pgdx Skrevet 2. februar 2004 Del Skrevet 2. februar 2004 Hei. Når jeg lager en <abbr title="abbreviation">Forkortelse</abbr>, er ikke det omtrent samme bruksområde som om jeg skulle laget et <acronym title="acronym">akronym</acronym>? Og hvis dette samtidig skal være en <a>link</a>, kan ikke jeg ta title inni <a>-taggen, slik at det blir <a href="link" title="link">noe ala dette</a>, og det skulle blitt noe av det samme som om jeg hadde brukt <abbr title="abbreviation">forkortelse</abbr> eller et <acronym title="acronym">akronym</acronym>? Lenke til kommentar
epsil Skrevet 2. februar 2004 Del Skrevet 2. februar 2004 (endret) Når jeg lager en <abbr title="abbreviation">Forkortelse</abbr>, er ikke det omtrent samme bruksområde som om jeg skulle laget et <acronym title="acronym">akronym</acronym>? Dette varierer litt fra språk til språk, men på norsk gjelder følgende definisjoner: Et akronym er et forbokstavord som uttales som et vanlig ord. Alle forbokstavord er forkortelser. NATO, AIDS og UNIX er altså akronymer; HTML, EU og DVD er «bare» forbokstavord (også kalt initialord). Vanlige forkortelser som f.eks. og bl.a. markeres naturligvis med abbr-elementet. Forbokstavord som ikke er akronymer kan omgis av et abbr-element med class-attributtet satt til eksempelvis initialism, og deretter formateres med aural-CSS. Til akronymer brukes acronym-elementet. Og hvis dette samtidig skal være en <a>link</a>, kan ikke jeg ta title inni <a>-taggen, slik at det blir <a href="link" title="link">noe ala dette</a>, og det skulle blitt noe av det samme som om jeg hadde brukt <abbr title="abbreviation">forkortelse</abbr> eller et <acronym title="acronym">akronym</acronym>? Nei, title-attributtet har ikke den samme betydningen på a som på abbr og acronym. Plasser i stedet et abbr- eller acronym-element innenfor a-elementet, og bruk title-attributtet på dette til å angi hva forkortelsen står for. En grunn til å spesifisere title-attributtet hver eneste gang er at enkelte nettlesere viser denne teksten som verktøytips. Da er det upraktisk å lete etter den første forekomsten av forkortelsen for å finne ut hva den står for. Edit: Mellomrom. Endret 2. februar 2004 av ePsiLON47 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå