Gå til innhold

Lian Li 6070B trenger innmat...! (20k)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå driver ikke jeg bildebehandling men kjæresten min låner iblandt maskinen min når hun skal mixe og trixe i photoshop med filer opp til 100mb.

Og mitt system ser slik ut

Hovedkort: Asus A7V600

Harddisker: WD120gb 7200 rpm ata133, Maxtor Diamond 40gb 7200rpm ata133

Prosessor: Amd Athlon Xp2600 på 2.133ghz

Minne: 1024mb pc2700 333mhz

Skjermkort: Gainward GeForce4 MX440 med 64mb

Og div andre ting som en 52X LG brenner og en gammel compaq dvd spiller.

Og den trives med arbeidet den får :thumbup:

Tilsvarende deler for du for under 12 000 kr uten skjerm og mus/tastatur

Lenke til kommentar

Dersom jeg skulle hatt en ny photoshop/webdesign maskin, ville jeg gått for dette:

Fra Komplett.no

MSI K8T Master2-FAR

2xAMD Opteron 242, 1.6 GHz, 2way

Corsair TWINX1024RE-3200LL 1024MB ECC/REG

Samsung SpinPoint P80 160GB S-ATA

Matrox Millenium P650 64MB Dual Head

Fra HWB.no

Western Digital Raptor 74GB S-ATA

Thermaltake Silent strømforsyning 560W

NEC DVD-brenner ND-2500, Sort

Sum: 18845,-

Da har du akkurat nok igjen til å investere i noen kvalitetskjølere dersom boxed-kjølerne viser seg å være noen bråkebøtter (hvilket jeg betviler at de er).

Jeg bruker selv et AMD MP system til det type arbeid du skisserer, og dette kan anbefales på det varmeste. Oppsettet over er imidlertid noe mer fremtidsrettet.

Årsaker til å kjøpe et dual system er flere. Den mest åpenbare for deg vil være at Photoshop er et program som drar nytte av to prosessorer. Det jeg liker best, er muligheten til å kjøre et drøss av applikasjoner uten så mye som et hikke.

Noe annet jeg kan si fra min begrensede webdesignkarriere, er at man MÅ ha to skjermer (eller én ****** stor en). Det gir muligheten til å ha feks design-programmet på den ene skjermen, og photoshop på den andre (evt HTML-koden).

På den måten spares man for hele minimere-maximere-hopprennet.

Slenger du altså på et par Samsung 17" LCD SyncMaster 173T fra HWB.no, så er arbeidstasjonen komplett ;)

Da beløper skjønnheten seg til den nette sum av kr 28 795,-

Edit: skriveleif

Endret av Bitbuster
Lenke til kommentar

WOW !

Må bare takke og bukke allesammen for masse god og nyttig respons !!

Nå er problemet selvfølgelig å velge blandt alle disse fine oppsettene...

Det ser ut som det er mange som vet hva dere snakker om - og det var selvfølgelig min forhåpning også, men responsen har overgått all forventing !!

Dette med dobble processorer låter interessant, men er det ikke større risk at noe

går lettere i stykker da ? Eller er det omvent kanskje... ( er amatør på dette jeg...

....og gammel i tillegg...-:)

Nå prøver jeg å gå nøye gjennom alltsammen for å se hvis jeg klarer av dette

på egen hånd eller om jeg må ha hjelp av noen !

Enda en gang et stort takk fra

Misster

Lenke til kommentar

Misster, jeg lurer; er det slik at du overhodet ikke er interessert i spilling? Eller er det slik at det ikke er hovedprioritet, men hvis maskinen din er bra på det er det en bonus?

Det jeg satt opp vil takle alle oppgaver du måtte ønske helt fint - ganske enkelt fordi alt er state of the art - man får ikke tak i bedre.

Hvis du derimot ikke ønsker å spille i det hele tatt, eller kanskje du ønsker å spare litt penger som du kan bruke på andre ting stiller jo saken seg litt annerledes.

Uansett hva du vil bruke den til vil du nok ikke bli skuffet over det oppsettet jeg satt opp.

Jeg laget en maskin med de komponentene til en kamerat i forrige uke, og han er strålende fornøyd.

Bare for å nevne hans budsjett: Litt i overkant av 30k med alt (skjerm osv.)

Lenke til kommentar

Hovedkort: MSI K8T Master2-FAR Hovedkort Socket 940 2255,-

CPU: 2x AMD Opteron 242, 1.6 GHz, 2way Socket 940 6408,-

Ser ut som et dual system interesserte deg, hvis du jobber med mye samtidig vil det gå raskere med et dual system.

RAM: Corsair TWINX1024RE-3200LL (2x512MB) ECC 2816,-

Viktig at man har mye RAM og jobbe med når man holder på med store filer og tunge programmer. Mulighet for 2x512MB til hvis du syenes det blir lite.

Harddisker: 4x Seagate Barracuda 7200.7 160GB S-ATA 4604,-

To stk settes i RAID0 og to stk settes i RAID1, RAID0 for kjappt OS og programmer og RAID1 for sikkerhet for bildene og andre filer. Vil ikke ha med Raptor, disse bråker en den mere enn normale disker, deretter ytelse, men vil tro to segate disker i RAID0 vil være like så kjapt og mye stillere :)

Kontroller: HighPoint RocketRAID 1540 Seriell ATA 4 kanaler RAID 845,-

Siden det er kun to s-ata kontakter på hovedkortet så må man kjøpe til en S-ATA RAID kontroller.

Skjermkort: Matrox Millenium P650 64MB Dual Head 1542,-

Jeg har ikke peiling på hvilket skjermkort som er best til photoshop og slikt, men har hørt og ser her at Matrox kort er å foretrekke.

Strømforsyning: Enermax ATX 431W Silent Plus Series 887,-

Annet:

NEC DVD-brenner IDE ND-2500A 1195,-

Skrivhastighet:

· DVD-R: 8x

· DVD-RW: 2x

· DVD+R: 8x

· DVD+RW: 4x

· CD-R: 32x

· CD-RW 16x

Siden DVD brennere har blitt såppas billige og at de brenner CD-R såppas kjapt, så slenger jeg på en slik.

Sony Diskettstasjon 3,5" 1,44MB 137,-

Trenger en diskettstasjon til å hive inn drivere til S-ATA og RAID. Har du en liggendes fra før er det jo bare å bruke den istedet.

Alle priser er hentet fra komplett.no webshop

Lenke til kommentar

Altså, når du har så mye penger og vil ha en stillegående maskin, så er vel vannkjøling et must. Waterchill er et bra sett til 2k, 500 ekstra hvis du skal ha blokker tilNB og GPU også. Jeg tror at et dualt Opteron oppsett vil væreperfekt for deg :thumbup:

Lenke til kommentar

Enig med HW tidligere...

Minne er cluet for PS ikke noe spes annet.

Før når jeg jobbet med Paintshop så var harddisk plass av og til litt slitsomt...men nå er det nok lettere og..

DVD brenner er også sikkert fint å ha pga store bilder.

Janster

Lenke til kommentar
Takk White Tiger - meget oversiktlig og profft !

Takker, vet ikke hvor godt kjent du er med RAID, men vil anbefale å se litt på det før du setter i gang med det, styra ganske bra selv for å få mine to raptor disker opp å gå i RAID0 :p

Siden Lian Li PC6070B er støydempet også er det jo miditower, så vannkjøling blir litt trangt og litt unødvendig pga støydempingsmattene. Men er du av den typen som liker å modifisere kabinettet og tar risikoen med vannkjøling, så skal jeg ikke nekte for at det bråker mindre med en 120mm vifte enn 4 80mm vifter

Lenke til kommentar

må bare si at det er ganske mye overkill her..

photoshop filer i 50-60 mb krever ikke så sinnsykt kraft! jobber for tiden på en xp2000+ 256 mb ram og integrert skjermkort. dette funker bra nok i massevis til å kjøre photoshop, illustrator og indesign samtidig, eneste jeg kunne ønsket meg var 1024mb ram.

jeg skal kjøpe meg maskin nå snart som skal brukes til bildebehandling og ellers "vanlig bruk" og da blir det dette:

asus a7v600

xp2500+

1024mb ram

120 gb 8mb catch

powercolor 9200

dette kommer vel under 5000 lappen og holder fint til mitt bruk.

ville sterkt anbefale deg og bruke en 10000 lapp på maskinen også kanskje et par lapper ekstra på å gjøre den lydløs!

så bruker du heller resten av pengene på en fet skjerm eller noe annet du måtte ha lyst på.

Lenke til kommentar

Og legge på effekter på bildefiler på 100MB krever en god del CPU og med dual system kan man fint jobbe med et bilde samtidlig som man legger på effekter på et annet. Ram får man aldri nok av ;) 1024MB vil jeg anbefale hvis man skal ha en pc til å redigere, kjapp HD er bestandig bra, fordi det er den tregeste enheten i systemet.

