Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Er det noen som har erfaringer med garantisaker i utlandet? Jeg har en Seagate-harddisk som er under 2 år gammel (og allerede kaputt). Den har 1 års garanti på DatorButiken, men Seagate selv gir 3 års garanti. Derfor kan jeg sende den til produsenten og få en ny harddisk.

 

Spørsmålet er; hvor mye tror dere at det vil koste? Tenker da spesielt på om det er noe vesentlig å huske på ang. toll inn/ut. Jeg har INGEN erfaringer selv, og det virker som jeg trenger noen tips fra noen som evt. har gjort dette selv.

 

Håper noen kan gi meg en kort oversikt.

 

mvh,

Audun Løvdahl

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grunnen til at jeg spør som jeg gjør, er at jeg finner det vanskelig å ta seg fram på toll.no. Dessuten er det ingen jeg har spurt (foreløpig) som kan forklare meg hvordan det er med forsendelser av denne typen, til utlandet.

 

Hvis det er noen som kjenner til en guide eller noe som ligner på en oversiktlig beskrivelse av hva jeg bør gjøre i denne sammenhengen, er jeg takknemlig hvis den blir nevnt i denne tråden :yes:

 

 

Joggi: Jeg har ikke noe imot å få en ny harddisk igjen på garantien, hvis jeg tjener noe på det..

 

 

Murty: Det virker ikke slik. De sier selv at de bare gir ett års garanti.

Utdrag fra supportsida på DatorButiken:

"Samtlige varer i vårt sortiment inkluderer minst ett (1) års garanti om ikke annet oppgis"

"Om en produsent/leverandør opererer med lengere garantitid enn ett år gjelder selvsagt denne garantitiden, men garantiforespørsler skal etter første årets utgang rettes til denne produsenten/leverandøren."

 

 

Jeg blir visst pent nødt til å sende denne til Storbritannia (hvis jeg ikke tar grundig feil).

 

mvh,

Audun Løvdahl

Lenke til kommentar

Jeg blir visst pent nødt til å sende denne til Storbritannia (hvis jeg ikke tar grundig feil).

 

mvh,

Audun Løvdahl

Det kan nok bli mye penger i frakt og en del stress.

 

Dessuten kan det nok ta sin tid. Er du en fattig ungdom kan jeg sjønne deg men er du en voksen med ok økonomi ville jeg spandert på meg en ny disk ettersom det kommer sikker til å ta sin tid og det vil sikkert bare koste deg noen få 100 lapper å få en ny disk som du seff kjøper i en norsk butikk.

Endret av Joggi
Lenke til kommentar
Det er databutikken du har et kundeforhold til, så det send den inn til dem. Uansett så ville du ikke hatt et tollproblem siden disken har blitt tollklarert en gang før, siden de ikke lages i Norge.

DatorButiken sier at det ikke er deres ansvar. Jeg finner et telefonnummer det går an å ringe, men uansett må den ut av landet for å bli erstattet.

 

Jeg lurer på to ting:

 

1) Hva må jeg selv gjøre i forhold til tollmyndighetene?

2) Hvor mye vil det koste å sende den dit (Storbritannia(?)), sammenlagt med andre evt. utgifter (toll??)

 

mvh,

Audun Løvdahl

Lenke til kommentar

lurer faktisk på om butikken har lov til å lage sine egne regler som dette.

 

Mener at dem må holde seg til produktets garantibestemmelser men dem kan ha lov til å utvide denne og ikke minke på dem.

Endret av Joggi
Lenke til kommentar
lurer faktisk på om butikken har lov til å lage sine egne regler som dette.

 

Mener at dem må holde seg til produktets garantibestemmelser men dem kan ha lov til å utvide denne og ikke minke på dem.

Butikken har nok lov til å sette sin egen "villledende" garanti.. Men allikevel må de forholde seg til produsentens garanti og reklamasjonsretten.. tror fremdeles dette er datorbutiken sitt problem..

Lenke til kommentar

(joggi:) Tenker du i EU/EØS-sammenheng? Det kan godt hende det stemmer, men det er visse måter å unngå å ta garantijobben selv. Ta f.eks. retur av monitor, noe jeg har gjort før. En skjerm jeg klagde på, kjøpt på PCUtstyr.no, _måtte_ klages på gjennom et servicefirma som driver kun med sånne garantisaker. Det er mulig at dette er et slags "smutthull" som gjør at butikken kan frasi seg dette ansvaret. Jeg vet ikke.

Lenke til kommentar

Hei,

 

Nå vet jeg ikke helt hvordan Seagate forholder seg til slike saker, men når det gjelder HP/Compaq er framgangsmåte som følger.

 

-- Ring HP/Compaq Norge

-- Registrer saken

 

Så vil du etter et par dager motta fraktpapirer og embalasje fra UPS. Så er det bare å ringe UPS og be de hente utstyret.

 

Mitt råd er derfor, kontakt Seagate Norge (hvis det finnes) evt. de som har ansvaret for deres produkter i Norge...

Endret av t_man
Lenke til kommentar

Takker for alle tips så langt! Skal ringe Seagate og se hva som skjer.

 

Men jeg lurer fremdeles på om det er noe spesielt _jeg_ må gjøre i forhold til tollvesenet, og hvor mye det vil koste vet jeg jo ikke.

 

mvh,

Audun Løvdahl

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...