Gå til innhold

Oppstarts problemer

Anbefalte innlegg

Hey!

Jeg har akkurat installert mandrake. Men har et problem.

Når jeg starter opp så kommer den oppstartskjermen. Jeg valgte det som stod øverst som het linux smp. Da begynte den å loade oset. Men så kom den til et sted hvor jeg ble bedt om å logge inn. Men det var fortsatt i "dos".

Noen som kunne hjulpet meg litt ?

Det samme skjedde hvis jeg valgte den som het linux

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du installert X?

Du kan jo isåfall prøve å logge inn som bruker (hvis du har lagt til bruker på systemet) eller evt. root, og skrive startx && startkde når du får prompt, altså kan skrive kommandoer.

Hvis det ikke funker kan du jo prøve flg. kommando som root (fortsatt i kommandolinja):

urpmi kde

og sette opp X manuelt.. kjøre xf86cfg, som er et ganske enkelt program til den oppgaven.

Lenke til kommentar

Du er ikke hanvet i dos, du er i linux men uten det grafiske brukergrensesnittet(ergo konsolen). Du kan prøve startx som icrap nevnte, eller init 5.

Om init 5 funker så forandr(e?) "id:3:initdefault:" til "id:5:initdefault:" i filen /etc/inittab.

(f.eks nano -w /etc/inittab som root), da starter du opp til X (grafiske brukergrensesnittet) automatisk.

Lenke til kommentar
Jeg lastet ned amsn som jeg så noen annbefalte i en annen post men skjønte ikke helt åssen jeg skulle få det til å virke..

Har du leste hele den posten? Du bare pakker ut programmet i en katalog, og derfra skriver du 'wish amsn' eller './amsn'

Men du må altså ha Tcl/Tk installert, men dette følger med praktisk talt alle distroer.

Lenke til kommentar

skjønner ingenting jeg.. Enten så er det baare meg som er helt idiot eller så er det noe feil (sikkert det første)

Jeg har installert amsn. Så skal jeg gå inn i terminalen å skriver ./amsn men da får jeg denne meldinga :

[daniel@localhost msn]$ ./amsn

/usr/bin/env: wish: No such file or directory

nå står jeg helt fast..

Lenke til kommentar
skjønner ingenting jeg.. Enten så er det baare meg som er helt idiot eller så er det noe feil (sikkert det første)

Jeg har installert amsn. Så skal jeg gå inn i terminalen å skriver ./amsn men da får jeg denne meldinga :

[daniel@localhost msn]$ ./amsn

/usr/bin/env: wish: No such file or directory

nå står jeg helt fast..

Men det er jo akkurat det som er problemet, du har tydeligvis ikke installert Tcl og Tk, for 'wish' er nettopp endel av Tk.

Lenke til kommentar

se på samba og hvordan du setter det opp!

det er linux sin implementering av SMB protokollen (som "delte nettverkskataloger" bruker)

ofte er samba på en linux server mere stabilt enn windows filservere.

smp kjerner kan også brukes på intel cpu'er med hyperthreading

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...