet. Men i de fleste tilfellene blir det billigere også.
ikke der Dell etc. gjør det for å få bedre fortjeneste.
Hehe, nope de har nok samme fortjeneste uansett om du kjøper billig eller dyrt?
Lenke til kommentar

Kjetil_Laura:

Den blir nok bedre funksjonsmessig fordi

*som oftest raskere ram/bedre ram

*bedre/større hdd

*mer ram

*bedre grafikkort

*ofte bedre CPU (ferdigkonfiger bruker ofte 533 fsb for P4 osv for å spare penger)

*standardutstyr istedenfor ting som bare DELL bruker

*lettere å oppgradere

*mulig å overklokke osv

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...