Gå til innhold

Eskternt "Hardiskhus"

Anbefalte innlegg

Dersom du bare skal skrive til disken for å legge den bort burde et hd-kabinett uten vifte holde. Sata finnes ikke nei (jeg har ikke sett etter, så ta det med en klype salt), men det er mulig å kjøpe overgang, som man sikkert kan ha inni kassa. Det er jo uansett ikke snakk om å ha den stående der hele tiden. Sata kommer nok, for det finnes jo en del sata host-kort med ekstern utgang. Mulig du ikke trenger boks for det i det hele tatt, bare lang kabel :p

IDE er nok mest aktuelt som backupmedium en stund enda, da det er biligst.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dersom du bare skal skrive til disken for å legge den bort burde et hd-kabinett uten vifte holde. Sata finnes ikke nei (jeg har ikke sett etter, så ta det med en klype salt), men det er mulig å kjøpe overgang, som man sikkert kan ha inni kassa. Det er jo uansett ikke snakk om å ha den stående der hele tiden. Sata kommer nok, for det finnes jo en del sata host-kort med ekstern utgang. Mulig du ikke trenger boks for det i det hele tatt, bare lang kabel :p

IDE er nok mest aktuelt som backupmedium en stund enda, da det er biligst.

Hmm, det jeg funderer på nå er, fram til jeg får ny maskin, så trenger jeg altså ett firewirekort/usb2.0 og ide-kontoller, finnes det noe slaggs kombinasjonskort, som har både ide-kontroller og en av de nevnte, som er billig? Lette litt rundt, men fant ikke noe, men tenkte kanskje noen av dere visste noe om ett.

AtW

Lenke til kommentar

heisan!

hvis jeg har forstått deg riktig så vil du ha et kabinett som har plass til bare 1-èn harddisk og bytte fortløpende disker etterhvert som de blir fulle.

dette høres jo vanvittig tungvint ut med tanke på at du sikkert en gang vil høre på den musikken som ligger på en av diskene i "skapet" og da må koble av/på hele tiden.

hvorfor ikke heller få tak i en gammel pc og stette diskene i den og koble den i nettverk med din nåværende pc. kan jo evt. utvide med 1 eller flere ide-kort.

kan jo med litt triksing få en del disker inn i selv små kabinetter.

nå har jeg bare skumlest de siste postene så jeg håper ingen har sagt dette før meg

Lenke til kommentar
heisan!

hvis jeg har forstått deg riktig så vil du ha et kabinett som har plass til bare 1-èn harddisk og bytte fortløpende disker etterhvert som de blir fulle.

dette høres jo vanvittig tungvint ut med tanke på at du sikkert en gang vil høre på den musikken som ligger på en av diskene i "skapet" og da må koble av/på hele tiden.

hvorfor ikke heller få tak i en gammel pc og stette diskene i den og koble den i nettverk med din nåværende pc. kan jo evt. utvide med 1 eller flere ide-kort.

kan jo med litt triksing få en del disker inn i selv små kabinetter.

nå har jeg bare skumlest de siste postene så jeg håper ingen har sagt dette før meg

Dette er til backup-formål, dermed trenger jeg ikke å akksesre harddiskene særlig ofte (forhåpentligvis aldri), filserver er en bra ide, og jeg har tenkt på det selv, med min nåværende pc, når jeg kjøper ny. Men blir ikke noe enklere slik det er nå.

Ett siste spørsmål til alle, noen som har noe peiling på hvor lenge jeg kan regne med at en HD MINST varer, om den står i skapet? (regner med informasjonen forsvinner etterhvert siden det er magnetisk lagring). 5 år? 10 år? 50 år?

AtW

Lenke til kommentar

Eh.. Skal du ha noen form for system på mange cd`er, så kan jeg anbefale "Where Is It", som er et katalogprogram. Du scanner ganske enkelt hver DVD/CD plate (evt også HD`er) inn på ei liste. Bruker dette selv og er veldig fornøyd. Programmet har søkefunksjon, så hvis det er noe du lurer på om du har tatt backup av, så søker du bare etter det. Veldig for oss som har 300+ cd`er med dill på... :)

http://www.whereisit-soft.com/

Heisann, takk for tipset, skal sjekke ut det programmet nå i helga.

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...