Joggi Skrevet 1. februar 2004 Del Skrevet 1. februar 2004 jeg vurderer å handle noen dvder fra Amazon.com og lurer litt på dette med toll. Åssen bør jeg gå frem? Ser at jeg kan velge varene med gift wrap Har tenkt å handle for ca 1000 NKR i første omgang. Noen som har erfaring evnt noen gode råd til hvordan jeg bør gå frem?? Lenke til kommentar
kjhanken Skrevet 1. februar 2004 Del Skrevet 1. februar 2004 (endret) 1. Register deg hos Amazon (og hos Tollvesenets, slik at du slipper å vente på brukernavn og passord i posten etter at du har fått pakken). 2. Kjøp varen hos Amazon 3. Er verdien under 1000 kr, kan du fortolle den selv via internett. Da er behandlingsgebyret for posten 70kr. Vel og merke om det går via posten og ikke f.eks. dhl. Behandlingsgebyret er større dersom Posten skal håndtere alt sammen, og du må muligens returnere pakken til posten. Er verdien over 1000kr så skal du ikke få valget om å fortolle den selv, og posten eller andre gjør jobben for gode penger. 4. Kos deg med varen, som har blitt dyrere enn du regnet med i utgangspunktet. (Du kan være heldig å unngå fortolling, men du har større sannsynlighet for det ved å velge enkelte andre butikker enn Amazon. Samt det er vel ikke bøker du skal handle? Det er isåfall tollfritt) PS. Såg at det var DVD'er. http://www.play.com og http://www.dv-depot.com/xiga/ skal vist være mer tollvennlige. Har personlig ikke prøvd noen av de. Endret 1. februar 2004 av kjhanken Lenke til kommentar
Joggi Skrevet 1. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2004 ingen av dem har det jeg skal kjøpe Er på jakt etter Stargate SG1 serien De koster 800 pr sesong i norge men på amazon koster de 50$(ca 350) Lenke til kommentar
kjhanken Skrevet 2. februar 2004 Del Skrevet 2. februar 2004 (endret) Da vil det være økomisk å handle der selv om du får momsen i tillegg (ca 130 mva og 70kr gebyr hos posten) PS. Amazon har også engelske og tyske sider du kan kjøpe ifra. Raskere og billigere frakt enn å kjøpe ifra de amerikanske sidene. Selv om de tyske ikke vil være fristende når de elsker å dubbe alt (EDIT: regnet om momsen, sånn ca) Endret 2. februar 2004 av kjhanken Lenke til kommentar
Kowalski Skrevet 2. februar 2004 Del Skrevet 2. februar 2004 Det virker som om det kan lønne seg for deg å bruke amazon.co.uk, om du ikke finner det du skal ha i norske butikker til en rimelig pris. kjhanken har forklart veldig godt hvordan du går frem, så her er det bare tut&kjør. Og nei, det er ikke toll på dvd. Lenke til kommentar
kjhanken Skrevet 2. februar 2004 Del Skrevet 2. februar 2004 Det virker som om det kan lønne seg for deg å bruke amazon.co.uk, om du ikke finner det du skal ha i norske butikker til en rimelig pris. kjhanken har forklart veldig godt hvordan du går frem, så her er det bare tut&kjør. Og nei, det er ikke toll på dvd. Det er toll på dvd. Ikke la noen få deg til å tro noe annet, dessverre. Problemet for trådstarter er at han skal ha en dvd-pakke som koster over 200kr, da blir pakken stoppet i tollen. Slik som det gjør for meg, og de to pakkene som jeg nettopp har bestilt (sesong 4 & 5 av babylon 5). Når det gjelder varer (dvd, klær, dilldall, osv) til under 200kr, så kan det importeres fritt. Kommer forsendelsen på over 200kr, så blir det fortolling av det du har kjøpt. (Play.com løser dette problemet med å sende ut forsendelsen i ulike pakker der verdien blir holdt under 200kr) Lenke til kommentar
Kowalski Skrevet 2. februar 2004 Del Skrevet 2. februar 2004 Jaok. Jeg var under inntrykk at toll er noe helt annet enn merverdiavgift, og at fortollingsgebyr ikke er å forveksle med toll. Du må gjerne komme med en spennende vri på disse korrekte opplysningene, om du ønsker det. (Og ja, det er signifikant forskjell på toll og merverdiavgift.) Lenke til kommentar
