arneolaf Skrevet 1. februar 2004 Del Skrevet 1. februar 2004 Har problemer med å få deklarert filrettighetene når jeg mounter ntfs-filsystem. Bruker Fedora Core 1 med 2.4.22-1.2115.nptl-kjerne. Uansett får jeg bare kjøre-rettigheter for kataloger, men ikke for filer. Trodde -o umask=0222 skulle gjelde for både filer og kataloger. mount /dev/hdb5 /mnt/win2 -t ntfs -o umask=0222,uid=brukernavn Lenke til kommentar
ola555 Skrevet 1. februar 2004 Del Skrevet 1. februar 2004 (endret) Er på tynn is her, men trodde ikke ntfs var støttet fullt ut i 2.4.* kerneler (bare read?). Så jeg vil tippe at det, med din kernel, bare vil være mulig a lese fra den disken (read-only). Selv bruker jeg 2.6.2-rc1 der jeg bare har kompilert støtte for lesing av ntfs disker ettersom jeg ikke har behov for skriving. Slik ser linjen min ut i fstab /dev/hd** /mnt/ntfs ntfs ro,user,exec,umask=0222 Går ut fra at dersom du vil ha full read/write til ntfs disken din så må du migrere til 2.6 kjerne. (ps. er kjapp med å redigere dersom dette skulle være feil) Endret 1. februar 2004 av ola555 Lenke til kommentar
arneolaf Skrevet 1. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2004 Vel, jeg takker og bukker for raskt svar, og det høres veldig sannsynlig ut at 2.4.* bare støtter read-only. Tenker jeg hopper på 2.6-karusellen ganske snart, så da ordner det seg nok Lenke til kommentar
FreeBSD Skrevet 1. februar 2004 Del Skrevet 1. februar 2004 Ja, støtter virkelig 2.6-serien sikker skriving til NTFS-partisjoner? Jeg trodde fremdeles den stod som "dangerous". Lenke til kommentar
ola555 Skrevet 1. februar 2004 Del Skrevet 1. februar 2004 Den står uten "experimental" så den er mest sansynlig stabil (nok). Lenke til kommentar
gspr Skrevet 2. februar 2004 Del Skrevet 2. februar 2004 NTFS-skriving i 2.6 er sikkert nok nå, men det er likevel svært begrenset (når det gjelder skriving til store filer, så vidt jeg vet). Lenke til kommentar
sim Skrevet 2. februar 2004 Del Skrevet 2. februar 2004 Leste noe om at filene måtte ha samme størrelse før og etter du hadde endret på dem. Dette gjør jo at hele greia er veldig begrenset Lenke til kommentar
huf Skrevet 2. februar 2004 Del Skrevet 2. februar 2004 Er 99% sikker på at jeg klarte å makke til skrivestøtte med min 2.4 kernel for en tid tilbake siden. Var selfølgelig begrenset dog. Tror jeg må hoppe på 2.6 bølgen jeg også. Er det mye makk å skifte fra 2.4 til 2.6? (kjører slack 9.1) Har ikke vært borti dette med kernel skifte før.. Lenke til kommentar
Svennings Skrevet 2. februar 2004 Del Skrevet 2. februar 2004 Har ikke testet det selv, men captive skal tydeligvis gi full skrivestøtte til ntfs-partisjoner. Noen som har erfaringer med det? Captive Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 3. februar 2004 Del Skrevet 3. februar 2004 Fedora core 2 kommer snart, den har 2.6 kernel Lenke til kommentar
FreeBSD Skrevet 3. februar 2004 Del Skrevet 3. februar 2004 Jepp, men det er en tidlig TEST. Mandrake har allerede en BETA ute med både KDE 3.2 og 2.6-kjernen. Fedora Core 2, ferdig-utgaven, er nok ikke her før i april. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå