Gå til innhold

Valg av hovedkort

Nightfall

Anbefalte innlegg

Jeg har endelig funnet ut at det er hovedkortet mitt som er skylden til de mange blå-skjermene jeg har fått i det siste, og trenger et nytt hovedkort snarest mulig.

Kravene til kortet er som følger:

- Socket A

- Minst 3GB RAM som max-grense

- Jeg MÅ kunne koble til minst 7 ATA-133 enheter (!!!)

- Ellers er det bra med så mange tilkoblinger som mulig, men må passe Chieftech Midi-tower

De 7 ATA-133 enhetene er:

- 4 stk WD Harddisk

- CD brenner

- DVD brenner

- DVD rom

Løsningen jeg har hatt i dag, har vært å sette de 4 harddiskene i RAID og koble cd-enhetene til de vanlige IDE-portene, men nå klarer jeg ikke å finne noen hovedkort med ATA-133 RAID. (Finnes det forresten en overgang fra ATA-150 til ATA-133?)

Konklusjonen er vel egentlig at jeg trenger et hovedkort med enten 2 stk ATA-133 RAID tilkoblinger i tillegg til de 2 vanlige IDE-tilkoblingene, eller et med 4 vanlige IDE tilkoblinger.

PLZ... Trenger virkelig litt hjelp her...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kortet har fortsatt bare plass til 4 IDE-enheter + ATA-150 RAID, men IDE-kontrollere er jo ikke det noen dum ide. Kan noen fortelle litt om hvordan en IDE kontroller er? Må jeg ha 4 kontrollere for å koble til 4 harddisker? Er det noen hastighetsforskjell på en ekstra IDE-kontroller og IDE portene som opprinnelig er på hovedkortet? Kan noen komme med eksempler på slike kontrollere?

Helst skulle jeg gjerne hatt en overgang fra ATA-150 til ATA-133, hvis dette finnes, så hvis noen har peiling på det området, er jeg takknemmelig om de sier ifra...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...