Gå til innhold

giFT for SuSE

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg skal installere giFT på min SuSE 9.0 maskin, omtrent som beskrevet i denne guiden (den er for Fedora).

Problemet oppstår når jeg ber YaST installere RPM'ene. Jeg får beskjed om at perl(Data::Dumper) og perl(strict) mangler. Jeg har perl (the perl interpreter) installert, men det er tydeligvis ikke den giFT vil ha.

Hva kan jeg gjøre for å ordne dette?

mvh Frode

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, prøvde å installere APT, men da fikk jeg beskjed om at jeg trengte librpm.so.0 og libpopt.so.0. Disse finner jeg heller ikke, dvs jeg finner libpopt.so.1 og librpm-4.1.so, men det er visst ikke godt nok for YaST.

Noen idéer da?

Lenke til kommentar

Flott, da fikk jeg installert det i hvertfall.

Jeg har forstått det sånn at man legger til servere i sources.list, men hvilke servere skal jeg legge til, og kan jeg installere en lokal RPM med APT, og la den ta seg av dependencies?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg har litt problemer med å få gnutella og Fasttrack til å virke. De dukker ikke opp i info-vinduet der hvor Local og OpenFT står. Jeg har fullført gift-setup så godt jeg kan, og satt OpenFT:Gnutella:FastTrack som protokoller. Likevel er det bare OpenFT som virker. Noen idéer?

Lenke til kommentar

start giftd fra kommandolinje og send med v (verbose) som parameter slik:

giftd -v

da printer den ut alle feilmeldinger så du lettere kan se hva feilen er.

virker som om gift har litt problemer med å kopiere fasttrack konfig filene over på hjemmeområdet. jeg måtte gjøre det manuelt. etter det funket alt som det skulle.

lykke til

soniX

Lenke til kommentar

Takk!

Av en eller annen grunn var ikke giftd.conf konfigurert til å ta med Gnutella og FastTrack, selv om jeg la dem til når jeg kjørte gift-setup.

Istedet for å bare legge til navnene, skrev jeg inn hele path'en til pluginfilene:

plugins = OpenFT:/usr/local/lib/giFT/libGnutella.la:/usr/local/lib/giFT/libFastTrack.la

Så nå funker det! Ah, følelsen av å få til noe som ikke virker i Linux overgår det meste..

Tusen takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Apt4rpm tar hånd om dependencies for deg.

Tar ikke YaST seg av dette også... eller bruker du Apt4rpm hvis du skal innstalere noe "utenfor" YaST? (har Suse 9.0 selv...)

Nå har ikke jeg opplevd annet enn smerte og frustrasjon med suse og yast, men here goes: Dersom du vil ha noe "lettere" og cli basert gå for apt. det er utrolig praktisk ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...