Gå til innhold

godt kombi over og under vannskamera?

Anbefalte innlegg

jeg lurer på om det finnes et kamera som egner seg godt både under og over vann. Skal nemlig dykke å ta bilder, men også ta vanlige bilder med det, finnes det en god kombiløsning? pris kan ligge på rundt 5 tusen. Ikke lavere enn 4 megapixler. Endret av GOA
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

åssen er det med undervannkamera da, er det mulig å kjøpe hylse til kameraene så de ikke blir våte, må hele kameraet være spesielt for dykking eller er det deler man kjøper ved siden av for å sikre diverse utette områder?? jeg skjønner liksom ikke helt greia her, det er ikke best forklart på de sidene jeg har vært innom heller.

finnes det noen linker til sider hvor det blir forklart å satt mere fokus på det med undervannkameraer?

Lenke til kommentar
Jeg er i samme situasjon som deg (bortsett fra et litt mindre budsjett). Har merket meg at mange anbefaler Olympus c5050z i denne prisklassen og til dette bruket. Olympus lager rimelige uv-hus til dette kameraet.

Tror C5060 egner seg bedre, siden den har mer vidvinkel. I tillegg bør du ha ekstra vidvinkellinse, undervannshus (koster 1700-2000) og helst en ekstra lyskilde dersom du skal dykke lenger ned enn snorkeldybden..

Endret av anderfo
Lenke til kommentar
åssen er det med undervannkamera da, er det mulig å kjøpe hylse til kameraene så de ikke blir våte, må hele kameraet være spesielt for dykking eller er det deler man kjøper ved siden av for å sikre diverse utette områder?? jeg skjønner liksom ikke helt greia her, det er ikke best forklart på de sidene jeg har vært innom heller.

finnes det noen linker til sider hvor det blir forklart å satt mere fokus på det med undervannkameraer?

Du kjøper et "undervannshus" som du har kamera i når du skal bruke det under vann.

Her er det bra utvalg i slike, og for f.eks. C5060 finnes det undervannshus her

Lenke til kommentar
takk for svar folkens :thumbup:
da ble jeg tent på dette:
[url="http://www.xd.no/asp/info.asp?link=r_4&p=11760&l=3&vnr=N1285092&g0=131&g1=300&g2=312&likepattern="]kamera[/url]
+
[url="http://www.xd.no/asp/info.asp?p=27064&vnr=N1308992"]undervannshus[/url]
tror dere ikke det kan bli bra da? Endret av GOA
Lenke til kommentar
takk for svar folkens :thumbup:

da ble jeg tent på dette:

kamera

+

undervannshus

tror dere ikke det kan bli bra da?

Kameralinken din funket ikke her, men siden kamerahuset var for C740/750 antar jeg det var C750 du mente?

C750 er et flott kamera, men for å si det sånn; hvis du skal bruke kameraet under vann har du mye mer bruk for vidvinkel enn zoom. Altså vil antakelig det lyssterke C5060 egne seg bedre enn zoomkameraet C750.

Men hvis du også ønsker zoom og skal bruke kameraet mest over vann, er nok C750 et bra valg.

Lenke til kommentar

i see anderfo.

jeg kommer nok til å bruke kameraet mest over vann ja.

når jeg skal bruke det under vann, blir det at jeg knipser bilder av små fisker og maneiter, som kan være til inspirasjon til å modelere skumle 3d skapninger :devil:

så det å zoome vil da komme til nytte.

men jeg skal tenke over det du har skrevet, nå er jeg i alle fall litt klokere en før

taxkarruha :cool:....alle sammen

Endret av GOA
Lenke til kommentar

Få deg en god blitz til bruk under vann. Veldig viktig. Det er dårlig lys der nede.

Innebygd blitz fungerer dårlig under vann.

Du kan/vil også få problemer med hvitbalansen under vann.

Det er nok ingen Auto-instillinger som er tilpasset undervannsfoto.

Kanskje fotografere i RAW-format fo å kunne fikse det meste etterpå?

Lykke til.

Lenke til kommentar

yes, en god blitz skal bli:) hehe

så leser jeg manualen som bare det, så skal nok jeg få til noe.

blir jo dyrt det her da, huff..........men dæven så fett det blir :dribble:

thanx :thumbs:

kommer nok til å fikse mye på bildene etterpå også ja....redigere i photoshop

når du sier hvitbalansen under vann, mener du da at hvite felter som for eksempel skinn i blanke småsill kommer til å gli utover som streker? eller er jeg på jordet:)

Lenke til kommentar

Kjøpe meg Canon IXUS 400, ca 4000,-

Undervannshus ca 1250,-

Twinmos 256 MB Minnebrikke ca 600,-

Sparer 500 på undervanns hus pluss ganske mye på minnekort. xD Picture Card er ca dobbelt så dyrt som Compact Flash.

Men vet ikke om dette gir like bra bilder.

Lenke til kommentar

Skal du ha en fotoutrustning som skal ha håp om å duge noen meter under overflaten blir det litt dyrt. Du kan selvfølgelig spare en del ved å kjøpe fra utlandet.

Med hvitbalansen menes hvordan lysets temperatur måles av kameraet.

Du har sikkert sett at det på kameraer er forskjellig innstilling på Sol, skygge, innendørs glødelampe, innendørs lysrør etc. De forskjellige lyskilder gir forskjellig temperatur på lyset. (Måles i Kelvin-grader.)

Når denne lystemperaturen ikke måles korrekt vil du få underlige fargestikk i bildene. F.eks blir ofte bilder tatt innendørs gule. Bilder av snø kan bli blå osv.

Under vann vil målingen av lysets temperatur bli gal, og kameraet forstår egentlig ikke hva slags lys det befinner seg i.

"Hvite streker " på fiskene fikser du med en god blitz og kort lukkertid.

Årsaken til at man trenger en god blitz er at det er utrolig masse små partikler i vannet som reflekterer lyset tilbake i linsa. Man må ha en god vinkel mellom blitzlyset og linsa slik at lyset ikke reflekteres rett inn i linsa igjen.

hvis lyset fra blitzen og linsa peker samme vei vil refleksjon fra partiklene ødelegge hele bildet. Hvis du ser på bilder av undervannsfotografer ser du at alle har lange, ofte 2, blitsarmer.

På Olympus sine undervannshus ser du at det er montert en plate foran den innebygde blitsen for å unngå en del av refleksjonene. Den demper blitzlyset, men er fin til å trigge en slaveblitz.

Det blir på en måte som "røde øyne problemet" når blitz og linse ikke har stor nok avstand. Partikler i vannet forsterker problemet.

Det vil også ha litt med vannkvaliteten å gjøre, men det er sjelden med tropiske forhold og 30 meter sikt i Norge. (I allefall der jeg har dykket)

Lenke til kommentar
yes, en god blitz skal bli:) hehe

så leser jeg manualen som bare det, så skal nok jeg få til noe.

blir jo dyrt det her da, huff..........men dæven så fett det blir

Hvilken undervannsblitz ("strobe") du bør bruke til C750 er jeg usikker på. Men du bør ihvertfall ha en vidvinkellinse, f.eks. WCON07. Da bør du først sjekke at det er plass til denne linsen i undervannshuset du kjøper, jeg vet ikke hvordan det er.

Endret av anderfo
Lenke til kommentar
Du får ikke vidvinkel inn i huset.

Men du kan få en til å sette utenpå.

(Nå begynner det virkelig å bli dyrt.)

http://www.camerasunderwater.co.uk/d_still...mpus/pt018.html

Jeg ser at gjengene er 67mm, så du kan kanskje kjøpe en 67mm vidvinkeladapter et annet sted, ikke nødvendigvis en av de som er foreslått på den sida...men det er mulig de bør utformes på en spesiell måte for å egne seg under vann?

Du kan også vurdere et 67mm FL-B eller FL-D-filter for å unngå at alle bildene blir blågrå. Se nederst på denne siden. Men det kan du jo vente med til du har skaffet alt det andre du trenger :)

Endret av anderfo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...