Gå til innhold

Kjøling av XP1800+

Knutinsen

Anbefalte innlegg

Jeg fikk de siste delene til min nye PC i går.

Asus A7V266-EX med AMD XP1800+ og en EKL PAPST CPU-kjøler godkjent opptil XP1900+. Dette ble bygd inn i et Chieftec Dragon DX01B-D.

Vel, alt fungerte igrunn bra, bortsett fra at temperaturen ble j****g høy. Med sidedekselet av, fikk jeg en idle temp på prosessoren på 54 grader, og etter en runde med RTCW hadde den steget til 60 grader. Med dekselet på steg idle tempen til 64 grader.

Første tanke var å få tak i kabinettvifter, siden jeg ikke har satt inn noen ennå. Men så lurer jeg litt på monteringen av kjøleren på CPU-en. Jeg fulgte AMD's veiledning nøye, og jeg er sikker på at ribba sitter på riktig, men det var en ting som var litt rart. Under kjøleribba var det en svart firkant. (Jeg går ut ifra at det er dette som kalles termal pad) I veiledningen til AMD sto det at ribba måtte settes på umiddelbart etter at beskyttelsestapen var fjernet. Men det var ingen beskyttelsestape der, så jeg bare smurte på litt goop på hele firkanten og satte den på.

Burde jeg ha slipt vekk hele termal pad-en før jeg hadde på goop? Eller har jeg gjort noe annet feil?

Jeg synes i tilfelle det er dårlig hvis man får slike problemer når man holder seg til komponenter som er godkjent av AMD. Hvis jeg må kjøpe en mye dyrere kjøler og en drøss med kabinettvifter, så ryker jo hele argumentet med at det er billigere med AMD enn med Intel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Les denne guiden!

http://www.overklokking.no/guides/goopguide/index.html

Tipset blir da å fjerne termal paden og annen dritt fra ribba med isopropanol. (evt. kan du bruke whitesprit e.l., men da MÅ du rense grundig med isopropanol etterpå - whitesprit legger nemlig igjen ei fetthinne++)

Påfør arctic silver (eller en annen god goop) i et tynt lag, monter kjøleren og håp på det beste:)

Lenke til kommentar

Jeg vet forresten ikke om white sprit er det beste å bruke. Det er mange forskjellige meninger om det her på forumet. Hadde vært fint om noen oppklarte den saken...

Skikkelig isopropanol er i hvert fall safe. Problemet er at man må gnikke på kjøleribba i en halvtime for å fjerne gammel termal pad... (husk riper på ribba er ikke noen vits...)

Lenke til kommentar

Er ikke 100% sikker, men mener det har å gjøre med at white sprit legger igjen et lite lag av seg selv om du ikke er veldig påpasselig. Enten er jeg helt på jordet her, ellers så har jeg tilnærmet drept diskusjonen :smile:

Ely

[ Denne Melding var redigert av: elysium på 2002-03-14 20:12 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...