Der fikk jeg forsvart det systemet jeg satt opp en del :p

Lenke til kommentar

To stk settes i RAID0 og to stk settes i RAID1, RAID0 for kjappt OS og programmer og RAID1 for sikkerhet for bildene og andre filer. Vil ikke ha med Raptor, disse bråker en den mere enn normale disker, deretter ytelse, men vil tro to segate disker i RAID0 vil være like så kjapt og mye stillere :)

Hadde det ikke vært bedre med RAID 0+1?

Lenke til kommentar

Hadde det ikke vært bedre med RAID 0+1?

Raid kontrolleren har jo støtte for RAID10, så det kan man, hvis man ønsker å ha backup av hele systemet, men da mister du 160GB lagringsplass i forhold til oppsettet jeg satte opp, men det må være sabla høy read speed fra et RAID10 system, siden den kan lese fra alle fire diskene samtidlig.

Lenke til kommentar
Alle flinke pc-byggere er herved innvitert til å gi forslag / råd om å bygge en RASK MEN STILLEGÅENDE maskin som i hovedsak brukes til å jobbe med i Photoshop(store filer, opp til 50-60 MB), jobbe med flere siter på nett og vanlig kontorarbeid. Ikke spill. Kostnadsnivå opp til 20.000,- uten skjerm.

Har pr. i dag en Lian Li 6070B kabinett, svart, uten strømf. - resten trenger jeg hjelp til !

Kan evt. trenge hjelp til selve byggingen også - noen som bor i Oslo som føler seg

kompetent til dette ?

Kom igjen, vis hva dere går for...!!

Asus P4C800-E DELUXE Hovedkort S478/800- I875P, Dual DDR, S-ATA, GBLAN, LYD, Raid

1 846,39

Usikker på hvilket hovedkort som lønner seg å kjøpe, men Asus har typisk pleid å være bra valg (tidligere i hvert fall). Satte opp dette som et eksempel.

Intel Pentium 4 3.2 GHz Boxed PC800

- Socket PGA478, 512KB cache

2 633,37

Intels beste alternativ (uten å svi vekk 8 lapper på prosessor).

Corsair TWINX1024-3700 1024MB Platinum

- Kit w/two matched CMX512-3700 DIMMs

2 410,59

Passelig mengde minne til denne slags jobbing, sett med brikker som matcher.

2 Seagate Barracuda 7200.7 160GB S-ATA

- S-ATA/150 8MB cache 7200RPM

2 301,94

Raske og stillegående. Vurder selv om du ønsker å kjøre dem i RAID eller om det er greit med 2 separate disker (alternativt om det holder med én disk).

Matrox Parhelia-512 128MB DDR Dual-DVI.

- AGP4X, Tv-Out, 3XRGB Out, Retail

3 635,45

Meget godt 2D-kort med mulighet for å kjøre 3 skjermer. Dersom du nå kan si at det ikke vil bli aktuelt å kjøre 3 skjermer, kan du gå for et rimeligere alternativ (jeg vil anbefale Matrox eller 3D Wildcat).

Plextor DVD-brenner IDE PX-708A, Retail

- DVD+R/+RW og DVD-R/-RW sort utgave.

2 088,44

Kjapp og grei sak, holder til de fleste formål.

Enermax Strømforsyning ATX 431W (P-4)

- Silent Plus Series for P4/AMD

887,25

Skal være stillegående, og er kraftig nok til nevnte maskinvare.

Priser hentet 2004-02-04 fra Komplett.no

Totalt: 15 803,43

Dersom du skal bruke opp budsjettet er det sikkert mulig å kjøpe en skjerm eller to ekstra, eller mer stillegående vifter/kjølere til hovedkort/prosessorer. Ellers kan du greit spare noen tusenlapper.

Ang. byggingen kan det være et alternativ å la f.eks. Komplett ta seg av det. Da får du også garanti utover maskinvaren, noe som absolutt kan være verdt å ta med seg. Du bør dog snakke med dem, siden du har kabinett fra før som du er interessert i å bruke.

Lenke til kommentar

Dette er jo skikkelig moro !

At så mange engasjerer seg i saken er virkelig imponerende...

Har notert de nyeste forslagene og skal bruke helgen til å ta avgjørelse.

Hva med Matrox Millenium P650 ? Testvinner i Digital Photographer nr. 16.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...