Gå til innhold

transitoren sa bang

Anbefalte innlegg

ja.. jeg hadde planer om og vannavkjle psu min som han her. så jeg lodda av transistorene og lodda på ledninger og alt..skjekka lodding, fant ingen feil.

SÅ...

testa jeg og fy ****** jeg skvatt når hele romet lyste opp..jeg dro ut ledninga med en gang... ser på kjøleribba som lå på gulvet, var ****** meg brent langt ned i gulvet, men det var bare en transistor som tok kvelde, de andre er like fine. hva kan detta, jeg må ha gjort no merklig.. og holder det og få tak i en ny (samme type) og bytte den el tror dere hle psu har tatt kvelden...?

takk for alle svar..

lilfire.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kan du ha loddet den feil vei? altså så emitter og kollektor er byttet om? Dette vil påvirke VELDIG mye (prøvd selv, på skolen)...

Sier pang med en gang..

Kan du ha hatt kontakt mellom noen av beinene på den? Hvis disse kommer innpå hverandre blir det jo kortsluttning (dette visste du vel sikkert, men bare for å få det klart...)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Veit dette er en gammel post, men tenkte bare jeg skulle si ifra om en ting, som flere kan ta lærdom eller ha bruk for:

Transistorer tåler enormt lite. Bare det at man berører dem kan være nok til at de går til hel*ete. Typisk for de fleste komponenter i elektronikk. De tåler ekstremt lite. Det er faktisk nok at du er litt statisk og ferdig er den.

Tenkte bare jeg skulle nevne dette...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...