Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hva er forskjellen på en analog linje og bredbånd?

Anbefalte innlegg

[...] Så i mine øyne er et CATV-nett det eneste EKTE bredbåndet i dag, da den er i stand til å lever opp mot 7GB til kunden. Det er derfor man kan få TV, internet og telefon på én og samme kabel.

Med bredbånd mener jeg internett via kabeltv, ikke adsl eller annet.

Vet ikke om jeg forstod deg riktig.. Men hvis du/dere tror at det der kabeltv greiene er så genialt.. Og at ingenting kan levere "bredere bånd" i dag, må dere tro om igjen.

Vet ikke hvordan det er med det selskapet i Bergen men UPC kabel-tv kjører halv duplex på "bredbånds" linjene sine. noe som ikke fungerer særlig bra med opplasting og nedlasting på samme tid.

ADSL er god for 8Mbps linje ned og whatever opp 1-8Mbps.

VDSL er jo neste steg, der du får tv telefon og internett på samme telefon linje. Det er på full fart inn nå og oppererer med med en hastihet på 30-40Mbps ned.. litt usikker på max opp(det meste av ned hastiheten blir brukt til tv signaler da, 3x 8Mbps 8Mbps til en tv kanal).

Uansett er jo fiber best.. der nesten det eneste som bremser mulighetene er utstyret som står i endene.

Tallet 7GB som Pantheon skrev, hva mener han med det?

Cent~

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sorry, var litt rask her :) Jeg mente at coax i dag er i stand til å levere rundt 7-8Gbps, det er ikke VDSL, er det vel?? Så jeg tror nok ikke VDSL kan sammenlignes i det hele tatt med coax... Veit du hvor mye plass 60 TV-kanaler tar?? Pluss telefon og dine 8Mbps internet!?

Og jeg sier ingenting om at kabel er best på internet, men at det er selve definisjonen på bredbånd, da det er der uttrykket bredbånd stammer fra.. Internet via coax var jo mye tidligere ute en ADSL, etc... Husker jeg hadde 10MBit fra Janco Multicom i Oslo for ca. 10 år siden.. Og da var ikke ADSL noe særlig på banen enda.. Hvertfall ikke i Oslo..

Og om UPC sitt nett har duplex eller ei, hva spiller det for rolle. Din opp-/ned-lastings problematikk beror på enten at du ikke skjønner TCP/IP eller så har du ikke skjønt svakheten asymmetrisk hastighet innehar.. Søk litt på forumet, så finner du tonnevis med info om ditt såkalte duplex problem, men som egentlig handler om TCP/IP og asymmetriske linjer..

Og ja, fiber er fint, men fremdeles er utstyret for dyrt.. Faktisk er fiberkabel billigere enn coax, men utstyret mye dyrere. Og til din informasjon; man bruker ikke coax hele veien i et CATV nett, man har fiber hele veien fra headend inn til kvartalet ditt, og så går det på en feit coax fra fibernoden inn til blokka di inn i en forsterker, hvor det sitter en avgrener og små coaxkabler går til hver leilighet.. Så hvis det skulle bli trangt om plassen (båndbredden altså), så er det veldig lett å segmentere nettet, og vips så dobles kapasiteten.

Endret av Pantheon
Lenke til kommentar

Selve spørsmålet er jo egentlig moot, om vi skal kverulere. Det er jo ikke linjen som er analog, men signalene. Videre er det et håpløst spørsmål uten videre utledning.

Anyhow Pantheon er inne på noe. I utgangspunket defineres bredbånd på bakgrunn av frekvensbruken. Analog telefoni (og da modem) opererer på frekvenser opp til 3.1kHz (3.5kHz med "margin"). Nå er det vel uansett i form av "Internett-tilgang" eller tilsvarende det er spurt om her, da stiller det seg litt annerledes. Spør hva bredbånd er her og 10 personer vil gi deg 10 forskjellige svar. Det er ingen fastsatt standard for dette og det vil vi neppe se da begrepet (når det går på hastighet og ikke frekvensbruk) vil være relativt.

Når det gjelder VDSL vil det nok ha begrenset utbredelse da det ikke er produkt for alle grunnet den korte rekkevidden og spesielt i Norge der kobberkvaliteten og støynivået er høyst varierende. Det er forøvrig ikke noen standardisert øvre hastighets grense på dette, det er avhengig av hvor mange frekvensbånd som benyttes. I Japan og Korea, som har de høyeste antall installerte VDSL porter per idag pga et enormt fibernett og høy populasjonstetthet, brukes det stort sett 4-bånds DMT VDSL løsninger. Dette gir deg ~59 Mbit/s nedstrøms og ~40 Mbit/s oppstrøms. Verdiene vil variere etter hvilket båndplan som benyttes og jeg husker ikke de nøyaktige verdiene i hodet. Det er ellers laber interesse for dette blant ISPer da det er litt "Ferrari i Lofoten" for øyeblikket. Det er heller ikke noe reelt behov for VDSL løsninger per idag. Du klarer fint å streame digital TV på en ADSL link med 4-5.5 Mbit/s. De som ikke kan oppnå dette med ADSL vil ikke få en VDSL link heller.

Løsninger som ADSL2+ og andre teknologier vil nok bli et større satningsområde. ISPer er først og fremst interesert i høyere hastigheter og lengre rekkevidde slik at de kan øke makshastigheten i forhold til linjelengden. Videre er det bakoverkompatibelt med ADSL2 og ADSL som økonomisk er meget gunstig. Videre vil det bli rimeligere da det på verdensbasis vil bli solgt langt flere ADSL2+ porter enn VDSL.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...