Gå til innhold

Linux er noe forb%##@ D%#¤ !


Anbefalte innlegg

Jeg har endelig blitt overtalt til å prøve Linux, men når jeg skal installere blir d bare tull.

 

Jeg er rimelig fersk, men så vanskelig kan det vel ikke være.

 

Jeg har prøvd å installere RedHat 7.2, Corel linux, og SuSe 7.3 på min bærbare PC Acer Travelmate 212:

Celeron 800, 128MB, 10GB, Cyberblade skj. kort, DVD +++

 

Selve installasjonen går forsåvidt greit, men det er når KDE eller Gnome skal kjøres, disse nekter å godta skjerm og skjermkort.

 

Jeg har blitt fortalt at Linux nesten skal være like enkelt å få på maskinen som XP + andre m$ OS.

 

Jeg må si at dette har gjort at jeg er blitt veldig skuffet over hele Linux

 

Er det bare meg eller skal det være så vanskelig å få KDE eller Gnome til å kjøre

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Se på http://www.XFree86.org for å se om skjermkortet ditt er støttet... RedHat 7.2 har vel som standard på cdene XF4.1 og XF3.3.6 (eldre kort og drivere)... Mulig at du må laste ned XFree86 4.2 (kom ut i januar...) Det er gode bruksanvisninger på siden deres til både download og instalalsjon av XFree86.

 

har du det inne kan du prøve Xconfigurator... en grei utility til å konfigurere Xen med.... :wink:

Lenke til kommentar

Jeg kan tilnærmet NULL om Linux, men jeg har installert Mandrake 8.1 på en maskin. Det var faktisk enklere enn å installere windows XP.

 

Både Mandrake og Windows krever at du trykker next-next-next osv. Men på windows må du trykke inn produkt koden, dette tar lengre tid, og gjør derfor installasjonen vanskeligere :grin:

 

Hvor vanskelig installasjonen er/blir, avhenger av mye av hardwarene på maskinen. På min maskin, fant Mandrake alle komponentene og satte dem opp korrekt (Jeg tørr ikke en gang å tenke på hvordan det er å installere drivere på linux, men det skal ha blitt langt enklere en tidligere distroer). På mandrake sine sider, er det en flott oversikt over hvilke komponenter som fungerer.

Lenke til kommentar

Ja, jeg ser det nå at jeg må ha versjon 4.2 for å få driver til skjermkortet Cyberblade ai1.

 

Finnes det noen distribusjoner som har versjon 4.2 som standard.

 

Beklager overskriften, den ble skrevet i frustrasjon etter mange timers knoting.

Lenke til kommentar

Ja Mandrake 8.2 har XFree 86 4.2,.... Den første betaen var buggy men de senere skal vist være greie nok,... Tror de venter med å slippe final releasen til KDE 3 er ferdig :wink:

 

Men tro meg ,.. xfree86.org skal ha nok dokumentasjon om installasjon osv... Tror ikke det skal være noe problem.,.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Quote:


On 2002-04-08 02:26, black_raven skrev:

SUSE er ute med 8.0 med nyeste kde og kernel osv osv!!!!

Koster litt, men er i mine øyne den beste distroen for newbier OG erfarne!!!!


 

Jeg kjøpte 7.2 i fjor sommer, og en hver person som har mer enn to dagers erfaring med linux vil hate det.

Lenke til kommentar

Mandrake er veldig lett å installere, og funker fint. Man kan vel forsvåidt kalle Mandrake for en slags "newbie-linux" pga enkelheten i det hele. Jeg hadde Debian en liten stund før i tiden, og det er det beste jeg har vært borti, men nå sliter jeg som pokker med å få det inn på PC'en min. Ikke at jeg skjønner noe særlig hvorfor men..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...