Gå til innhold

Tdsforbruk ved redigering til CD/DVD

Anbefalte innlegg

Som så mange andre er jeg nybegynner, og lurer på om det blir med det hvis mine erfaringer er riktige.

Jeg prøver å overfører mine gamle 8mm til DVD. Bruker videokamra og firewire kort.

Det tar 90min og spille over en 90min tape. Det forstår jeg, men at Microsoft Movie Maker 2 skal bruke nesten samme tiden for å lagre den ferdige filen på HD skjønner jeg ikke.

At det skal gå yttligere samme tiden for at brennerprogrammet får klargjort filen til brenning skjønner jeg heller ikke. Selve brenningen tar ca 10-15min

Dette gjelder når jeg brenner CD i SVD? eller hva det het. Dårligste kvalitet.

Slik at og brenne en CD i beste kvalitet 60min spilletid tar ca 4 timer fra start til slutt.

Pentium 4 2,4 GHz, 1 G RAM.

Er dette normalt eller gjør jeg noe rart. Tar jeg det fra video og rett i brennerprogrammet med den beskjedne redigeringsmulighet jeg har der. Korter jeg inn tiden med 1/3, men fremdeles synes jeg det går seint.

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At det tar så lang tid å lagre filen på hardisken forstår jeg ikke. Mest sannsynlig skjer dette fordi at du har valgt å ta det inn i DVD, eller Windows media format, i stedet for DV format. Men det tar normalt en del tid å gjøre filen klar til brenning.

Anbefaler deg å få ett skikkelig redigeringsprogram.

Lenke til kommentar

Takk for svar.

Nå kommer mine nybegynner tendenser frem. Når du sier DV format, mener du AVI? Har brukt det og, men her blir filene så vanvittig store så jeg får et plassproblem. Går forøvrig ikke noe raskere.

Har også prøvd noen eldre redigeringsprogrammer, men uten hell.

Hvilket program anbefales?

Hvor lang tid er akseptabelt?

Venter med lengsel på svar.

Lenke til kommentar

Det er nok helt normalt det du opplever. Anbefaler deg ikke å bruke Windows Movie Maker. Hvis du har lyst på noe billig og enkelt så anbefaler jeg deg Pinnacle Studio 9 som blir lansert i disse dager til ca 1000kr. Selv bruker Jeg Sony Video Vegas 4 som også er enkelt, men byr på langt flere funksjoner, men koster selvfølgelig mer.

DV format er AVI ja. DV format tar masse plass, ca 15GB per 60min tape. Men skal du få best kvalitet så må du ta inn videoen i full kvalitet. Grunnen til at det tar så lang tid å lagre videoen etter at du har fått den inn, er nok at du har valgt ett dårligere format enn originalen som kommer inn, derfor må PC'en komprimere videoen til det du har valgt, som tar veldig lang tid (dette skal ikke skje hvis du velger full DV/AVI kvalitet).

Når du så er ferdig å redigere videoen og skal brenne den så må programmet komprimere den nok en gang til MPEG1 formatet som brukes på VCD.

Så tidene du opplever er nok helt normale for måten du gjør det på :)

Anbefaler deg å få en stor hardisk, DVD brenner og redigerings program.

Lenke til kommentar

Sjekk båndbredden mot disc'en din. Den bør ligge i området 40-60MB/s hvis du har en 7200rpm disc. Pinnacle krever min 4MB/s, men normal disc båndbredde er mye høyere. Gå til Kontrollpanel, Maskinvareprofiler og høyreklikk på IDE-porten der disc'en sitter. Det stå Ultra DMA 2, eller 5 (i alle fall er dette betegnelsene på Dell-maskiner).

Lenke til kommentar

Takker og bukker folkens.

Det er helt riktig at tidsforbuket blir større enn om jeg bare holder på i AVI.

Så WMM bruker mye tid på å konvertere filene, blir dette gjort raskere i Pinnacle?

Jeg har brukt WMM fordi der får jeg alle opptakene som små filer, dette har jeg ikke gjort i de andre redigeringsprogrammene jeg har.

Tar jeg inn analoge filmer får jeg bare en stor fil.

Lenke til kommentar

Det smarteste er alltid å ta inn filmen i full kvalitet (stor AVI fil), ellers må maskinen jobbe enda mer for å gjøre om mellom de forskjellige formatene + at kvaliteten på filmen blir dårligere. Anbefaler deg å få en større hardisk.

Vet ikke om Pinnacle Studio er raskere på omgjøring enn Windows Movie Maker, men vet at Vegas 4 er raskere enn Studio til klargjøring av brenning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...