Gå til innhold

Lian Li 6070B trenger innmat...! (20k)

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9817234daf
Er jo ikke akkurat noe man har behov for... Synest det blir litt feil å kaste vekk så masse på noe man ikke klarer å utnytte.

Om du skal arbeide med filer på 50-60 mb i Photoshop skal du ha en _sinnsykt_ kraftig maskin. Spesielt hvis du skal zoome inn og se på detaljer. Tror Dual Opteron er perfekt jeg.

Sitter selv å jobber med photoshop. Ofte med filer opptil 100MB. Har for tiden en xp2800 Barton som takler dette lett så skjønner ikke hvor du tar det fra at man må ha et system til 5 ganger prisen jeg har betalt for det for å jobbe med photoshop. Vil tro at med avansert videoredigering vil man merke ytelsesforskjellen mye bedre. Tror ikke det er lurt å kaste vekk så masse på et slikt system slik som prisen er i dag.

Hvilket skjermkort har du?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jeg lurer litt på er om det ikke vil støye i meste laget med boxed vifter og skjermkort med monster-vifter på for hans smak?

Hva med en stillegående CPU-vifteløsning?

Thermalright SLK 900 fra NetConnection: 515,-

EKL Papst 92x92x25mm vifte fra NetConnection: 175,-

Sånn Zalman skjermkortkjøler kanskje i tillegg?

(microplex.no var nede nå men jeg vet de har det der - noen andre har sikkert linken)

Om du har lyst på et litt større prosjekt kan du tenke på vannkjøling, men er usikker på hvor god plass det er til dette i kabinettet du har satt opp.

Lenke til kommentar
Alle flinke pc-byggere er herved innvitert til å gi forslag / råd om å bygge en RASK MEN STILLEGÅENDE maskin som i hovedsak brukes til å jobbe med i Photoshop(store filer, opp til 50-60 MB), jobbe med flere siter på nett og vanlig kontorarbeid. Ikke spill. Kostnadsnivå opp til 20.000,- uten skjerm.

Har pr. i dag en Lian Li 6070B kabinett, svart, uten strømf. - resten trenger jeg hjelp til !

Kan evt. trenge hjelp til selve byggingen også - noen som bor i Oslo som føler seg

kompetent til dette ?

Kom igjen, vis hva dere går for...!!

121244 Abit AI7 Hovedkort S478, SATA, µGuru

- I865PE, ATX,Dual-DDR,Firewire ,Raid, LAN På lager: 50-99 996,44 996,44

117322 Intel Pentium 4 3.0 GHz Boxed PC800

- Socket PGA478, 512KB cache Kommer

03.02.2004 2 090,17 2 090,17

119057 Corsair TWINX1024-3700 1024MB Platinum

- Kit w/two matched CMX512-3700 DIMMs På lager: 5 2 410,59 2 410,59

122682 Samsung SpinPoint P80 160GB S-ATA

- S-ATA/150 8MB cache 7200RPM På lager: 10-19 1 066,34 2 132,68

116585 3DLabs Wildcat VP870 128MB 256-bit DDR

- AGP, DVI-I+VGA, Retail På lager: 20-49 3 362,44 3 362,44

109206 Enermax Strømforsyning ATX 431W (P-4)

- Silent Plus Series for P4/AMD På lager: 20-49 887,25 887,25

115476 KA Serial ATA strømkabel 16 cm

- S-ATA, overgang fra 4-pin til 15-pin På lager: 500+ 49,14 98,28

115475 KA Serial ATA kabel 50 cm

- S-ATA/150 kabel (for én harddisk) På lager:

100+ 86,45 172,90

122610 NEC DVD-brenner IDE ND-2500A, Bulk Sort

- DVD+R/+RW og DVD-R/-RW På lager:

100+ 1 269,45 1 269,45

Avg.: 0,00

Totalt: 13 420,20

Mitt forslag fra komplett.no.

Og vil du ha den stillegående går det ann å kikke på ulike løsnnger som andre her har foreslått. HeatPipe-kjøler på skjermkortet kanskje, og en TT CNPS7000A-CU som prosessorkjøler. Da vil du ha ett ganske stillegående system.

Kan og hjelpe deg med å sette sammen maskinen hvis du vil. Bor på Stovner i oslo og hjelper mer enn gjerne til.

Endret av traskas
Lenke til kommentar

Dette bør da ikke være så vanskelig: Han har 20k som han kan kjøpe maskin for, og for dette skal han ha det som er best mulig, helst til alt, men med fokus på at han skal drive med billedbehandling:

Athlon 64 3400+ 3800kr (boxed)

Abit K8V Max3 1600kr

Corsair 1024 MB TwinX3200 PRO series 3000 kr.

Asus Radeon 9800XT 5000 kr.

WD Raptor 74GB 2300kr

250GB S-ATA WD 2100 kr

BeQuiet 480W PSU 1000 kr.

Nec 1300A DVD brenner 1000 kr

Dette vil bli i underkant av 20000 kr, og inkluderer alt han vil ha med, i tillegg til at den kjører alle spill han kunne finne på å spille med glans.

Ja, jeg vet at det er en god del han kan kutte ned på, f.eks trenger han ikke å kjøpe 3400+, og han kan gå for et billigere hovedkort. Han trenger heller ikke å legge ned så mye i skjermkort eller harddisker.

Men, når han har pengene, hvorfor ikke? Han vil nå i hvertfall ikke bli skuffet med ytelsen på det oppsettet jeg satt opp - uansett hva han måtte finne på.

Edit: Typos... isj da

Endret av Dirty Water
Lenke til kommentar

Dirty Water: Fordi han har 20000kr han sier han kan bruke til en nye pc, er det da ikke nødvendig å si at han skal kjøpe den største cpu'en som finnes?

Ps: Er ikke intel raskere til det han skal bruke pc'en til da? Hvorfor ikke en intel.

misster: En p4 2.8GHz, 2x512MB Pc3200. Raptor 74GB til os og programmene, til lagring en WD 160/200/250GB, valget er ditt. Hovedkort msi 875p neo(Har det selv) eller abit IC7-G eller IC7-max3.

Så kjøper du ett av de raskeste skjermkortene som finnes, nvidia FX5950 eller ati 9800.

Det som mangen her gjør feil er skjermkortet og disk valget, husk harddisken er den tregeste enheten i en data.

Du merker ikke noe serlig ytelse forbedring ved å gå fra 2.8 til 3.2GHz, du ser det bare i test programmene.

Lenke til kommentar
Det som mangen her gjør feil er skjermkortet og disk valget, husk harddisken er den tregeste enheten i en data.

Du merker ikke noe serlig ytelse forbedring ved å gå fra 2.8 til 3.2GHz, du ser det bare i test programmene.

Har du i det hele tatt kikka på forslaget mitt eller? Har satt opp 2 stk s-ata disker som han kjører i raid på ett p4 system med 1gb ram og ett skjermkort som har blitt testet til ett utmerket photoshop kort.

Lenke til kommentar

Har nettopp kjøpt ny pc og den er rimlig stille og ville nok passe deg tror jeg.

(Ikke at jeg hadde gitt den fra meg da. Er du gæren!!!!!!!!!!)

Lian Li Miditower PC6070B

skal bytte ut kabinett viftene som fulgte kabinettet men papst vifter

MIST, 350W strømforsyning

Foutron/source strømforsyning med stillere vifte!

Asus K8V DELUXE

Har hatt null problemer, men andre har hatt mye. ta heller MSI sitt.

AMD Athlon 64 3200+

AMD64 er kalde ergo stille, og har en funksjon for å stille ned mhz og vifte under lav belastning som hjelper på støynivået!

Corsair TWINX1024MB 3200LL

MSI GeForce4 TI4800SE 128MB

montert på Zalmans heatpipe og vifte

men dette kortet er et år gammelt!

Seagate 120GB

Seagate er kjent for å være stille

Lian Li kortleser

gjør seg godt i LianLi kabinettet

Plextor DVD-brenner IDE PX-708A

Digital Doc 5+

Styrer når viftene skal skru seg av/på

Normalt er det bare cpu og psu vifta som går

Logitech diNovo Media Desktop

2 skjermer i dualmode

Lenke til kommentar
Er jo ikke akkurat noe man har behov for... Synest det blir litt feil å kaste vekk så masse på noe man ikke klarer å utnytte.

Om du skal arbeide med filer på 50-60 mb i Photoshop skal du ha en _sinnsykt_ kraftig maskin. Spesielt hvis du skal zoome inn og se på detaljer. Tror Dual Opteron er perfekt jeg.

Sitter selv å jobber med photoshop. Ofte med filer opptil 100MB. Har for tiden en xp2800 Barton som takler dette lett så skjønner ikke hvor du tar det fra at man må ha et system til 5 ganger prisen jeg har betalt for det for å jobbe med photoshop. Vil tro at med avansert videoredigering vil man merke ytelsesforskjellen mye bedre. Tror ikke det er lurt å kaste vekk så masse på et slikt system slik som prisen er i dag.

Hvilket skjermkort har du?

Har Sapphire Radeon 9700

Lenke til kommentar

traskas: Har det, så hvorfor du ragere på posten min skjønner eg ikke. Men det som er problemet er at sier en at han vil bruke sinnsykt med penger til nye innmat, mister mangen hode og kommer med noe forslag som ikke henger på greip.

Å kjøre i raid0 vil ikke eg anbefale, har selv prøvd raid0. Greit når det funker, irreterende når en disk ryker eller noe annet problem oppstår.

Og hva er vitsen med en så dyre ram, er ikke 2x512MB twinmos 3200 brikker bra nok?

Han burde valgt en raptor disk, helst 74GB varianten, den er meget raske.

Enermax psu'en er bra, har 460watt selv fra samme produsent.

Var eg han ville eg kjøpt meg en bra LCD skjerm, samsung 213T feks til ca 10000.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Hvorfor i all verden foreslår dere sinnsykt dyre skjermkort som 9800XT og FX5950 Ultra til den stakkars mannen som bare skal drive med Photoshop. Han sier jo selv klart at han IKKE skal spille.

Hvis du har et bilde på 100 mb og zoomer inn til 1600% nytter det ikke med et ræva skjermkort.

Lenke til kommentar
Hvorfor i all verden foreslår dere sinnsykt dyre skjermkort som 9800XT og FX5950 Ultra til den stakkars mannen som bare skal drive med Photoshop. Han sier jo selv klart at han IKKE skal spille.

Han har mye penger å bruke, hehe neida skjønner poenget ditt. Men eg forsvarer mere ett dyrt skjermkort fremfor en dyre prosessor. Uannset om du skal spille eller ei.

Til bevegelse er jo et bra skjermkort bra å ha, men at i hans tilfelle så er det kanskje litt bak mål ja.

Lenke til kommentar

Mange rare forslag i denne posten. Her er et Intel-basert forslag, AMD64 funker også strålende selvfølgelig:

HK: http://hardware.no/art.php?artikkelid=3822

CPU: https://prisguiden.no/produkt/2991

Minne: 2 x https://prisguiden.no/produkt/9072

(ja, 4 moduler i alt)

Skjermer: 2 x 17" LCD.

Vent til "Den store LCD-testen" publiseres og velg to av vinnerne

Skjermkort: 2 x https://prisguiden.no/produkt/3954

(fordi det har 2 x DVI ut)

Disk: https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=14775

(eventuelt en ekstra 200GB+ disk til lagring hvis behovet er der)

PSU: http://www.overklokking.no/annet/mist_psu_350w/index.html

(lydløs, og da mener jeg LYDLØS under last, ikke bare når man har på headsettet..)

CPU-vifte: http://www.overklokking.no/cooling/cpuvift...nce/index4.html

Mus / Tastatur: https://prisguiden.no/produkt/2957

Enjoy :thumbup:

Edit: Til dere som måtte mene noe annet: skjermkort har niks og nada og si om man skal "zoome" i PS

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Edit: Til dere som måtte mene noe annet: skjermkort har niks og nada og si om man skal "zoome" i PS.

Ånei? Hva mangler man da i maskinen hvis alt hakker som et H******?

Lenke til kommentar

uhm.. sier det ikke seg selv at et skjermkort som er laget kun med tanke på ekstrem 3d ytelse (som 9800pro) i spill, ikke drar en dritt nytte av dette så lenge du kun driver med billedredegering i et 2d-program som photoshop? uansett hvor mye du måtte zoome eller hva du vil finne på? hadde det vært 3dmax eller noe derimot så..

Lenke til kommentar

blacktower: Hovedkortet du har valgt kjenner eg ikke til, har sett det en gang før, det var da eg leste testen du henviser til. Har du teste/brukte det selv.

Prosessoren du har valgt er jo bra og raske, men mitt poeng er at forskjellen mellom den du har valgt og en 2.8GHz/800 er liten i bruk. Da er spørsmålet, er det verd ca 300kr mere for 200MHz.

Minnet er ok.

Skjermkort du har valgt er bra, har selv brukt matrox millennium. Men eg mener fremdelis at han burde valgt et raskere kort.

Men så har eg alltid gjort det motsatte av det du fåreslår, liten cpu og kraftig skjermkort PS: Skal kjøpe meg ett nytt, men har ikke bestemt meg om det blir FX 5950 eller NV40.

Disk er ok.

Ville valgt enermax 431 eller 460W. Grunnen er enkel. Neste gang han oppgraderer/kjøper nye maskin må han kanskje kjøpe enda en psu til, det er ikke noe galt med den psu'en du fåreslår, bare at den er forliten for fremtiden.

Cpu viften er ok, om han da ikke vil ha boxed versjonen. PS Er ikke garantien bedre på boxed versjonene?

PS: Oppettet du har laget er meget støysvakt, så er kanskje en fordel å nevne det for han.

Lenke til kommentar

Jeg har selvfølgelig valgt utifra hans behov.

Hovedkortet valgte jeg fordi det er blant de billigste i875 kortene, og jeg har bare gode erfaringer med det (har jo også skrevet en test på det som dere ser).

3.0 v.s. 2.8 er hips som haps, forskjellen i pris utgjør bare 1,5% av budsjettet.

PSU'en valgte jeg fordi det er den mest stillegående jeg kjenner til (har den selv i hovedmaskinen min). Mer power skader jo aldri, men jeg tror vel egentlig ikke det blir nødvendig før BTX standaren overtar uansett.

Og ja, selvfølgelig er maskinen stillegående, det var jo det han ba om

;)

Vel, god natt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...