kjhanken Skrevet 2. februar 2004 Del Skrevet 2. februar 2004 (endret) Jaså??? Det må du forklare meg nærmere. Toll og mva er for meg omtrent tilsvarende, selv om det ikke er 100% korrekt. Det er gebyrene for fortollingen, som posten og andre tar som er irrerende, posten tar 70 kr om du gjør dette selv. Og betydlig mer om du overlater hele jobben til de. Sakset dette ut ifra www.toll.no sin faq om temaet Hvordan kan jeg på forhånd finne ut hvor mye jeg skal betale i toll og avgifter?For å få en indikasjon på hvor mye toll og avgifter som må betales kan du fylle inn opplysningen vedrørende fortollingen i skjema på skjermbilde for fortolling. Systemet vil regne ut eventuelle toll- og avgifter som vises i neste skjermbildet. Før du har klikket på godkjenningsknappen kan du endre fortollingen så ofte du ønsker. Men husk så fort du har godkjent fortollingen er det ingen vei tilbake. Du må i så fall ta kontakt med ditt lokale Tollvesen for å få rettet opp feilen. I alle tilfeller skal det betales merverdiavgift som beregnes etter 24% av verdien på varene. I tillegg kan toll bli beregnet med 10%. Toll beregnes kun av varer som kommer fra de land hvor det ikke er inngått handelsavtaler med Norge. Endret 2. februar 2004 av kjhanken Lenke til kommentar
Kowalski Skrevet 2. februar 2004 Del Skrevet 2. februar 2004 Det er ingen mystikk rundt dette emnet, på produkter som cd/dvd er det ikke toll. Ergo kan man beregne totalsummen på et produkt ved å addere fortollingsavgift og merverdiavgift i tillegg til varens originale verdi. At andre produkter er tollbelagt er en annen sak. Toll er et isolasjonspolitisk grep som brukes for å beskytte seg mot konkurranse fra utlandet, slik som f.eks. USA gjorde for en liten tid tilbake med stål (noe som fikk store ringvirkninger i Europa). Merverdi er i motsetning til toll en avgift som ilegges for å skattlegge omsetning, altså en forbruksavgift som ikke skal fungere som et kontrollmiddel og styringsgrep slik tollen gjør. Lenke til kommentar
kjhanken Skrevet 2. februar 2004 Del Skrevet 2. februar 2004 Ok, har ikke vært borti varer som har ekstra toll-satser enn vanlig mva. Men takket være gebyret som f.eks. posten har så gjør det at jeg tenker meg flere ganger om å kjøpe en vare ifra utlandet som koster mer enn 200kr. Da vil ofte varen bli billigere i norge, og i dette tilfellet er det som en liten "tollmur" for å beskytte norske butikker. Lenke til kommentar
Kowalski Skrevet 2. februar 2004 Del Skrevet 2. februar 2004 Nei, det er feil. Strengt tatt er det en gavepakke å i det hele tatt ha momsfritak for disse varene. For man betaler vel merverdiavgift av alt man kjøper her til lands, helt ned til den minste krone? Det er ikke en tollmur, det er rett og slett avgift på omsetning. Som det er på stort sett alt annet du kjøper. Og at noen forlanger et gebyr for å kontrollere forsendelsen er vel ikke særlig vanskelig å forstå? (Hvorvidt man liker å betale gebyr for at noen skal titte gjennom posten din er en helt annen sak, og irrelevant for dette) Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 2. februar 2004 Del Skrevet 2. februar 2004 kjhanken: Toll er ikke en form for mva, og mva er ikke er en form for toll. Tollpliktige varer er sjelden til salgs i en vanlig webshop. De selges over mer tradisjonelle kanaler. Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 2. februar 2004 Del Skrevet 2. februar 2004 For man betaler vel merverdiavgift av alt man kjøper her til lands, helt ned til den minste krone? Ja, bøker er det eneste unntaket jeg kommer på, men det er sikkert flere mindre kjente. Lenke til kommentar
graveyard85 Skrevet 2. februar 2004 Del Skrevet 2. februar 2004 Hvis det er disse DVD`ne du er ute etter ville jeg sjekket en side som heter www.Northamericandvd.com De har disse sesongene til en laverepris samt at det er mulig å få de til å skrive ned verdien på pakken så den kommer under MVA grensen Graveyard85 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå