lilfire Skrevet 1. februar 2004 Del Skrevet 1. februar 2004 ja.. jeg hadde planer om og vannavkjle psu min som han her. så jeg lodda av transistorene og lodda på ledninger og alt..skjekka lodding, fant ingen feil. SÅ... testa jeg og fy ****** jeg skvatt når hele romet lyste opp..jeg dro ut ledninga med en gang... ser på kjøleribba som lå på gulvet, var ****** meg brent langt ned i gulvet, men det var bare en transistor som tok kvelde, de andre er like fine. hva kan detta, jeg må ha gjort no merklig.. og holder det og få tak i en ny (samme type) og bytte den el tror dere hle psu har tatt kvelden...? takk for alle svar.. lilfire. Lenke til kommentar
koff1 Skrevet 1. februar 2004 Del Skrevet 1. februar 2004 Hei! Isolerte du transistorne elektrisk fra kjøleribba. Lenke til kommentar
lilfire Skrevet 1. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2004 ja da..gjorde det vettu. Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 1. februar 2004 Del Skrevet 1. februar 2004 kanskje du overopphetet transistoren, og den ikke tålte det eller noe da? Lenke til kommentar
rlz Skrevet 1. februar 2004 Del Skrevet 1. februar 2004 Kjipe greier du har vel ikkje bilete då? Lenke til kommentar
Axentrix Skrevet 1. februar 2004 Del Skrevet 1. februar 2004 kan du ha loddet den feil vei? altså så emitter og kollektor er byttet om? Dette vil påvirke VELDIG mye (prøvd selv, på skolen)... Sier pang med en gang.. Kan du ha hatt kontakt mellom noen av beinene på den? Hvis disse kommer innpå hverandre blir det jo kortsluttning (dette visste du vel sikkert, men bare for å få det klart...) Lenke til kommentar
jonhs Skrevet 2. februar 2004 Del Skrevet 2. februar 2004 Har en tendens til å sprenge hvis du ikke er forsiktig Sprengte selv PSU til serveren... (www.j-hs.com) Bare det at da hadde han som serveren står hos skifta fra 230v til 115v Lenke til kommentar
lilfire Skrevet 2. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2004 beina var ikke inntil hverandre så kortslutning var det ikke og er 99,9% sikker på at jeg kobla riktig(kollektor og emiter) men ble litt i tvil når det sa pang. men tror dere det kan være liv i resten av psu (at det holder og bytte transistor)? Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 2. februar 2004 Del Skrevet 2. februar 2004 De kan hende at det har røket en sikring i samme slengen, som du bør sjekke. Lenke til kommentar
lilfire Skrevet 2. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2004 okey...skla det..men hvor kan jeg finne ut hvordan trasistor som satt der det er helt nedbrent og umulig og lese av... Lenke til kommentar
_Mayhem_ Skrevet 21. februar 2004 Del Skrevet 21. februar 2004 Veit dette er en gammel post, men tenkte bare jeg skulle si ifra om en ting, som flere kan ta lærdom eller ha bruk for: Transistorer tåler enormt lite. Bare det at man berører dem kan være nok til at de går til hel*ete. Typisk for de fleste komponenter i elektronikk. De tåler ekstremt lite. Det er faktisk nok at du er litt statisk og ferdig er den. Tenkte bare jeg skulle nevne dette... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå