Gå til innhold

Overgang fra GF4 til RADEON 9800pro

Clint

Anbefalte innlegg

Hei!

Har lest mange fortvilte innlegg fra folk som har problemer med sine 9800pro kort. Spesielt nå som Powercolorkortene flyter ut fra Komplett(ukens tilbud).

Jeg har kjørt ASUS GF4 TI4600 i to år nå, og har aldri hatt problemer med det, men nå henger det ikke helt med i dagens spill. (f.eks Halo, KOTOR osv)

Tenkte kanskje jeg også skulle kjøpe meg et Powercolor 9800 pro kort, men lurer på om noen kan fortelle meg hvordan man får dette til å funke uten problemer..Er det noen som har hatt umiddelbar suksess som kan dele av sine erfaringer?

Er det virkelig SÅ vanskelig å få dette til å funke?

Er det spesielle triks man må gjøre?

Eller er det bare å reinstallere XP, kjøre Catalyst 4.1 og begynne spillefesten?

Har forresten XP2500+, 1024MB RAM, ABIT NF7-S v2.0 dersom det skulle ha betydning for eventuelle svar....

Endret av Clint
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja jeg hadde et GeForce 4 Ti 4200 kort før jeg byttet til Hercules 9800 pro kortet. Merket stor forsjell her ja. Kjørtet Halo før på 800x600 og kjører det nå på 1280x1024 det samme med Star Wars KOTOR og da kødder jeg ikke. Formaterte harddisken instalerte XP på nytt og la inn Cat 3.10 fra www.ati.com

Anbefaler deg å bruke 3.10 og ikke 4.1 pga at da legger KOTOr ihvertafll hos meg enkelteganger. Hadde litt problemer med kortet men fikk tak i en kabinettvifte som ordnet problemet med varmen i kabbinetet. Har du en strømmforyning på 300Watt eler mer er det bra fordi disse Radeon 9800 Pro kortene ber om det!!! :thumbup: Elers funker alt fint hos meg hitill. Og ikke Klokk kortet ditt hva er vitsen for nå ihvertfall!!! :thumbs:

Lenke til kommentar

Godt å høre at det ikke er verre. Blir skeptisk når folk sier at spill "lagger" mer enn med ti 4200 kort. Hva er liksom vitsen da...

Har forresten Zalman 300W PSU(A-APF). Men den leverer 16V på 12V-railen, så det skulle funke fint....

Rart at man må benytte "gamle" Catalyst-drivere. 3.10 sier du, er ikke den fryktelig gammel da?

Lenke til kommentar

Helt unødvendig å reinstalere XP eller formatere når man skifter skjermkort fra Nvidia til Ati eller omvendt! Avinstalerer man driverne riktig, får man ikke problemer. Har skiftet skjermkort selv maaaange ganger på forskjellige Pc-er, og har aldri hatt noen problemer. Det eneste er at man må konfigurere på nytt i noen spill slik at spillene "skjønner" hvilket kort som brukes.Det er ikke XP som kan få problemer , men spillene.

Lenke til kommentar

Dere som har fått "alt" til da...Hva mener dere er grunnen til at folk får massive problemer med Radeonkort?

Er det uheldige kombinasjoner av HW? Eller er det rett og slett brukerfeil?

Det kan da ikke være så mange som hadde hatt problemer hvis det var så enkelt?

Lenke til kommentar

Kjenner følelsen! Blir så sinnsykt usikker når man leser om folk som sliter med forskjellige ting (skjermkort/skjem/hovedkort/cpu..osv osv). Ofte ender det med at jeg sitter klistra til skjermen i flere dager der jeg leser om folk som har hatt problemet med det jeg skal kjøpe.

Men så kommer dagen man får utstyret og 99% av gangene fungere alt helt perfekt :)

Kan ikke uttale meg i akkurat dette tilfellet (gf4 til radeon) men i alle andre tilfeller der jeg har kjøpt meg noe nytt så har det _alltid_ funket.

Hva vil jeg fram til? Ikke bry deg så veldig mye om alle problemene. Er veldig ofte bruker feil.

PS: Tar vel 40 minutter ekstra men en format og en reinstal av XP så hvorfor ikke liksom? Liker og starte "fresht" når jeg får nytt stuff :thumbup::w00t:

Mvh

Jørgen

Lenke til kommentar

Jeg er stort sett enig med deg, Jørgen. Stort sett så går det bra. Men jeg husker jeg gikk på en liten "smell" for et par år siden...Da kjøpte jeg et Point Of View GF4 TI 4200, selvom en rekke personer rapporterte om rævva 2D kvalitet.

Pytt, pytt tenkte jeg. De er sikkert bare veldig kravstore... Skal si det var en misfornøyd kar som satt hjemme i godstolen etter å ha satt inn det nye kortet i maskinen. Jeg kunne knapt nok lese 12 pkt skrift på internett(jeg har ikke synskorreksjon)!!

Sendte hele greia inn på angrefristen!

Andre synspunkter?

Lenke til kommentar

Synes det er relativt mange som sliter ja...Bluescreens og "heng". Nye spill som ikke flyter godt. Nå har jeg hatt 5 Nvidiakort, og jeg må si at jeg er imponert over hvor lite problemer jeg har hatt. Plug and play er en fin ting!

Men jeg har lyst på Radeon. Jeg ble forelsket da jeg så Call Of Duty med oppløsning på 1600*1200(med full AA og AF). Det var noe annet enn 1024*768 som jeg kjører det i...

Kunne jo kjøpt en GF FX5900 eller 5950, men det blir for dyrt synes jeg...

Lenke til kommentar

Godt å høre noen som bare er fornøyde også da!

Jeg mener selv at jeg er relativt PC kyndig, så det er ikke det rent tekniske, verken HW- eller SW messige jeg "frykter". Tenker jeg skal ta en nyinstallasjon av XP, så løser nok(eller forebygger) det mange problemer.

Grunnen til mitt innlegg er at jeg ble litt skremt da jeg søkte på "powercolor" i forumet. Som en annen bruker skrev i et innlegg, så kommer nok det av at det sirkulerer veldig mange PC kort i markedet nå. Ergo: jo flere brukere, jo større frekvens av "probleminnlegg" på forumet.

Jeg håper bare at jeg ikke må til med "fintuning" hver gang jeg skal installere og spille et nytt spill, men at alt går glatt! Av med "fastwrite", inn i BIOS, klikke på ditt, stille på datt, reboote, flashe VPU, prøve på nytt...

Er Radeon 9800pro-hverdagen slik, eller går det stort sett greit?

Lenke til kommentar

Så er de fleste gærne på å klokke kortene sine. Hva er vitsen når du betaler så mye for et grafikkort og deretter klokke det????? :thumbdown: Radeon 9800 pro kortene holder en stund. Foresten så kan det hende at de som får problemer ofte ikke vet hva de driver med og rett og slett pirker i systemet slik at nytt hardware ikke funker sikkelig!!!!! :thumbdown:

Lenke til kommentar

:wow: Merker man ikke så mye fremgang!? Det var litt skuffende.. Kanskje jeg får vente litt til da. Ordren fra Komplett har enda status "åpen"...

Ellers takker jeg for mange gode innspill!

Dersom kortet kommer, har jeg allerede en Zalman ZM80 kjøleribbe(samt en 12db papst) liggende ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...