ATWindsor Skrevet 1. februar 2004 Del Skrevet 1. februar 2004 Jeg trenger en backup-løsning til mine utallige mp3er, har funnet ut at billige hardisker antakelig er det beste, dermed trenger jeg ett eksternt HD-hus, slik at jeg enkelt kan koble til og fra nevnte backup-disker, det bør være fremtidsrettet (støtte både ide og s-ata), og ha ett kjappest og billigst mulig grensesnitt, for øyeblikket har jeg kun usb1.0, må derfor, inntil jeg får en ny rigg, kjøpe ett ekspansjonskort, håpet mitt er ett kjapt og fremtisrettet grensesnitt, som har billige pci-kort, som jeg kan sette i min nåværende maskin. Tanker og/eller anbefalinger? PS om noen har ett tips til ett backupprogram som kan holde styr på hva som er backet og ikke hadde det vært fint, kjedelig å bruke ressurser på å backe det samme på flere disker. (samlingen øker stadig). AtW Lenke til kommentar
BigWhig Skrevet 1. februar 2004 Del Skrevet 1. februar 2004 (endret) De eksterne Maxtor diskene har egen backup-løsning ihvertfall. Så trenger du f.eks et slikt kort. Har det samme selv, og det fungerer helt greit. Bruker drivere fra XP. Er ikke mye å hente på å kjøpe eksternt kabinett og harddisk fremfor ferdig løsning. Endret 1. februar 2004 av Kjellinge Lenke til kommentar
bambam Skrevet 1. februar 2004 Del Skrevet 1. februar 2004 (endret) Koster FLESK! eMagic kabinettene på komplett ligger vell på en 600 kroner eller noe. Tror ikke de støtter s-ata btw. Disse kabinettene funker bra, men skal du ha et slikt+harddisk kan det bli dyrt. edit : Støtter USB 2.0, IDE-100 Støtter USB2.0, firewire, ide-100 edit : Tror jeg missa spørsmålet litt med min lave iQ på søndags-program Endret 1. februar 2004 av bambam Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 1. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2004 De eksterne Maxtor diskene har egen backup-løsning ihvertfall. Så trenger du f.eks et slikt kort. Har det samme selv, og det fungerer helt greit. Bruker drivere fra XP. Er ikke mye å hente på å kjøpe eksternt kabinett og harddisk fremfor ferdig løsning. Er ikke mye å hente på en disk nei, planen er å bruke mange disker, få tak i billigst mulig disker (tilogmed brukt), og stokke de opp en etter en, derfor jeg trenger skikkelig programvare, i det lange løp er det billigere med ett hus, og 10 interne, enn 10 eksterne. AtW Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 1. februar 2004 Del Skrevet 1. februar 2004 (endret) Koster FLESK! eMagic kabinettene på komplett ligger vell på en 600 kroner eller noe. Tror ikke de støtter s-ata btw. Disse kabinettene funker bra, men skal du ha et slikt+harddisk kan det bli dyrt. edit : Støtter USB 2.0, IDE-100 Støtter USB2.0, firewire, ide-100 edit : Tror jeg missa spørsmålet litt med min lave iQ på søndags-program det blir ikke såå dyrt hvis han kjøper 10 harddisker og bytter mellom dem...da blir det plutselig bare 60kr for hver disk, på en måte menneh, til trådstarter: har du vurdert DVD brenner de koster jo like mye som en passe stor harddisk i disse dager...+ at du slipper det kabinettet...? Endret 1. februar 2004 av MrLee Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 1. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2004 Koster FLESK! eMagic kabinettene på komplett ligger vell på en 600 kroner eller noe. Tror ikke de støtter s-ata btw. Disse kabinettene funker bra, men skal du ha et slikt+harddisk kan det bli dyrt. edit : Støtter USB 2.0, IDE-100 Støtter USB2.0, firewire, ide-100 edit : Tror jeg missa spørsmålet litt med min lave iQ på søndags-program det blir ikke såå dyrt hvis han kjøper 10 harddisker og bytter mellom dem...da blir det plutselig bare 60kr for hver disk, på en måte menneh, til trådstarter: har du vurdert DVD brenner de koster jo like mye som en passe stor harddisk i disse dager...+ at du slipper det kabinettet...? Har dvd-brenner, det er jo billigere, men 1. Det tar tid å brenne så jævelig mage plater 2. Vanskeligere å holde oversikt over hva som er bavket opp, og hva som ikke er det. AtW Lenke til kommentar
Bulle Skrevet 1. februar 2004 Del Skrevet 1. februar 2004 De eksterne Maxtor diskene har egen backup-løsning ihvertfall. Så trenger du f.eks et slikt kort. Har det samme selv, og det fungerer helt greit. Bruker drivere fra XP. Er ikke mye å hente på å kjøpe eksternt kabinett og harddisk fremfor ferdig løsning. man har jo dog muligheten for å skifte 'innmat', noe som kan være praktisk av og til.... Lenke til kommentar
Clint Skrevet 1. februar 2004 Del Skrevet 1. februar 2004 Det går jo an å bruke S-ATA siden den har "hotplug". Så dersom du bare skal ha rene backupdisker, så kan du jo vurdere det...Bare oppbevare dem på en trygg plass. F.eks i en eller annen boks foret med antistatisk materiale... Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 1. februar 2004 Del Skrevet 1. februar 2004 Bruk ekstern boks med firewire og firewire kontrollerkort . Man kan ha opptil 63 disker i en firewire chain . Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 1. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2004 Det går jo an å bruke S-ATA siden den har "hotplug". Så dersom du bare skal ha rene backupdisker, så kan du jo vurdere det...Bare oppbevare dem på en trygg plass. F.eks i en eller annen boks foret med antistatisk materiale... Det er jo planen min, la meg oppklare for alle siden det var litt uklart: PLAN: kjøpe ekstern hd-hus, slik at jeg fortløpende kan back opp på disker, og legge de i skapet når de er fulle. FAQ: Hvorfor kjøpe hus i det hele tatt?: For å slippe å åpne å lukke kabinettet, dessuten har jeg kun to tilkoblinger der nå. Hvorgor ikke kjøpe ekstern disk?: Fordi det er dyrere, interne 160 gigs disker, og 80 gigere får man tak i henholdsvis nye og brukte for spytt og slikk, dessuten kan jeg "resirkulere" disker jeg ikke har plass til i kabinettet. AtW Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 1. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2004 Bruk ekstern boks med firewire og firewire kontrollerkort .Man kan ha opptil 63 disker i en firewire chain . For dyrt, om jeg skjønner deg riktig (dvs å kjøpe mange eksterne firewire-disker), har kun behov for å koble til en disk av gangen av de "eksterne" uansett, så fremt jeg ikke får HD-chrash blant de interne, og det skjer forhåpentligvis ikke særlig ofte. AtW Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 1. februar 2004 Del Skrevet 1. februar 2004 Jeg mener å ha et firewirekort i pc'n Og en eller flere hvis du vil av denne (tomt harddisk kabinett kr.690) http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...=9&GrpID=9&s=pl Putt i gamle nye ide disker , hva du vil . Fordelen med firewire er at de kan koples sammen i kjede hvis du skal ha flere bokser koplet til pc'en enn en ad gangen . Med USB må du da ha mange ledige usb porter ,mens firewire kan seriekoples . eMagic: Supports ORB chaining for increased performance Lenke til kommentar
delling81 Skrevet 1. februar 2004 Del Skrevet 1. februar 2004 Har kjøpt et emagic usb og fw kabinett. Koster under 1000 på komplett, og skal ikke være så vanskelig å bytte disker i. (kompis har dette men bare usb) Men jeg krever vifte i mitt kabinett, selv om det bråker litt, for det blir så himla varmt å kopiere mye data. Har ikke mottat det enda, men kompisens usb er fint. Dog lager vifta ulyder. Backup-progs tror jeg du finne selv, mulig du finner noe opensource, ellers er det vel Dantz Retrospect som følger med maxtor-diskene. Har ikke prøvd dette på min disk. (Har en maxtor også) Veritas tror jeg bare støtter båndstasjon, og er ikke egnet for denne typen arbeid. Skal du ha skikkelig hus koster dette 30000, og rommer 15 scsi disker, med u160 interface (sikkert litt utenfor ditt budsjett, er hvertfall for dyrt for meg) Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 1. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2004 Har kjøpt et emagic usb og fw kabinett. Koster under 1000 på komplett, og skal ikke være så vanskelig å bytte disker i. (kompis har dette men bare usb) Men jeg krever vifte i mitt kabinett, selv om det bråker litt, for det blir så himla varmt å kopiere mye data. Har ikke mottat det enda, men kompisens usb er fint. Dog lager vifta ulyder. Backup-progs tror jeg du finne selv, mulig du finner noe opensource, ellers er det vel Dantz Retrospect som følger med maxtor-diskene. Har ikke prøvd dette på min disk. (Har en maxtor også) Veritas tror jeg bare støtter båndstasjon, og er ikke egnet for denne typen arbeid. Skal du ha skikkelig hus koster dette 30000, og rommer 15 scsi disker, med u160 interface (sikkert litt utenfor ditt budsjett, er hvertfall for dyrt for meg) Ok, tror du det blir for varmt uten vifte? Skal bare brukes til engangskopiering, og eventuelt hente det ut en gang, om systemet krasjer. GJør ikke meg noe om det blir litt varmt, bare det ikke blir kritisk varmt. Men det ser ikke ut til at det finnes noen combo-drives, med både s-ata og ide, så jeg må antakelig se meg nødt til å kjøpe to separate . AtW Lenke til kommentar
lahaso Skrevet 2. februar 2004 Del Skrevet 2. februar 2004 Kan ikke være en ide med en vanlig HD-Ramme da? De pleier å være ganske enkle å sette i og. Har en lignende den jeg linker til selv. Er veldig lettvint. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 2. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2004 Kan ikke være en ide med en vanlig HD-Ramme da? De pleier å være ganske enkle å sette i og. Har en lignende den jeg linker til selv. Er veldig lettvint. Det er ikke så dumt, men med min nåværende maskin har jeg rett og slett ikke nok ide-tilkoblinger til å kunne ha noe sånt, og i min nye hadde jeg tenkt å kjøre litt seriøs støydemping, og jeg føler en slik ramme kan hemme det formålet (vet jeg gjør meg vond og vanskelig nå, beklager det). AtW Lenke til kommentar
Caddy Skrevet 2. februar 2004 Del Skrevet 2. februar 2004 Koster FLESK! eMagic kabinettene på komplett ligger vell på en 600 kroner eller noe. Tror ikke de støtter s-ata btw. Disse kabinettene funker bra, men skal du ha et slikt+harddisk kan det bli dyrt. edit : Støtter USB 2.0, IDE-100 Støtter USB2.0, firewire, ide-100 edit : Tror jeg missa spørsmålet litt med min lave iQ på søndags-program det blir ikke såå dyrt hvis han kjøper 10 harddisker og bytter mellom dem...da blir det plutselig bare 60kr for hver disk, på en måte menneh, til trådstarter: har du vurdert DVD brenner de koster jo like mye som en passe stor harddisk i disse dager...+ at du slipper det kabinettet...? Har dvd-brenner, det er jo billigere, men 1. Det tar tid å brenne så jævelig mage plater 2. Vanskeligere å holde oversikt over hva som er bavket opp, og hva som ikke er det. AtW Eh.. Skal du ha noen form for system på mange cd`er, så kan jeg anbefale "Where Is It", som er et katalogprogram. Du scanner ganske enkelt hver DVD/CD plate (evt også HD`er) inn på ei liste. Bruker dette selv og er veldig fornøyd. Programmet har søkefunksjon, så hvis det er noe du lurer på om du har tatt backup av, så søker du bare etter det. Veldig for oss som har 300+ cd`er med dill på... http://www.whereisit-soft.com/ Lenke til kommentar
mandela Skrevet 2. februar 2004 Del Skrevet 2. februar 2004 http://www.wiebetech.com/products.html sjekk ut firewire drivedock og satadock (midt på siden), det finnes butikker med bedre utvalg (og prising) av slike, men jeg fant ikke de i farta. vet ikke om det er noe slik du tenkte på Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 2. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2004 http://www.wiebetech.com/products.html sjekk ut firewire drivedock og satadock (midt på siden), det finnes butikker med bedre utvalg (og prising) av slike, men jeg fant ikke de i farta. vet ikke om det er noe slik du tenkte på Firewire drivedocken er i den gata jeg trenger ja, men den ser ikke like "slick" ut som de handre husene som bla komplett har da, pluss at den trenger en ekstern strømkild, men det er typisk ett så produkt jeg trenger, ideelt med bå ide og s-ata tilkobling. S-ata docken, er vel bare en overgang som gjør at man kan lese ide i en s-ata tilbkobling, det trenger jeg ikke (har ikke s-ata engang for øyeblikket), men den kan kanskje med hell kombineres med ett s-ata hd-hus? AtW Lenke til kommentar
mandela Skrevet 2. februar 2004 Del Skrevet 2. februar 2004 S-ata docken, er vel bare en overgang som gjør at man kan lese ide i en s-ata tilbkobling. ja, og sata kan bli brukt som ekstern kobling på linje (og sannsynlig en del raskere enn) med firewire og sub2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå