Valiariaribenn Skrevet 2. februar 2004 Del Skrevet 2. februar 2004 En kamerat av meg har en 4kanals stereoforsterker. Han lurer på om det er mulig å koble sammen ++ og --, slik at han får bare 2 kanaler, og dermed dobbel effekt? Lenke til kommentar
leffa Skrevet 2. februar 2004 Del Skrevet 2. februar 2004 Vist de er muligheter for å brokoble forsterkeren så står dette på baksida av den. Der står ka terminaler som skal brukes. Står de ikkje noe på den så er de helder tvilsomt at de går Lenke til kommentar
Shimano Skrevet 2. februar 2004 Del Skrevet 2. februar 2004 (endret) Det kan ikke tenkes at han bare har uttak til 2 sett med høyttalere da? (Betegnes ofte som A og B). Som regel så drives disse ikke av separate komponenter og 'deler' således ytelsen hvis de brukes samtidig, og dermed er det ikke noe å hente på å samkjøre dem på et par høyttalere. Som nevnt ovenfor så er brokobling som regel angitt bak på forsterkeren, og med ferdige kontaktpunkter. Endret 2. februar 2004 av Shimano Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 2. februar 2004 Del Skrevet 2. februar 2004 Finnes det noen side med god oversikt over ulike måter å koble høyttalere på? Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 2. februar 2004 Del Skrevet 2. februar 2004 Finnes det noen side med god oversikt over ulike måter å koble høyttalere på? Det spørs hva du egentlig mener... En høyttaler skal kobles til en forsterker med + til + og - til -. Den eneste siden du kan trenge, er den i bruksanvisningen (den trykksaken altfor få gidder å se i) hvis det er noe spesielt med forsterkeren og / eller høyttaleren(e). Lenke til kommentar
venomzorg Skrevet 2. februar 2004 Del Skrevet 2. februar 2004 bro koble er å ta fra - på den ene og + på den andre. slik: - + - + du skal altså koble til på de punktene jeg har streket under.. mulig dette ble uforståelig men jeg prøvde iallefall Lenke til kommentar
kain Skrevet 2. februar 2004 Del Skrevet 2. februar 2004 bro koble er å ta fra - på den ene og + på den andre. slik: - + - + du skal altså koble til på de punktene jeg har streket under.. mulig dette ble uforståelig men jeg prøvde iallefall Det er forskjell fra merke til merk på f.eks. Nad er det + utgangen fra begge kanaler som skal brukes men som sakt det står på forsterkeren( tviler på at det er en 4 kanals stereo forsterker han har med 4 kanaler er det ikke stereo lenger) Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 2. februar 2004 Del Skrevet 2. februar 2004 Er det muligheter for å bi-ampe høyttalerne da? Separat forsterker for bass og (midbass)/mellomtone/diskant...? Hvilke høyttalere er det snakk om? Lenke til kommentar
GeCcO Skrevet 2. februar 2004 Del Skrevet 2. februar 2004 Min Nad C370 har mulighet for å drive 4 høyttalere samtidig, men de skal da være på helst 16 Ohm, ellers så kan du ha eks. et par høyttalere i stua, og et par på soveromemt og bare bruke et par om gangen, A og B som en nevnte tidligere. Lenke til kommentar
zupreme Skrevet 2. februar 2004 Del Skrevet 2. februar 2004 16 ohm = 8 + 8 ohm... Tror nok dette er en vanlig stereoforsterker (2 kanaler) med mulighet for å koble til 2 par høyttalere. Disse drives av samme forsterkermodul inne i forsterkeren DVS: Venstre kanal på Speaker A og Venstre kanal på Speaker B drives av samme forsterker (venstre), derfor bør impedansen være 16 ohm. Kobler du til kun en høyttaler (kun speaker A) kan du bruke 8 ohm. Dette for å ikke laste ned forsterkeren lavere i impedans enn den tåler. Her kommer størrelsen på strømforsyningen inn. Mange vanlige forsterkere tåler 4 ohm, regner med NAD-forsterkere ikke tar skade av dette. Legg merke til at noen BIL-forsterkere kan lastes ned så langt som 0,5ohm Jeg har selv eksperimentert litt og ikke fått til å brokoble en vanlig "husforsterker". Det er nok merket bakpå om det er mulig. ved normale hørenivå skader det likevel ikke å kjøre både speaker A & B lastet med 8 ohm hver, men ikke skru volumet opp for høyt... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå