salte aper Skrevet 1. februar 2004 Del Skrevet 1. februar 2004 (endret) jeg går i 10ende og har lyst å bli ambulansemann .men karaktere mine suger i 8og 9 hadde jeg ca 1,5i snitt og første året i 10ende har jeg 2,9i snitt. trenger jeg brae karakterer for å komme inn på ambulanse faget?? Er det noen ambulanse folk her som kan gi meg litt inf om ambulansefaget? EDIT:sf Endret 1. februar 2004 av salte aper Lenke til kommentar
sluffy Skrevet 1. februar 2004 Del Skrevet 1. februar 2004 uansett så lønner det seg å jobbe bedre på skolen. faktisk så er det sånn at de flester lærerne ser på innsatsen når de setter karakter. Så hvis du gidder å jobbe godt med skolen nå dette halve året så kan du faktisk gå ut av ungdomsskolen med gode karakterer. Det skal ikke så mye til Lenke til kommentar
dimiles Skrevet 1. februar 2004 Del Skrevet 1. februar 2004 Ja, du trenger bedre enn 2,5 i snitt for å komme inn. Jobb som ****** nå, og få 5,5 elns i snitt. Da kommer du nok fint inn. ))) Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 1. februar 2004 Del Skrevet 1. februar 2004 Eg gikk opp 1-2 karakterar i fleire fag siste halvår av 10.klasse og det tok overraskande lite. Berre følg med i timane og ta deg ein halvtime kvar kveld for å arbeide med lekser. Lenke til kommentar
Shotgun Skrevet 1. februar 2004 Del Skrevet 1. februar 2004 (endret) uansett så lønner det seg å jobbe bedre på skolen. faktisk så er det sånn at de flester lærerne ser på innsatsen når de setter karakter. Så hvis du gidder å jobbe godt med skolen nå dette halve året så kan du faktisk gå ut av ungdomsskolen med gode karakterer. Det skal ikke så mye til Enig med Sluffy når det gjelder dette med skolearbeide... Hvis du vil begynne å kjøre sykebil må du gå videre på skolen. Tror ikke det er så veldig vanskelig å komme inn. Først så må du gå på grunnkurs Helse og sosialfag. Deretter velger du ambulansefag. Men på den linjen er det vanskelig å komme inn. Her er det mange søkere. Problemet slik jeg ser det, er at man er for ung når man begynner på ambulanseutdanning. Etter to års skolegang er det to år i lære på en ambulansestasjon. Da er man med en sjåfør og en ledsager. På jobben har jeg hatt ansvar for en lærling i to år nå. I tillegg til denne utdanningen, så må du ha førerkort på bil over 3500 kg. Du må avlegge årlige prøver på "hjertestarter" og medikamentregning. (Regne ut doser på morfin og lignende medisiner) Og du må til legen for å sjekke syn, hørsel, blodtrykk osv. I utdanningen vil du gjennomgå medisinske prosedyrer, kjøreteknikk, redningsteknikk, psykologi osv. Som nevnt tidligere i innlegget, så er jeg redd for dette med alderen til de som begynner på ambulanseutdanning. Det finnes tenåringer som er "voksne", men du finner de som ikke er det også. Man bør ha litt livserfaring før man begynner. Dette er viktig fordi man ikke vet hva dagen bringer i den bransjen. En dag kan man kjøre gamle tanter mellom sykehjem og sykehus. I neste øyeblikk kan man hente på E6. Der er ikke synet like vakkert hver gang... Jeg er redd at mange unge menn (og kvinner) kan bli ødelagt av dette over noen år. Hvis jeg skal få gi deg noen gode råd: Vent med dette til du er ferdig med militæret. Der kan du søke på f.eks Hærens sanitet. Her kan du ta kurs til den store gullmedalje. Du kan få førerkort på stor bil osv. Flere på jobben har gått denne veien. Så kaster du deg på skolen, og blir som du sier "Ambulansemann". Da vil du få deg en jobb som er svært interessant, krevende og utfordrende. Ikke to dager er like. Ikke alle jobbene er like morsomme heller. Det kan gå fra det ene ytterpunket til det andre. Da er det greit å ha litt livserfaring. Men hvis du velger å gå rett fra ungdomsskolen, vil du finne ambulanseskole på Strømmen (Akershus) og i Våler i Solør. I tillegg jobbes det med en skole her i Østfold også. Den vil tidligst være i drift fra neste år. Hvis du trenger mere opplysninger, så må du bare kontakte meg. Jeg hjelper gjerne til. http://www.ambulanseostfold.com/ Endret 1. februar 2004 av Shotgun Lenke til kommentar
salte aper Skrevet 1. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2004 tusen takk shotgun har lært mye av deg Lenke til kommentar
Shotgun Skrevet 1. februar 2004 Del Skrevet 1. februar 2004 Bare hyggelig. Ta en titt på hjemmesiden våres. Står mye rart der. Du kan også gå inn på www.ambulanse.no og www.uf-norge.org Der er det en del å lese, hvis du har lyst til dette. Lykke til Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 2. februar 2004 Del Skrevet 2. februar 2004 Hva går dette "faget" ut på egentlig? Hvor rask man er til å kjøre med ambulanse? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå