Gå til innhold

Anbefalte innlegg

En venn av meg kjøpte en Fujitsu Siemens Amilo L 6820 hos expert for noen måneder siden. Etter et par uker streiket maskinen, og hun returnerte den til expert for reparasjon. Når hun fikk den tilbake for tre dager siden hadde expert installert XP på den, men når hun hadde brukt den i en (!) dag, skjedde det at en eller annen .dll-fil ble borte\korrupt. Hun sier at Expert nekter å gi henne garanti hvis hun installerer et annet OS enn WinXp (et OS som hun for øvrig ikke har på CD, hun har kun 2k), mens mitt råd til henne er å reformatere og reinstallere OS.

Har Expert lov til å si dette? Og hva bør hun gjøre?

PS: Vet Expert ikke er en webshop, flytt denne gjerne til bærbare-kategorien om dere vil :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fleste produsenter forutsetter at du bruker det OS og drivere som er lagt ved maskinen ved kjøp, recovery cd eller windows cd skal følge maskin ved kjøp. Dette fordi produsenten har testet konfigurasjonen og garanterer at den skal fungere på den aktuelle modellen. Om hun ikke har cdène må hun få kontakte produsenten/butikken og få bestillt slike.

Når Expert har reinstallert Win xp på maskinen så er det altså av den grunn, og det er vel ikke noen grunn til at hun ikke skal kunne reinstallere Windows xp på maskinen ved behov.

At Expert "nekter" henne garanti blir jo litt feil, hun vil fortsatt få garanti på hardwaren, men skulle hun få software problem med annet OS innstallert vil hun få problem med å få support på dette.

1.skaff riktige cdène 2.legg inn Win xp på nytt 3.dukker de samme probleme opp pånytt m maskinen ta kontakt med selger igjen for test/reparasjon.

Lenke til kommentar

OK, Xp var forhåndsinstallert, cd fulgte med, men hun (av en eller annen grunn uforståelig for meg) valgte å reformatere og legge inn 2k. Problemet var da en eller annen feil i oppstartsfilene til 2k, og hun returnerte den til Expert for å få reparert den, og de la inn Xp igjen, uten å formatere (kun ved recovery ellerno). Når hun så fikk den tilbake etter mye om og men fungerte den i 10 min før den .dll-fila skapte problemer igjen.

Lenke til kommentar
OK, Xp var forhåndsinstallert, cd fulgte med, men hun (av en eller annen grunn uforståelig for meg) valgte å reformatere og legge inn 2k. Problemet var da en eller annen feil i oppstartsfilene til 2k, og hun returnerte den til Expert for å få reparert den, og de la inn Xp igjen, uten å formatere (kun ved recovery ellerno). Når hun så fikk den tilbake etter mye om og men fungerte den i 10 min før den .dll-fila skapte problemer igjen.

Dette er vel det som går for å være brukerpåførte "feil", og skal ikke dekkes av garanti eller support fra maskinleverandøren. Dersom man får feil med programvare, er det som regel utvikleren av dette som skal gi support på det alt avhengig av hvilke avtaler de har med deg. I dette tilfellet skulle jeg tro at Microsoft skal kunne gi support, så fremt hun har gyldig lisenes for både Win2K og Xp da.

Uansett ville jeg først prøve å fjerne alt for så å bruke installasjons-cd, eller recovery løsningen som fulgte med maskinen.

Lenke til kommentar
En venn av meg kjøpte en Fujitsu Siemens Amilo L 6820 hos expert for noen måneder siden. Etter et par uker streiket maskinen, og hun returnerte den til expert for reparasjon. Når hun fikk den tilbake for tre dager siden hadde expert installert XP på den, men når hun hadde brukt den i en (!) dag, skjedde det at en eller annen .dll-fil ble borte\korrupt. Hun sier at Expert nekter å gi henne garanti hvis hun installerer et annet OS enn WinXp (et OS som hun for øvrig ikke har på CD, hun har kun 2k), mens mitt råd til henne er å reformatere og reinstallere OS.

Har Expert lov til å si dette? Og hva bør hun gjøre?

PS: Vet Expert ikke er en webshop, flytt denne gjerne til bærbare-kategorien om dere vil :p

Så fremt det ikke er noe fysisk feil med maskinen, har hun et problem. Det gies aldri garanti på programvare... uansett hva som fulgte med maskinen. Les garantibestemmelsene. En korrupt .dll-fil er programvarefeil, og Expert er i sin fulle rett til å nekte garanti ... faktisk uavhengig av OS som måtte være på den maskinen.

Om du kjøper en PC og Windows føkker mer enn en gjeng kåte kaniner på våren, så er det du som har problemet og ikke butikken. Hvorvidt reklamasjonsrett kan hjelpe deg, er jeg litt mer usikker på.

Lenke til kommentar

Så fremt det ikke er noe fysisk feil med maskinen, har hun et problem. Det gies aldri garanti på programvare... uansett hva som fulgte med maskinen. Les garantibestemmelsene. En korrupt .dll-fil er programvarefeil, og Expert er i sin fulle rett til å nekte garanti ... faktisk uavhengig av OS som måtte være på den maskinen.

Om du kjøper en PC og Windows føkker mer enn en gjeng kåte kaniner på våren, så er det du som har problemet og ikke butikken. Hvorvidt reklamasjonsrett kan hjelpe deg, er jeg litt mer usikker på.

Kan det være at det er noe feil med XP CDen? Jeg tror det er lite sannsynlig, men mulig.

Lenke til kommentar

Det er derfor de ofte ber kunden prøve med "recovery-CD" først, for å utelukke evt. feil med maskinvaren. Om maskinen feiler også når kun det på "recovery-CD" er lagt inn, kan hun levere den til forhandler. Det de ofte gjør er nettopp og legge inn det som var originalt og om alt fungerer, leverer de den tilbake til kunde med alt ok uten å teste noe mer. Egentlig greit nok, men når en som har litt peil og veit sikkert at en fysisk del ikke fungerer, er dette litt frusterende...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...