thomas82 Skrevet 2. februar 2004 Del Skrevet 2. februar 2004 (endret) Ja.. Har hengt den eine harddisken min (en Maxtor av type bråkete-7200) loddrett opp i gummi strikk inni en papp kartong... I tillegg har eg pakka den litt inn... (ja den er varm.. ) Har merka at datan "stopper opp" litt avogtil.. kan dette ha sammenheng med at hd'en henger loddrett? Eller kanskje det er fordi den er for varm? Noken so har "erfaring" med å henge opp hd loddrett? edit:rett ska vær rett Endret 2. februar 2004 av thomas82 Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 2. februar 2004 Del Skrevet 2. februar 2004 *pirke* du har skrevet vannrett istedet for loddrett et sted... jeg er ingen kjenner på området, men det letteste hadde kanskje vert å legge den vannrett, og se om problemet slutter, hvis ikke, så er det sikkert varmen eller noe annet... Lenke til kommentar
Ørjuz Skrevet 2. februar 2004 Del Skrevet 2. februar 2004 ved å legge hardiscen vannrett får hd'en lengere levetid men med mye varme forkorter du levetiden Lenke til kommentar
Crinos Skrevet 2. februar 2004 Del Skrevet 2. februar 2004 Ved å ha HD'n vannrett sparer du disken for en del "mot arbeid". Den kan selvsagt plasseres akkurat man føler for det, men den estimerte levetiden er beregnet ut i fra en vannrett stilling. VARME derimot er drepen for disken. Det kan fort føre til data tap, enten i from av bad sectors eller en total harddisk crash. Jeg har temp sensorer på diskene mine, og kommer de over 30 grader starter ei vifte som kjøler dem ned. (Har 15k RPMs SCSI disker, så de er litt varmere enn andre disker). Du bør nok sørge for at den disken din får mer luft! Lenke til kommentar
shortCut Skrevet 2. februar 2004 Del Skrevet 2. februar 2004 kan noen underbygge påstanden om at harddiskens levetid minker dersom du monterer den alt annet enn vannrett?? Lenke til kommentar
Halvsame Skrevet 2. februar 2004 Del Skrevet 2. februar 2004 Det slår meg i så tilfelle som litt merkelig at f.eks. LianLi bruker loddrette diskplasser i kabinettene.. Lenke til kommentar
thomas82 Skrevet 2. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2004 Kjente litt på hd'en no i sta, og den e glovarm! hehe får vel pakke den ut igjen ja. . Enkleste måten å støydempe den på er vel å selge den =) . . Men altså.. som jvla halvsame sa so e d jo litt merkelig at LianLi bruker loddrette diskplasser i kabinetta sine viss d e slik at harddiskens levetid minker når den henge loddrett? Lenke til kommentar
Ørjuz Skrevet 2. februar 2004 Del Skrevet 2. februar 2004 Det slår meg i så tilfelle som litt merkelig at f.eks. LianLi bruker loddrette diskplasser i kabinettene.. det følger med ei plate som du kan sette inn sån at de står vannrett da plus at du kan ha dem oppe der hvor diskett stasjonen skal være som jeg har gjort Lenke til kommentar
jonhs Skrevet 2. februar 2004 Del Skrevet 2. februar 2004 (endret) DOOH har sett MANGE servere som har hardisker som står lodddrett. Til og med pakkedataer! I og med av det er en rund skive det er snakk om å få til å rotere blir det tilnærmet lik null motstand. Tviler sterkt på at det har noe særlig å si! Kan ta et eksempel (ikke det beste menne... ): Slik som om windows kommer med feilmeldingen FATAL ERROR, betyr det jo bare det at Windows er dårlig å at de egenlig vil at folk skal bruke linux! Endret 2. februar 2004 av jonhs Lenke til kommentar
thomas82 Skrevet 2. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2004 DOOH har sett MANGE servere som har hardisker som står lodddrett. Til og med pakkedataer! I og med av det er en rund skive det er snakk om å få til å rotere blir det tilnærmet lik null motstand. Tviler sterkt på at det har noe særlig å si! Kan ta et eksempel (ikke det beste menne... ): Slik som om windows kommer med feilmeldingen FATAL ERROR, betyr det jo bare det at Windows er dårlig å at de egenlig vil at folk skal bruke linux! Linux får lov til å kjøre på den stille IBM'en min Bråke-maxtoren er Windows-hd... (derfor kan eg tillate meg å eksperimentere litt me den..) Lenke til kommentar
8483838383 Skrevet 3. februar 2004 Del Skrevet 3. februar 2004 Pakk den inn som du gjorde, lag ett passende hull i enden av pappen, sett ei 80mm vifte på 5 volt forran, lag papirtrakt inn mot hullet fra vifta. Lenke til kommentar
ALI Skrevet 3. februar 2004 Del Skrevet 3. februar 2004 Hvordan blir det med varmen med en disk som ``ligger`` loddrett siden den varme luften stiger oppover? Lenke til kommentar
8483838383 Skrevet 5. februar 2004 Del Skrevet 5. februar 2004 Hvordan blir det med varmen med en disk som ``ligger`` loddrettsiden den varme luften stiger oppover? Blir vel forsåvidt akuratt samme temp som en som ligger vannrett. Tenk på feks cpuen din, den står loddrett, og hadde det vært bedre å ha den vannrett, så hadde de nok gjort om på det. Lenke til kommentar
Mushaboom Skrevet 5. februar 2004 Del Skrevet 5. februar 2004 Har også hengt opp min HDD med strikk øverst i kabinettet. Jeg har også e nvifte som ligger under disken- denne kjører konstant Lenke til kommentar
cyberho Skrevet 5. februar 2004 Del Skrevet 5. februar 2004 Mulig jeg har samme disken som deg man, og trokke den bråker så alt for gale til at du må legge den i en papp eske... Lenke til kommentar
Leetrune Skrevet 5. februar 2004 Del Skrevet 5. februar 2004 Du kan jo kjøpe deg viftesett for og montere på HD'en, det trenger ikke koste så mye Lenke til kommentar
thomas82 Skrevet 9. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2004 Du kan jo kjøpe deg viftesett for og montere på HD'en, det trenger ikke koste så mye nei, men flere vifter=mer bråk? . . Lenke til kommentar
Mato Skrevet 10. februar 2004 Del Skrevet 10. februar 2004 er det flere en meg som har merket at hd er lager mere lyd nor di blir vareme ?? min maxtor 120 er nesten stille nor den er under 30 C men over Begynner den og lage lyd .. og det blir mer lyd for hver grad som stiger .. Lenke til kommentar
stenkarlsen Skrevet 10. februar 2004 Del Skrevet 10. februar 2004 ja, det kan jeg være enig i... dette henger vel kanskje sammen med at jo mer den jobber, jo mer lyd, jo mer varme? Virke logisk for meg hvertfall... Har samme HD som deg (maxtor 120). Den henger i strikk loddrett, med en 80mm vifte på laveste mulige speed på.. Da ligger tempen på mellom 22 og 25 grader. Nesten aldri over 28! +at den er stille(ikke viss den er festet med skruer i kabinettet, men festet med strikk vel å merke...)! SAK Lenke til kommentar
thomas82 Skrevet 10. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2004 Pakk den inn som du gjorde, lag ett passende hull i enden av pappen, sett ei 80mm vifte på 5 volt forran, lag papirtrakt inn mot hullet fra vifta. go ide Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå