Gå til innhold

Forskjellen mellom Mac og PC


autofire

Anbefalte innlegg

Skal vi se, maskinvarestruktur er ganske milevis unna min hjemmebane, men litt tror jeg da jeg har plukket opp via artikler jeg har lest etc. Dette er allikevel definitivt en lekmannsoppfatning, og kan hende også en riv ruskende gal en(!), så hvis noen ønsker å korrigere meg er det bare bra. ;)

 

I det store og hele er faktisk likhetene mellom Mac og en WindowsPC mye større en forskjellene. Mac’en har noen Mac-RAM-brikker og utover dette er den eneste virkelig store forskjellen prosessoren. Mac bruker i dag G4 og G5 RISC prosessorer fra henholdsvis Motorolla og IBM. Windows-PC’er bruker CISC prosessorer fra Intel & AMD.

 

Forskjellen på RISC og CISC er (slik jeg har forstått det) omtrent slik: CISC har mange instruksjoner å velge mellom, instruksjoner som ”etteraper” typiske kommandoer i C, C+ og andre avanserte programmeringsspråk. RISC har færre og ”enklere” instruksjoner og bruker heller flere av disse for å utføre et komplekst instruksjonssett.

 

CISC har lengee pipelines en RISC, en slags virtuell motorvei kommandoene må bevege seg for å nå fram til kjernen. Dette betyr at når enkle instruksjoner skal utføres har RISC en betydelig fordel. Ved svært kompliserte instruksjoner derimot kommer ofte CISC best ut fordi prosessoren allerede kan ha en spesifikk kommando for oppgaven. Antallet pipelines og hastigheten (klokkefrekvens) kommandoene blir sendt gjennom disse med spiller selvfølgelig også en stor rolle. Hvor gode kompilatorene for de forskjellige prosessorene er spiller også inn. Det er med andre ord, neste umulig å avgjøre hvilken prosessorfamilie som er raskest. RISC ville være raskest noen ganger og CISC andre…

 

Mac: RISC (Reduced Instruction Set Computers)

Pipelines:

*************

*************

*************

*************

 

 

WinPC: CISC (Complex Instruction Set Computers)

Pipelines:

***************************************

***************************************

***************************************

***************************************

 

Håper dette ikke blir helt galt. Skulle det være det håper jeg noen bryter inn og retter opp min feilinformasjon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Risc vs Cisc

 

Nyere prosessorer inneholder "oversettere" som oversetter programkode til mer optimaliserte instrukser som prosessoren kan utføre mer effektivt. Derfor er det ikke lenger like lett å klassifisere prosessorer som Risc eller Cisc. Her er en liten artikkel som forteller litt om dette:

http://www.alamopc.org/pcalamode/columns/hicks/pt1002.shtml

Endret av punar
Lenke til kommentar

Det er litt feil å si at en CISC prosessor har lenger pipeline enn en RISC prosessor. Nye P4 har 32!!! steg i pipelinen som arbeidsoppgavene blir fordelt utover, mens athlon har bare 12?. Det er en ulempe med så mange pipelines men det er et annet tema. Fordelen med risc er at det mindre kompliserte intrusjonssettet. Risc kan gjøre fler oppgaver og oppnå høyere klokkefrekvens enn en cisc med tilsvarende ant. steg i pipelinen. Å dra inn pipelining i en slik diskusjon blir feil og det har ingen ting med saken å gjøre.

 

Hvor mange steg det er i en prosessor kommer an på hvor mye ytelse ingeniørene vil ofre for å oppnå høyere klokkehastighet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...