auduuun Skrevet 2. februar 2004 Del Skrevet 2. februar 2004 Er det noen som har erfaringer med garantisaker i utlandet? Jeg har en Seagate-harddisk som er under 2 år gammel (og allerede kaputt). Den har 1 års garanti på DatorButiken, men Seagate selv gir 3 års garanti. Derfor kan jeg sende den til produsenten og få en ny harddisk. Spørsmålet er; hvor mye tror dere at det vil koste? Tenker da spesielt på om det er noe vesentlig å huske på ang. toll inn/ut. Jeg har INGEN erfaringer selv, og det virker som jeg trenger noen tips fra noen som evt. har gjort dette selv. Håper noen kan gi meg en kort oversikt. mvh, Audun Løvdahl Lenke til kommentar
Joggi Skrevet 2. februar 2004 Del Skrevet 2. februar 2004 ofte er det billigere og/eller raskere å droppe det og kjøpe ny Lenke til kommentar
auduuun Skrevet 2. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2004 Ok. Kjenner du til noen som har prøvd det? mvh, Audun Løvdahl Lenke til kommentar
Joggi Skrevet 2. februar 2004 Del Skrevet 2. februar 2004 nei men en hd som er mellom 1-2 år er gjerne bare 20-80 gb og en ny disk koster fra 400-800 i samme størrelse Lenke til kommentar
Murty Skrevet 2. februar 2004 Del Skrevet 2. februar 2004 dette er vel datorbutikkens problem?.. de har solgt deg varen.. altså så er det deres ansvar å sende den inn til seagate.. så vidt jeg vet ihvertfall Lenke til kommentar
the_lynx Skrevet 2. februar 2004 Del Skrevet 2. februar 2004 Det er databutikken du har et kundeforhold til, så det send den inn til dem. Uansett så ville du ikke hatt et tollproblem siden disken har blitt tollklarert en gang før, siden de ikke lages i Norge. Lenke til kommentar
auduuun Skrevet 2. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2004 Grunnen til at jeg spør som jeg gjør, er at jeg finner det vanskelig å ta seg fram på toll.no. Dessuten er det ingen jeg har spurt (foreløpig) som kan forklare meg hvordan det er med forsendelser av denne typen, til utlandet. Hvis det er noen som kjenner til en guide eller noe som ligner på en oversiktlig beskrivelse av hva jeg bør gjøre i denne sammenhengen, er jeg takknemlig hvis den blir nevnt i denne tråden Joggi: Jeg har ikke noe imot å få en ny harddisk igjen på garantien, hvis jeg tjener noe på det.. Murty: Det virker ikke slik. De sier selv at de bare gir ett års garanti. Utdrag fra supportsida på DatorButiken: "Samtlige varer i vårt sortiment inkluderer minst ett (1) års garanti om ikke annet oppgis" "Om en produsent/leverandør opererer med lengere garantitid enn ett år gjelder selvsagt denne garantitiden, men garantiforespørsler skal etter første årets utgang rettes til denne produsenten/leverandøren." Jeg blir visst pent nødt til å sende denne til Storbritannia (hvis jeg ikke tar grundig feil). mvh, Audun Løvdahl Lenke til kommentar
Joggi Skrevet 2. februar 2004 Del Skrevet 2. februar 2004 (endret) Jeg blir visst pent nødt til å sende denne til Storbritannia (hvis jeg ikke tar grundig feil). mvh, Audun Løvdahl Det kan nok bli mye penger i frakt og en del stress. Dessuten kan det nok ta sin tid. Er du en fattig ungdom kan jeg sjønne deg men er du en voksen med ok økonomi ville jeg spandert på meg en ny disk ettersom det kommer sikker til å ta sin tid og det vil sikkert bare koste deg noen få 100 lapper å få en ny disk som du seff kjøper i en norsk butikk. Endret 2. februar 2004 av Joggi Lenke til kommentar
auduuun Skrevet 2. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2004 Det er databutikken du har et kundeforhold til, så det send den inn til dem. Uansett så ville du ikke hatt et tollproblem siden disken har blitt tollklarert en gang før, siden de ikke lages i Norge. DatorButiken sier at det ikke er deres ansvar. Jeg finner et telefonnummer det går an å ringe, men uansett må den ut av landet for å bli erstattet. Jeg lurer på to ting: 1) Hva må jeg selv gjøre i forhold til tollmyndighetene? 2) Hvor mye vil det koste å sende den dit (Storbritannia(?)), sammenlagt med andre evt. utgifter (toll??) mvh, Audun Løvdahl Lenke til kommentar
Joggi Skrevet 2. februar 2004 Del Skrevet 2. februar 2004 (endret) lurer faktisk på om butikken har lov til å lage sine egne regler som dette. Mener at dem må holde seg til produktets garantibestemmelser men dem kan ha lov til å utvide denne og ikke minke på dem. Endret 2. februar 2004 av Joggi Lenke til kommentar
Murty Skrevet 2. februar 2004 Del Skrevet 2. februar 2004 lurer faktisk på om butikken har lov til å lage sine egne regler som dette. Mener at dem må holde seg til produktets garantibestemmelser men dem kan ha lov til å utvide denne og ikke minke på dem. Butikken har nok lov til å sette sin egen "villledende" garanti.. Men allikevel må de forholde seg til produsentens garanti og reklamasjonsretten.. tror fremdeles dette er datorbutiken sitt problem.. Lenke til kommentar
auduuun Skrevet 2. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2004 (joggi:) Tenker du i EU/EØS-sammenheng? Det kan godt hende det stemmer, men det er visse måter å unngå å ta garantijobben selv. Ta f.eks. retur av monitor, noe jeg har gjort før. En skjerm jeg klagde på, kjøpt på PCUtstyr.no, _måtte_ klages på gjennom et servicefirma som driver kun med sånne garantisaker. Det er mulig at dette er et slags "smutthull" som gjør at butikken kan frasi seg dette ansvaret. Jeg vet ikke. Lenke til kommentar
t_man Skrevet 2. februar 2004 Del Skrevet 2. februar 2004 (endret) Hei, Nå vet jeg ikke helt hvordan Seagate forholder seg til slike saker, men når det gjelder HP/Compaq er framgangsmåte som følger. -- Ring HP/Compaq Norge -- Registrer saken Så vil du etter et par dager motta fraktpapirer og embalasje fra UPS. Så er det bare å ringe UPS og be de hente utstyret. Mitt råd er derfor, kontakt Seagate Norge (hvis det finnes) evt. de som har ansvaret for deres produkter i Norge... Endret 2. februar 2004 av t_man Lenke til kommentar
auduuun Skrevet 2. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2004 Takker for alle tips så langt! Skal ringe Seagate og se hva som skjer. Men jeg lurer fremdeles på om det er noe spesielt _jeg_ må gjøre i forhold til tollvesenet, og hvor mye det vil koste vet jeg jo ikke. mvh, Audun Løvdahl Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå