Gå til innhold

Oppløsning (DPi) Big ?))

Anbefalte innlegg

:dontgetit: Kan noen hjelpe meg med dette? Jeg tar bilder med kamera, og når jeg ser på infoen i bildet er den på 300 x 300 dpi. Men når jeg åpner fila i Corel Photopaint, er den kun på 72...(?) Og det gjelder for så vidt alle bilder jeg åpner med programmet. Prøvde å åpne og lagre med ACDSEE, men da ble det 0 x 0 dpi...(enda mer ???) Har leita etter en innstilling i CPP, men den finner jeg ikke. Håper noen har et greit svar på dette. For disse Dpi-verdiene har vel stor betydning når jeg sender dem til fotobutikken for printing.....

F828

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
:dontgetit: Kan noen hjelpe meg med dette? Jeg tar bilder med kamera, og når jeg ser på infoen i bildet er den på 300 x 300 dpi. Men når jeg åpner fila i Corel Photopaint, er den kun på 72...(?) Og det gjelder for så vidt alle bilder jeg åpner med programmet. Prøvde å åpne og lagre med ACDSEE, men da ble det 0 x 0 dpi...(enda mer ???) Har leita etter en innstilling i CPP, men den finner jeg ikke. Håper noen har et greit svar på dette. For disse Dpi-verdiene har vel stor betydning når jeg sender dem til fotobutikken for printing.....

F828

de fleste digital kamera tar kun bilder i 72 dpi, noe annet

er oppløsningen på bildet som du bør sett så høyt som mulig

det er dine tall ????x????, sett disse på det høyeste ditt kamera,

du bruker et f.eks Photoshop til å interpolere bildene opp til kvalitet

til utskrift, rundt 300 dpi

Lenke til kommentar

:ermm: Takk for svar.... Jeg skjønner dette med oppløsning og så lite komprimering som mulig. De bildene jeg har sendt til Eurofoto så langt, har vært ubehandlede bilder. Mitt kamera tar bilder i 3.264 x 2.448 og jeg bruker da fineste kvalitet. Jeg har tidligere jobbet mye med bilderedigering, men da kun for web. Så da har ikke dpi vært noe å bry seg med, bare filene ble små nok i antall byte. Nå derimot, betyr det noe. Jeg har et par bilder jeg gjerne skulle pusset litt på, men som sagt blir det da 72 dpi når jeg lagrer det i Corel. Du sier at de fleste kameraer lagrer i 72 dpi, men når jeg ser på de bildene jeg har lagret på HDD, viser de at det skal være 300 x 300 dpi når jeg ser på bildeinformasjnen i utforsker. mens Corel og ACDSEE sier det er 72 x 72... Regner vel da med at det ER 72 x 72. men hvordan og hva er poenget med å gjøre dem om til 300 x 300 dpi? Om antall pixler er 8 mega, hva står da disse dpiène for? Noen som kan komme med en grei forklaring, og tips om hva jeg bør gjøre med de bildene jeg skal manipullere...?

828

Lenke til kommentar

I Corel Photopaint kan du normalt endre dpi settingen i funksjonen >IMAGE - RESAMPLE.. Hvis du endrer dpi verdiene ¨og samtidig passer på at pixelverdiene ikke endrer seg (da får du en interpolert resampling) så vil du endre dpi verdien uten å gjøre noe med selve bildedataene.

DPI verdien er uavhengig av Megapixels. DPI angir bare hvor tett pixlene skal skrives ut. Så øker du dpi til f.eks. 600 vil et forholdsvis stort bilde bli temmelig knøttete på utskriften.

Det har i alle fall fungert utmerket for meg å endre dpi i forbindelse med levering til utskrift / trykk på denne måten..

Morten

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...