Gå til innhold

Hvordan dekryptere en exe fil?

Anbefalte innlegg

Hei

jeg har fått tilsendt en exe fil, som innholder noen nøkkler jeg skal ha, men av en eller annen grunn får jeg ikke åpnet programmet sånn det er ment jeg skal åpne det, altdå kan ikke bare klikke på det og filen startwe.

jeg vet at det er dekryptert, men ikke på hvilken måte, hva gjør jeg får å klare å få den dekrypter?

takker for tips

:scared:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

??????

Tror du må forklare nærmere her. Er det en exe-fil som er kryptert, så vil du vel få opp en passord streng når du åpner filen? Og den dekodingsnøkkelen har du vel fått?

Snakk nærmere med han du har fått filen ifra. Jeg antar at du har fått tilsendt filen på en lovlig måte og filen er lovlig for deg å besitte. Siden det ofte finnest en svært god grunn for at filer er krypterte, slik at de ikke kommer på avveier.

Og har du ikke nøkkelen (dekrypteringskey'en), så kan du som regel bare glemme å få filen dekryptert. Siden med moderne krypteringstekninker vil det ta en evighet for deg å dekryptere filen, dersom du ikke har key'en.

Endret av kjhanken
Lenke til kommentar

Hei

nei den har ingen aktiverings streng eller noe, den skal bare åpnes og kjøres egentlig, men som sagt får jeg ikke brukt den til det den skal, skulle gjerne klart å lagd en vanlig fil av den igjen, slikt at jeg kan få lest den, altså få bort exe greiene.

sorry for dårlig forklaring, men har svært lite peil på hvordan jeg skal gå fram her

Lenke til kommentar
Hei

ja nå har jeg fått åpnet filene i notepad, men det er uleselig text.. det er jo tydligvis kryptert..

noe jeg kan gjøre nå?

Hvis det er en .exe-fil så består den stort sett av maskinkode, og er ikke kryptert. Og du kan følgelig ikke lese innholdet.

Lenke til kommentar
Hei

ja nå har jeg fått åpnet filene i notepad, men det er uleselig text.. det er jo tydligvis kryptert..

noe jeg kan gjøre nå?

Hvis det er en .exe-fil så består den stort sett av maskinkode, og er ikke kryptert. Og du kan følgelig ikke lese innholdet.

Ok, skjønner fortsatt ikke problemet....

Men hvorfor har du fått utlevert nøklene som en exe fil? Er dette en oppgave ellr noe slikt?

En *.exe fil er ikke kryptert i vanlig forstand for primært å gjøre den uleselig, men for "å gjøre den lettest mulig leselig for CPU'n". Exe fila består som nevnt over av maskinkode og vil ofte ikke være særlig lesbar, men som regel kan man lese konstant verdier og tekststrenger dersom man ser nøye etter.

Den eneste måten du kan "dekryptere" en exe fil er ved å bruke en disassembler slik at du får assembler kode av exe fila. Men dersom du ikke kan assembler så vil trolig ikke dette være til hjelp.

På den annen side dersom ingenting skjer når du kjører fila høres det veldig rart ut. Kanskje exe-fila skriver en liten tekstfil på rotkatalogen?

Tror ikke du kan få noen særlig mer hjelp her dersom du ikke beskriver problemet mer detaljert...

Lenke til kommentar
Kan vel decompile til et annet språk også?? F. eks. C++ eller Java, for så å lete seg freme etter det du er ute etter....

Det blir nok "litt" for komplisert da dette programmet må "kunne" alle mulige funksjoner til hvordan man skal løse "problemer" skrevet i ASM/maskinkode. Dessuten finnes det ofte mange løsninger på hvordan en skal løse et problem, og av den grunn vil man aldri stå igjen med kildekoden. Hvis ikke denne exe-filen er skrevet i assembly (da vil den være tilnærmet lik når den leses av en disassembler) da.... Men igjen så får du problemer med å tolke filen

Lenke til kommentar

Nå er jeg ingen racer på assembler, men er det ikke et text-segment i exefiler som inneholder tekststrenger og konstanter og sånn? Mulig nøklene det letes etter kan ligge der? Mener jeg hadde en sånn disassembler som kunne koble referanser i koden til tekstsegments-områder..

Eller er jeg helt på jordet? :blush:

Lenke til kommentar
Nå er jeg ingen racer på assembler, men er det ikke et text-segment i exefiler som inneholder tekststrenger og konstanter og sånn? Mulig nøklene det letes etter kan ligge der? Mener jeg hadde en sånn disassembler som kunne koble referanser i koden til tekstsegments-områder..

Eller er jeg helt på jordet? :blush:

Det stemmer forsåvidt; Exe-filer består av en mengde blokker, der hver blokk kan være kode, data eller en blanding. Kikker man på en exe-fil så kan man som regel se diverse tekststrenger. Tall kan som regel ikke identifiseres da de lagres i binærform og ikke som 0, 1, 2,...,9.

Lenke til kommentar

Eller er jeg helt på jordet?  :blush:

Det stemmer forsåvidt; Exe-filer består av en mengde blokker, der hver blokk kan være kode, data eller en blanding. Kikker man på en exe-fil så kan man som regel se diverse tekststrenger. Tall kan som regel ikke identifiseres da de lagres i binærform og ikke som 0, 1, 2,...,9.

Nå har jeg bare vært borte i 16-bits asm (flat og segmentert minnemodell) så jeg kan ikke uttale meg om hvordan det er i 32-bits "protected mode", men der har man gjerne en egen datadel som inneholder variabler. Siden (dis)assembleren oversetter maskinkode til symbolsk maskinspråk og setter inn de riktige tegnene (for ascii-kodene) så er det fullt mulig å finne ut hvor variablene ligger. Hvis jeg husker riktig så bygger exe-filer på den segmenterte minnemodellen. Dvs. at variablene begynner ved segments-/minneadressen i ds-registeret.

Det skal være ganske greit å finne frem til riktig sted i filen hvis den er skrevet for dos. Verre blir det når vi trekker inn windows-GUI'et - blr liksom litt kjedelig å pløye seg gjennom tusenvis av avbrudd og andre festlige avstikkere :dribble:

Nå tror jeg dette blit trukket litt lengre enn det trådstarter hadde ventet seg, men jeg forstår fortsatt ikke hva som er problemet :dontgetit:

Lenke til kommentar
Kan vel decompile til et annet språk også?? F. eks. C++ eller Java, for så å lete seg freme etter det du er ute etter....

Det blir nok "litt" for komplisert da dette programmet må "kunne" alle mulige funksjoner til hvordan man skal løse "problemer" skrevet i ASM/maskinkode. Dessuten finnes det ofte mange løsninger på hvordan en skal løse et problem, og av den grunn vil man aldri stå igjen med kildekoden. Hvis ikke denne exe-filen er skrevet i assembly (da vil den være tilnærmet lik når den leses av en disassembler) da.... Men igjen så får du problemer med å tolke filen

Hvis man vet hva det er laget i så kan det gå ganske greit å decompile en fil... Har nemlig selv gjort dette med exe-filer på et learn to hack - nettsted... De var laget i Java... Det skal vel gå an å se hva som er gjort med filene og hva de er skrevet i med litt trening, bare ved å åpne i notepad....

Lenke til kommentar

Hvis man vet hva det er laget i så kan det gå ganske greit å decompile en fil... Har nemlig selv gjort dette med exe-filer på et learn to hack - nettsted... De var laget i Java... Det skal vel gå an å se hva som er gjort med filene og hva de er skrevet i med litt trening, bare ved å åpne i notepad....

Java oversettes ikke til maskinkode før programmet skal ekskeveres. Da kjøres java-koden gjennom en "interpreter" hvor den gjøres om til arkitekturspesifikk maskinkode. Hvis du kan Java skal det da være en smal sak å "dekompilere" (skjønt at koden aldri har blitt kompilert eller "assemblet") programmer hvis man klarer seg uten kommentarer i koden (dette blir *litt* mer kritisk i lavnivåspråk som assembly).

I dette tilfellet dreier det seg om en exe-fil (eller en annen filtype med den filendelsen), og da finnes koden kunn i binærform. Ergo: Det eneste du kan hente ut fra koden er ASCII-tegn. Resten er "non-printing characters".

Lenke til kommentar

Hadde det bare vært så enkelt.. Hvis det bare hadde vært å kjøre et lite program så hadde det nok ikke photoshop kostet så mye.. Folk hadde kjøpt en versjon, dekompilert og solgt for 200kr!

De folka der.. Garantert snyltere!!

Muligens jeg tar feil her nå (tviler) men jeg har hvertfall aldri sett en dekompilator til noen språk!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...