Jonas Skrevet 2. februar 2004 Del Skrevet 2. februar 2004 Hallo Jeg har et skoleprosjekt hvor problemstillingen er 'Hva er forskjellen på en analog linje og bredbånd?' Har dere noen linker om det og fakta? Lenke til kommentar
joebush Skrevet 2. februar 2004 Del Skrevet 2. februar 2004 (endret) Jeg har ikke noen lenker e.l. akkurat nå, men tenkte å hive meg inn med et par kommentarer. Det virker for meg som om det er noen som prøver å få fram en sammenligning mellom oppringt og bredbånd. Det er derfor litt feil å bare si 'analog'. Når man sier analog så kan man tenke seg vanlig telefon. Problemet med å bruke det begrepet i denne sammenhengen er jo at, selv om man ringer opp på en analog telefonlinje for å koble seg opp mot internettet, er selve kommunikasjonen fortsatt digital. Jobben til modemet er nemlig konvertering fra analog til digital, og tilbake. Som sagt, det virker som om de mener 'oppringt', som kan skje både med analog telefonlinje OG ISDN (som forøvrig er heldigital, men likevel oppringt for å koble seg på internettet). Bredbånd har blitt et litt løst begrep. Det generelle er at bredbånd er en fast kobling (dvs. alltid på), og ofteste skal det vært av en rimelig stor fart sammenlignet med oppringt. Håper dette hjelper noe. Lykke til med oppgaven. Endret 2. februar 2004 av joebush Lenke til kommentar
svalset Skrevet 4. februar 2004 Del Skrevet 4. februar 2004 For å legge til litt til forrige innlegg: Forskjellen mellom "analog", "ISDN" og Bredbånd, er at alt forsåvidt går på samme kabel inn til huset om du kjører det på den måten, Men Bredbånd går på høyere frekvenser enn vanlig telefon og ISDN, derfor har ikke dette noe med hverandre å gjøre i det hele tatt, forskjellen er at med "analog" må du betale for tellerskritt, mens med bredbånd på høyere frekvens som ikke vil forstyrre analog linje på noen måte er en fast pris, det skal og sies at bredbånd kommer og uten telefon altså uten analog eller ISDN.. Lykke til!!! Lenke til kommentar
Panter Skrevet 4. februar 2004 Del Skrevet 4. februar 2004 (endret) ...selv om man ringer opp på en analog telefonlinje for å koble seg opp mot internettet, er selve kommunikasjonen fortsatt digital. Litt feil her, ved bruk av modem for datakommunikasjon går trafikken analogt på telenettet, kommunikasjonen går altså ikke digitalt. Ellers mye riktig.. Endret 4. februar 2004 av Panter Lenke til kommentar
tvangsgreie Skrevet 4. februar 2004 Del Skrevet 4. februar 2004 (endret) Litt feil her, ved bruk av modem for datakommunikasjon går trafikken analogt på telenettet, kommunikasjonen går altså ikke digitalt. Vel, det vi tenker på som et digitalt signal er jo strengt tatt alltid en analog representasjon av en digital verdi. Endret 4. februar 2004 av tvangsgreie Lenke til kommentar
Panter Skrevet 4. februar 2004 Del Skrevet 4. februar 2004 Litt feil her, ved bruk av modem for datakommunikasjon går trafikken analogt på telenettet, kommunikasjonen går altså ikke digitalt. Vel, det vi tenker på som et digitalt signal er jo strengt tatt alltid en analog representasjon av en digital verdi. Hovedpoenget er at ved bruk av modem så er kommunikasjonen på telenettet analog i motsetning til Isdn som er digitalt, derfor trenger man intet modem her.. Lenke til kommentar
svalset Skrevet 4. februar 2004 Del Skrevet 4. februar 2004 Hovedpoenget er at ved bruk av modem så er kommunikasjonen på telenettet analog i motsetning til Isdn som er digitalt, derfor trenger man intet modem her.. hva mener du her??? selvfølgelig trenger man Modem for ISDN?? prøvå komme på internett uten et ISDN kort i pc'en? da sliter du faktisk litt, for det kortet i PC'en som kalles ISDN kort, er faktisk ISDN MODEM!!! Tenk på den!! Lenke til kommentar
agvg Skrevet 4. februar 2004 Del Skrevet 4. februar 2004 elvfølgelig trenger man Modem for ISDN?? prøvå komme på internett uten et ISDN kort i pc'en? da sliter du faktisk litt, for det kortet i PC'en som kalles ISDN kort, er faktisk ISDN MODEM!!! Nei, ISDN-kort er ikke modemer i teknisk forstand. At folk kaller det det gjør det ikke til et modem. Lenke til kommentar
svalset Skrevet 4. februar 2004 Del Skrevet 4. februar 2004 For å gjøre en diskusjon kort da.. så er en kabel inn til huset delt i tre: Analogt, Digitalt og støtte for bredbånd.. Hva du trenger innenifra har da ikke noe å si egentlig Lenke til kommentar
Panter Skrevet 4. februar 2004 Del Skrevet 4. februar 2004 (endret) selvfølgelig trenger man Modem for ISDN?? prøvå komme på internett uten et ISDN kort i pc'en? da sliter du faktisk litt, for det kortet i PC'en som kalles ISDN kort, er faktisk ISDN MODEM!!! Som agvg skriver, du vet ikke hva du snakker om :-) "MOdulator/DEModulator En sammensætning af dele af de ovenstående ord. Den ene computers digitale signaler moduleres til analoge signaler, som via telefonnettet sendes til en anden computer, hvor den omvendte proces finder sted." Ettersom en datamaskin opererer digitalt trenges det ingen slik "oversettelse" ved Isdn, fordi pcen og telelinjen snakker samme språk.. Ja, tenkt på den du.. Endret 4. februar 2004 av Panter Lenke til kommentar
svalset Skrevet 4. februar 2004 Del Skrevet 4. februar 2004 Etter som en datamaskin opererer digitalt trenges det ingen slik "oversettelse" ved Isdn, fordi pcen og telelinjen snakker samme språk.. en Telelinje er ikke ISDN... faktisk!! Hvorfor har man da ISDN boks?? hmmmm Som jeg har sagt, en telelinje er delt i tre!! Lenke til kommentar
agvg Skrevet 4. februar 2004 Del Skrevet 4. februar 2004 en Telelinje er ikke ISDN... faktisk!! Hvorfor har man da ISDN boks?? hmmmmSom jeg har sagt, en telelinje er delt i tre!! Hva er det du snakker om igrunn? Benekter du at ISDN er et digitalt samband mellom boks og sentral? Lenke til kommentar
zup Skrevet 4. februar 2004 Del Skrevet 4. februar 2004 Når jeg var på bredbånds seminar med blant annet BKK og Telenor, så var bredbånd omtalt som linje med hastighet over 2mbit. 2mbit linjer er vel det som må til for å kunne kalle en skole på bredbånd, og da ikke bare en enkelt bruker. Om man da skal dra analoge linjer inn i dette, så kan man tenke seg at analoge linjer har begrensninger i forhold til fiber, men analoge linjer er det som er mest utbret. Vil da analoge linjer være nok til å kunne sette skoler og institusjoner på 'bredbånd' eller må man bygge ut med fiber? Kanskje dette er noe i den dur du skal frem til? Iallefall dette var hovedtemaet på det seminaret og en god del fylker var representert. Lenke til kommentar
svalset Skrevet 4. februar 2004 Del Skrevet 4. februar 2004 Jeg har ikke benektet noen ting ovenfor isdn boks mot sentral, Men som jeg selv sa du må ha ISDN boksen som konverterer til Digitale signaler, Og til den siste kommentaren: Ja, bredbånd er ikke ekte før det er oppe i slike hastigheter, ADSL er bare Light versjon og kalles bredbånd.... Lenke til kommentar
Pantheon Skrevet 4. februar 2004 Del Skrevet 4. februar 2004 (endret) Bredbånd er et meget misbrukt begrep. Det ble veldig tidlig brukt i CATV-nett (KabelTV) hvor man byttet ut en kanal-set linje som typisk greide å formidle 3 TV-kanaler, mot en bredbåndsforsterker som greide opptil 20++ Grunnen var selvfølgelig at man begynte å formidle flere kanaler enn NRK og svensk TV, så man trengte mer plass på frekvensbåndet. Kanal-set linjer forsterket kun typisk 3 forskjellige frekvenser (3 TV kanaler), mens de nye linjene brukte bredbåndsforsterkere som forsterket hele frekvensbånd. Derav navnet BREDBÅND. De første bredbåndsforsterkerne fungerte fra 50-230MHz, mens i dag går de opp mot 1GHz, med retur forsterkning i tillegg. Så i mine øyne er et CATV-nett det eneste EKTE bredbåndet i dag, da den er i stand til å lever opp mot 7GB til kunden. Det er derfor man kan få TV, internet og telefon på én og samme kabel. Takk Endret 4. februar 2004 av Pantheon Lenke til kommentar
agvg Skrevet 4. februar 2004 Del Skrevet 4. februar 2004 Men som jeg selv sa du må ha ISDN boksen som konverterer til Digitale signaler. Så derfor er det ikke digitale linjer på begge sider av boksen mener du? Lenke til kommentar
Tungsten Skrevet 4. februar 2004 Del Skrevet 4. februar 2004 (endret) Etter som en datamaskin opererer digitalt trenges det ingen slik "oversettelse" ved Isdn, fordi pcen og telelinjen snakker samme språk.. en Telelinje er ikke ISDN... faktisk!! Hvorfor har man da ISDN boks?? hmmmm Som jeg har sagt, en telelinje er delt i tre!! En isdn boks er en hybrid for konvertering fra U ( 1 par 2 tråder) S-buss (2 par 4 tråder) Siden digitaliseringen i noen å 80 årene (System 12 & Ercisson AXE sentraler) har telenettet vært digitalt Svalset: ISDN boksene konverter ingen ting til digitalt, alt er digitalt, en ISDN boks er kun et hybrid (eh tilpassningsledd om du vil) mellom U grensesnittet fra sentral (1par husk) til S-bussen (2 par) linjekode er identisk (2B1Q) men antall fysiske tråder varierer fra "telenor" nett til intern nett..dett rett fra hodet siden det er en stund siden jeg jobbet med ISDN biten nå Endret 4. februar 2004 av Himmit Lenke til kommentar
audunr Skrevet 4. februar 2004 Del Skrevet 4. februar 2004 Har du funnet på problemstillingen selv? I så fall, så ville jeg funnet en annen en. Det du har der er mer et spørsmål enn en problemstilling. Som du ser har flere allerede svart på spørsmålet ditt. Om oppgaven skal være av en viss lengde, så vi det bli litt vanskelig å finne ut hva mer du skal skrive. Med den problemstillingen du har nå blir du uansett nødt til å trekke inn andre spørsmål for i det hele tatt å ha noe å svare på. En problemstilling som gir deg litt mere å skrive om kan være: "Hvilke muligheter gir bredbånd i forhold til smalbånd, og hvordan vil dette påvirke oss etterhvert som bredbånd blir mer utbredt". Om denne problemstillingen er akseptabel kommer selvsagt an på hvilket fag det er snakk om. MVH Audun Lenke til kommentar
sub1343 Skrevet 4. februar 2004 Del Skrevet 4. februar 2004 isdn er digitalt point to point. hensikten med et modem er og konvertere digitale signal til analoge signal og omvendt. les litt her om bredband: http://newsroom.cisco.com/dlls/innovators/...h_overview.html ellers så er cisco.com meget fin og lete etter svar på ang internett og lan Lenke til kommentar
@b Skrevet 4. februar 2004 Del Skrevet 4. februar 2004 [...] Så i mine øyne er et CATV-nett det eneste EKTE bredbåndet i dag, da den er i stand til å lever opp mot 7GB til kunden. Det er derfor man kan få TV, internet og telefon på én og samme kabel. Med bredbånd mener jeg internett via kabeltv, ikke adsl eller annet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå