Gå til innhold

Bærbar valg

Kirukk

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg lurer på et par ting.

Kan bærbar maskin brukes til musikk-produksjon?

Jeg SKAL koble til mixer og andre utstyr, + bruke Emagic Logic software på maskinen.

Lar dette seg gjøre på bærbar?? eventuelt hvilke?

Logic programmet trenger jo eget "kort/nøkkel" som man stapper opp i maskinen for å fungerer..Hvordan er det med bærbar??

Tåler en bærbar til musikk-produksjon..mhp Lyd og all ram bruken den trenger???

Håper noen kan gi noe forslag...

Takker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En god bærbar er absolutt brukbar til lydjobbing, så lenge du har nok RAM (akkurat som på en stasjonær). Antar dog at du vil kjøpe/bruke et EKSTERNT lydkort da, for de interne i bærbare vil nok ikke gjøre susen.

Logic programmet trenger jo eget "kort/nøkkel" som man stapper opp i maskinen for å fungerer..Hvordan er det med bærbar??

Er usikker på hva du mener med "kort/nøkkel" , hvis du mener et PCI lydkort, så vil IKKE dette passe in i en bærbar.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
HVilken laptop egner seg eventuelt?? Helst en som støtter eksterne lydkort og etc...

Kan man kjøpe eksterne RAM?? Elr jeg kan ikke ha sett bærbar med mere enn 512 mb ram...

Eksterne lydkort får du som usb så det går greit på de fleste vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Jeg ville funnet en bærbar som er så stillegående som mulig, og helst benytter seg av et intel brikkesett. Grunnen til det er at intel brikkesett er kjent for å oppføre seg bra til lydting. Også USB kontrollerene til Intel er av svært god kvalitet. Av eksterne lydkort finnes det i dag både USB, firewire og via PCMCIA.

Hvis du skal jobbe med mange spor samtidig er det også lurt med en stor og rask harddisk. Både 5400 og 7200 RPM harddisker bør gjøre jobben bra. Det er også mulig å koble til en ekstern harddisk enten via USB eller firewire. Det anbefales å benytte seg av et annet grensesnitt til den eksterne harddisken enn det eksterne lydkortet.

Bærbare med skjermkort som deler ram med resten av systemet er også en uting. Og LCD skjermen bør ha en oppløsning på SXGA eller høyere for at du kan bruke alle musikkprogrammer som er i dag. SXGA er 1400X1050.

Alle disse tingene tatt i betraktning vil en Intel Centrino maskin være et godt valg. Selv om de ikke har så mange MHz gir dem mye ytelse per MHz. Jeg vet ikke hvilken størrelse på maskinen du er ute etter, men disse maskinene er fine:

Aopen/Tundra 1557

Dell Inspiron 8600, Latitude D800 eller D600

Zepto Z-Note 4100

Alle maskinene kan konfigureres utifra akkuratt hvordan du vil ha dem, og støtter opptil 2 GB med ram. Du skal derimot punge ut mye for å kjøpe 1 GB SO-DIMM brikker. Men 2 brikker på 512 MB er ikke så ille dyrt nå. Hvis du kjøper fra Dell bør du ikke kjøpe med masse ram der, men heller kjøpe det via en nettbutikk, du vil da kunne spare endel penger, og rammen fungerer like godt.

Når det gjelder lydkort så har vi testet noen forskjellige alternativer her:

http://www.barbara.no/art.php?artikkelid=814

http://www.barbara.no/art.php?artikkelid=813

Vi skal også prøve å komme med flere slike tester utover våren, men det tar tid å teste, og det er ikke alltid så lett å få tak i testutstyr.

Lenke til kommentar

Takker for svar bludern og alle andre...

Ser at psdata har en Tundra 1557X Centrino - Intel P4-M 1.7GHz/1024MB/80GB/DVD Brenner/15" SXGA+..

kan man ikke tilpasse disse modellene etter behov?? Finner heller ikke noe test på tundra maskiner...?

Hva med Zepto 3310??

Elr IBM??

Jeg har sett på disse... Noen anbeafling???

Men når jeg kobler til mixer, høytalere, mikrofoner etc etc..... Hvordan vil maskinen ragere....?? Selv om mixeren gjør hovd arbeidet er den koblet til maskinen og det er maskinen som sitter med all belastning...

Har noen erfaring med emaig logic??

Takker.

Lenke til kommentar
Takker for svar bludern og alle andre...

Ser at psdata har en Tundra 1557X Centrino - Intel P4-M 1.7GHz/1024MB/80GB/DVD Brenner/15" SXGA+..

kan man ikke tilpasse disse modellene etter behov?? Finner heller ikke noe test på tundra maskiner...?

Hva med Zepto 3310??

Elr IBM??

Jeg har sett på disse... Noen anbeafling???

Men når jeg kobler til mixer, høytalere, mikrofoner etc etc..... Hvordan vil maskinen ragere....?? Selv om mixeren gjør hovd arbeidet er den koblet til maskinen og det er maskinen som sitter med all belastning...

Har noen erfaring med emaig logic??

Takker.

dinside har testet tundra 1557, og vi kommer med en test av denne iløpet av et par tre uker. Du kan blant annet ringe psdata for egen konfigurasjon, eller du kan bestille alt i deler ved å kjøpe en aopen barebook 1557. Du kan da velge hvilken prosessor, minne, harddisk og trådløst kort som du selv vil.

Z-Note 3310 er en meget stor og tung maskin, som også har noen merkelige løsninger. Test av den gamle utgaven finner du her:

http://www.barbara.no/art.php?artikkelid=4069

IBM sine maskiner holder jevnt over svært god kvalitet, men koster til gjengjeld ganske mye. T40/41 serien inneholder alt du trenger av funksjoner til en forholdsvis behagelig vekt. Hvis du har et budsjett som tilsier at du kan kjøpe en slik maskin så gjør det :)

Når det gjelder proffe lydkort så inneholder flere mic-preamper, og balanserte linje innganger/utganger. Noen inneholder også en bunke med disse inn og utgangene som gjør det ganske greit å ta opp fra flere lydkilder samtidig på forskjellige spor. I vanlig 16 bit lydopptak kan du med harddisker for bærbare ta opp svært mange spor. Dette blir selvsagt mer begrenset i 24 bit, men du klarer likevel ganske mange spor. De raskeste harddiskene for bærbare klarer å skrive i gjennomsnitt på mellom 15 og 20 MB i sekundet.

Lenke til kommentar

En kamerat av meg (som har relativt grei peiling på lyd og sånt) har nettopp skaffet seg en bærbar til studiobruk. Og for han var det bare en ting som var bra nok: Mac Powerbook med ProTools. (Og nope, han er ikke "Mac-frelst", han har faktisk aldri hatt en Mac før). Har også hørt andre som anbefaler dette sterkt.

Endret av Flex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...