Gå til innhold

Celebris GL 6200 - BIOS

forbjok

Anbefalte innlegg

Har nylig fått tak i en Digital Celebris GL 6200 (med Pentium Pro 200mhz).

Den har av en eller annen grunn store problemer med å boote fra CD... den klarer å boote fra en Win98 cd (i hvertfall etter at jeg installerte win98 ved å boote fra diskett), men den takler tilsynelatende ingen andre bootable cd'er. Win2k3 server cd'en bare får systemet til å låse seg, og Slackware 9.1 ignorerer den helt.

I tillegg er det i BIOS setup umulig å få aktivert USB kontrolleren :roll: (ja, det er 2 usb porter bak), det er en setting der men den står på Disabled og er 100% låst. Det er ikke mulig å skifte på den, eller en gang velge den i menyen.

Hovedkortet støtter heller ikke mer enn 8gb disk (og det står en 10gb i den) så derfor tenkte jeg naturligvis å prøve å oppgradere BIOS (den som er nå: PhoenixBIOS 4.05 - Celebris GL 6200 v1.04), noe som i og for seg skulle være enkelt nok..

Jeg søkte i google, men klarte ikke å finne noe som helst tegn på en offisiell hjemmeside eller noe. Etter hva jeg kunne finne ut er "Digital" = "Digital Equipment Corporation", som tilsynelatende nå er en del av Compaq/HP, men jeg kunne heller ikke finne noe på deres sider. :(

Er det noen som har eller vet hvor jeg kan finne en oppdatert BIOS rom til denne maskinen, og/eller hvordan det er mulig å få aktivert USB kontrolleren?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gamle bioser til Celebris GL hadde USB disablet. Oppdater bios'en så skal du se at USB'en funker. Gjorde dette på en gammel pc for 2-3 år siden.

Boot problemer får du kanskje også fikset med BIOS upgraden, hvem vet.

BIOS finner du med å google litt ja. Og DEC (digital equipment corp) ble en del av Compaq som igjen ble en del av HP. Du får google litt evt. se hos Compaq/hp.

Grunnen til at Win 9x er bootbar men ikke win2k3 (slackware er jeg mer usikker på) er vel at win 9x kjører i floppy emulation mode, mens win 2k3 (og muligens slackware) kjører i no emulation mode. Og bios'en ikke 100% liker non floppy emulation mode. Så prøv med ny bios du

edit: typos

Endret av johneinar
Lenke til kommentar

Lastet ned "System BIOS v1.09" flasheren, og flasheprosessen så ut til å ha gått fint, men når jeg restarter/slår på maskinen får jeg bare helt svart skjerm, uten noe tegn til liv. Prøvde å skifte på den BOOT BLOCK jumperen som stod nevnt i txt fila, og til og med ta ut og inn i gjen biosbatteriet, men maskinen forble "død"... :cry:

Finnes det noen måte å få den til å virke, eller om ingen annen utvei, få tilbake den gamle bios'en?

Holder på å få installert win98 på en (annen) gammel maskin nå, slik at jeg kan teste "Crisis" diskene på compaq siden, men vet ikke om det er sånne tilfeller de er beregnet på...

Lenke til kommentar

Høres ut som bios'en er leif-programmert eller ikke var så veldig keen på å bli skrevet til. Regner med du sjekket opp dette GL 6200 vs GL 6200 DP.

Uansett om bios-chip'en er fysisk død eller bare leif-programmert så må du herje litt for at det skal funke igjen.

Har du en lik pc kan du bruke den og hotswap'e bios-chip'er mellom de. Hvis ikke må du vel få tilsendt ny chip. Har aldri hatt dette problemet selv på hovedkort, så jeg er ikke til stor hjelp. Sorry mate. :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...