Gå til innhold

Valg av mobo, cpu og ram for socket A

Anbefalte innlegg

Mitt gamle kt7-raid begynner å trekke på årene, Penger er en seriøs begrensing. Derav socket A. Jeg verdsetter stabilitet over ytelse. Jeg klokke så lenge ting er 100% stabilt.

Jeg har vannkjøling og må ha hull rundt sokkelen. Jeg vil gjerne ha mest mulig funksjonalitet på kortet, som mange sata-plugger, raid, gblan osv. Socket A-korta er så billige, at jeg vil da det som er best.

Psdata selger Aopen AK79D-400 Max. Her mangler gblan og raid.

Abit har an7 og nf7-s 2.0. Disse har færre ting onboard enn asus-kortet.

Asus har Asus A7N8X-E Deluxe. Her er alt med.

MSI og epox har ikke vannkjølings-hull på sine kort.

Jeg vil i utgangspunktet foretrekke asus-kortet, da det har mest funksjonalitet. Hvilke grunner er det til å velge abit eller aopen-kortene?

I utgangspunktet vil jeg kjøpe den billigste xp-prosessoren, som hos komplett nå er en xp2000 thorton til 547 kr. Er det noe særlig å hente på å gå opp til for eksempel xp2500 barton til 771 kr? Kan noen av disse multiplier-klokkes på noen av hovedkorta?

Jeg vil gjerne kjøpe ram av god kvalitet, men jeg vil ikke opp i entusiast-klasse. Hva er lurt å kjøpe, hvis jeg vil ha litt klokke-potensiale? Bør jeg kjøpe en eller to brikker?

Jeg håper noen har noen gode råd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De nye barton CPUene er låst desverre. Har selv Abit NF7-S og er fornøyd med overklokkingspotensialet der. Dette er kortet de fleste overklokkere av AMD bruker. Ellers er vel DFI Lanparty det heftigste nå for tiden. Barton prosessoren går som regel lett opp til 200 FSB, noe som gir hastighet tilsvarende XP3200+.

Twinmos 512MB m/winbond koster ca 800-900 kroner og er gode klokkere. Du får en liten ytelsesøkning med to, men ikke så mye å rope hurra for.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...